Gescheiden activiteiten binnen een bvba?

Jac
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Gescheiden activiteiten binnen een bvba?

#1 , 15 dec 2009 13:44

Beste leden,

Ik overweeg een bvba op te richten samen met een partner. Binnen die bvba zou een gemeenschappelijk project moeten lopen, maar wil ik ook graag 2 losse projecten van mezelf onderbrengen. Is dit mogelijk?
De kosten/opbrengsten van de gemeenschappelijke business 50/50 splitsen en de kosten/opbrengsten van de aparte projecten afsplitsen voor mezelf?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Erik Verschoren
Contacteer: Website

#2 , 28 dec 2009 15:08

Dat kan, maar je moet de statuten héél grondig laten opstellen door een advocaat. Bovendien heb je nog een aantal problemen: zo is het onmogelijk dat één van de partners een dividend krijgt als het "persoonlijke project" van de andere partners alle winst opslokt. Bovendien ben je als mede-zaakvoerder verantwoordelijk voor het ganse beheer van de BVBA en niet alleen voor je eigne projectje.

Ik zou dus aanraden om zelf een BVBA op te richten die je privé-project doet en die BVBA dan een VOF, tijdelijke handelsvereniging, ... laten oprichten voor dat gezamenlijke project. Dat lijkt mij het beste van beide werelden (éénvoud en de bescherming van een BVBA).

Jac
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

#3 , 04 jan 2010 23:05

Ik zou dus aanraden om zelf een BVBA op te richten die je privé-project doet en die BVBA dan een VOF, tijdelijke handelsvereniging, ... laten oprichten voor dat gezamenlijke project. Dat lijkt mij het beste van beide werelden (éénvoud en de bescherming van een BVBA).
Dat lijkt me inderdaad een uitstekend idee. Dat ik daar nog niet aan gedacht had! Met de nieuwe S-BVBA is dit bovendien nog gemakkelijker.

Reclame

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”