oprichting vennootschap

montana
Topic Starter

oprichting vennootschap

#1 , 16 nov 2009 11:34

Ik heb een éénmanszaak maar wil met een vriend een BVBA oprichten, mijn éénmanszaak blijft zelfstandig voortbestaan.
-Indien de BVBA failliet zou gaan (niet frauduleus of zo), kan men dan mijn persoonlijke eigendommen (waaronder mijn éénmanszaak) aanslaan ? Mij is immers verteld dat dit kan als de BVBA binnen de 3 jaar zou in faling gaan. Klopt dit ?
-Indien ik geld van mijn éénmanszaak in de vennootschap zou stoppen via rekening courant, wordt dan mijn rekening van de éénmanszaak beschouwd als beroepsrekening van de vennootschap, en kan men aldus het vermogen van die zaak aanslaan ingeval van faling van de BVBA ?
Alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Erik Verschoren
Contacteer: Website

#2 , 24 dec 2009 15:14

De oprichters van een BVBA hebben gedurende 3 jaar de zogenaamde "oprichtersaansprakelijkheid". Indien zou blijken (achteraf gezien) dat er onvoldoende kapitaal aanwezig was bij de oprichting voor het voorgenomen zakelijk project en daardoor de vennootschap binnen de 3 jaar failliet ging dan kunnen de oprichters aansprakelijk gesteld worden, ook met hun privé-bezit en dus ook met hun éénmanszaak.

Maar het moet dan wel een oprichter zijn (en niet bvb een aandeelhouder die later ingestapt is), het faillissement moet het gevolg zijn van onvoldoende kapitaal voor het voorgenomen project (en niet bvb omwille van slecht beheer van de zaakvoerder of bvb een ramp).

Je tweede vraag is een beetje verwarrend, je moet natuurlijk gescheiden rekeningen houden, zeker voor derden. Zoniet kan inderdaad je éénmanszaak aansprakelijk gesteld worden voor de schulden van je vennootschap.
Maar zolang je éénmanszaak bvb goederen aankoopt van je BVBA (en deze betaalt dmv de rekening courant) of geld overschrijvt naar de bankrekening is daar geen riscio.

Reclame

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”