PERSOONLIJKE BORGSTELLING

moche32
Topic Starter

PERSOONLIJKE BORGSTELLING

#1 , 02 dec 2009 09:48

BESTE,

IK HEB 9 MAANDEN GELEDEN EEN BVBA OPGERICHT MET EEN ANDERE ZAAKVOERDER.VOOR DE INVESTERINGSKREDIET VAN 10.000 € HABBEN WIJ ONS BEIDEN PERSOONLIJK BORGGESTELD.

IK WAS ONDERTUSSEN ALTIJD BEZIG MET EEN ANDERE ACTIVITEIT VIA MIJN EENMANSZAAK.DEZE ACTIVITEIT GROEIDE STILAAN EN NA EEN TIJDJE HAD IK GEEN TIJD MEER VOOR DE BVBA.

IK HEB DAAROM BESLOTEN OM MIJN AANDELEN AAN DE ANDERE VENNOOT TE VERKOPEN.ZIJ HEEFT HET AANVAARD. IK HEB DE BANK GEVRAAGD WAT IK MOET DOEN OM DE BORGSTELLING TE LATEN SCHRAPPEN.

BANK HEEFT MIJ GEWOON GEVRAAGD OM DE OVERDRACHT VAN AANDELEN EN MIJN ONTSLAG ALS ZAAKVOERDER OP STAATSBLAD TE LATEN PUBLICEREN. IK HEB HET OOK ZO GEDAAN MAAR NU DOEN ZIJ DAAR MOEILIJK OVER.

KAN IEMAND MIJ HELPEN,

BEDANKT

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lou-Salomé

#2 , 21 dec 2009 07:46

Beste,
ik zat in een soortgelijke situatie.
De bank moet u papieren opsturen die u samen met uw vennoot ondertekent en terugstuurt (kost wel iets, niet veel, maar iets)
enkele maanden later kan u dan de NB contacteren en die sturen u dan uw "stand" in een witte enveloppe. normaalgezien moet het leeg zijn dan...

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 21 dec 2009 19:51

Een borgstelling is een overeenkomst met de bank - daar bent u hoofdelijk aansprakelijk voor de schulden van andere mee geworden in dit geval de bvba.
Enkel de partijen dus u en de bank kunnen dit wijzigen - mits vb een andere birg.
Daar kunnen ( zullen) ook een aantal inschrijvingen voor gebeurd zijn - gezien het ene krediet betrof.
Die kosten zullen zo wie zo moeten betaald worden.
Gaat de bank niet akkkoord blijft u borg
Ps niet vergeten de borg te lichten NAdat alles geregeld is want anders blijft u officieel borg.

Reclame

moche32
Topic Starter

#4 , 23 dec 2009 11:12

Beste

bedankt voor de reactie

Wat bedoelt u juist met " de borg te lichten" ?

De bank heeft zijn akkoord gegeven om als borg te schrappen.

Ik was borg voor dezelfde vennotschap voor een investeringskrediet en huurwaarborg.

Als ik als borg geschrapt word dan telt dat voor alle verplichtingen (inv.krediet + huurwaarborg) of kan de bank mij deels schrappen?

mvg

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 23 dec 2009 19:10

dat hangt er van af wat er in het contract staat en wat de bank nu schrapt- ook nakijken of je als borg ook geschrapt bent bij --- verbeter mij nationale bank- hypotheekdienst .... allezins een dienst waar men dat soort zaken bijhoudt...

Erik Verschoren
Contacteer: Website

#6 , 24 dec 2009 15:05

Daar zal weinig aan te doen zijn.

Zoals reeds eerder opgemerkt is een borgstelling een overeenkomst met de bank en moet de bank er expliciet mee akkoord gaan om je borgstelling op te heffen. Ik zie niet in waarom ze dat zouden doen (tenzij om niet juridische redenen zoals behoud van commerciële relaties, mogelijkheid om hogere intrestvoeten aan te gaan). Maar kruis je vingers en misschien krijg je het.

De kredietcentrale bij de NBB is in deze weinig relevant omdat het hier een professioneel krediet betreft, de kredietcentrale is alleen maar voor consumenten (en hypothecaire) kredieten. Bovendien is het hier geen krediet maar een borgstelling.

Dan is er nog altijd de wet. De wet zegt dat oprichters (dus niet de zaakvoerders) persoonlijk gehouden kunnen zijn om de schulden van de vennootschap te voldoen indien zou blijken dat zij onvoldoende gecapitaliseerd is en daardoor binnen de 3 jaar na oprichting failliet gaan. Daar is echt niets aan te doen.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”