Loon statutair zaakvoerder

Ed_50
Topic Starter

Loon statutair zaakvoerder

#1 , 27 dec 2009 12:08

Dag mensen allemaal ik ben hier nieuw en heb een vraag waar ik blijkbaar nergens antwoord kan op vinden.
Ik had een éénmanszaak tot op het einde van 2005 waar ik op aanraden van mijn advocaat de boeken heb van neergelegd en het fallissement nog niet is afgewerkt.
Ondertussen was ik gehuwd en werkte in loondienst, tijdens dit huwelijk heb ik door buitentijds te gaan werken een startkapitaal bijeen gewerkt.
Er werd met mijn echtgenote beslist dat we een B.V.B.A zouden oprichten en zij 99% en haar oudste zoon 1% van de aandelen zouden krijgen omwille het feit dit ik geen aandelen op mijn naam kon hebben.
Ik werd als statutair bezoldigd zaakvoerder voor onbepaalde tijd aangesteld de oprichting gebeurde op 13/12/2007, er werd een kapitaal van €9000 ingebracht.
Ik genereerde de inkomsten in deze vennootschap alleen.
Op 1 mei 2009 kregen wij huwelijksproblemen. Op 8 mei 20089 is er een buitengewone algemene vergadering bij de notaris geweest en ben ik ontslagen en haar zoon aangesteld als niet satutair zaakvoerder. Op 5 mei 2009 heb ik de eigenaars van de vennootschap een rekening gestuurd voor mijn prestaties echter tot op heden zonder gevolg. Waar kan ik terecht tot het bekomen van mijn rechten als zaakvoerder?
Op 23/11/2009 is de vennootschap verkocht.
Eddy

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Erik Verschoren
Contacteer: Website

#2 , 28 dec 2009 14:44

Je kan op betaling aandringen, maar alles hangt ervan af wat je hebt afgesproken.

In principe kan het mandaat van (een statutaire) zaakvoerder ten alle tijde beëindigd worden zonder opzegperiode. MAAR van dat recht mag geen misbruik gemaakt worden. Meestal wordt aanvaard dat een opzegperiode in acht genomen dient te worden ofwel een vergoeding uitbetaald. Dit hangt echter af van de gemaakte afspraken.

Je "vergoeding" voor het uitvoeren van het mandaat moet in principe ook betaald worden, maar wat is er juist afgesproken? (in veel gevallen wordt er afgesproken dat je voor niets werkt).

Uiteraard moet er wel de procdure gevolgd worden en daar heb ik wel een vraagteken bij. Je zegt dat je "statuair zaakvoerder" was, m.a.w. je naam stond expliciet in de statuten. Dat kan alleen gewijzigd worden door een statutenwijziging (voor nataris). Maar zijn de oproepingsformaliteiten vervuld? (in het bijzonder heeft de zaakvoerder de algemene vergadering samengeroepen?)

Reclame

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”