Rekening voor feitelijke vereniging

UCLL01
Topic Starter
Berichten: 36
Juridisch actief: Nee

Rekening voor feitelijke vereniging

#1 , 21 jan 2022 18:03

Hallo,

ik wil een rekening openen voor mijn sportclub (feitelijke vereniging). Ik dacht dat ik gewoon een tweede rekening kon openen op mijn naam, aangezien een feitelijke vereniging geen rechtspersoonlijkheid heeft/geen verbintenissen kan aangaan. Nu hoorde ik dat KBC weldegelijk de modelstatuten vraagt alsook een verklaring van fiscale woonplaats.

Waarom is dat? Zou ik niet gewoon een tweede rekening openen en niet op 'naam' van de feitelijke vereniging (gescheiden van mijn andere rekeningen)? De bedoeling is mijzelf te vergoeden voor de trainingen die ik geef onder het statuut van verenigingswerk, alsook andere lesgevers op termijn.

Mvg,
Wannes

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12826

#2 , 21 jan 2022 18:34

Feitelijke verenigingen zijn eigenlijk niet meer van deze tijd. Zeker als sportclub is een vzw structuur aangeraden.

UCLL01
Topic Starter
Berichten: 36
Juridisch actief: Nee

#3 , 21 jan 2022 19:53

Waarom is een vzw aangeraden? Als feitelijke vereniging is het veel minder administratief gedoe, lijkt me

Reclame

LeenW
Berichten: 12826

#4 , 21 jan 2022 20:05

Dat klopt, maar qua aansprakelijkheid, verzekering, banken, fiscaliteit, etc is vzw de betere optie.

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#5 , 21 jan 2022 20:14

Beste

Ik begrijp uw. Drijfveer niet. Een feitelijke vereniging is een vereniging van meerdere mensen (bvb alle leden van een sportclub) . Een bankrekening van een feitelijke vereniging dient om de gelden van die vereniging (lidgelden, barinkomsten enz) alsmede de kosten daaraan verbonden af te scheiden van het vermogen van de leden. Uw doel van de rekeningen vergoedingen in eigen naam te ontvangen. U bent toch geen feitelijke vereniging?
Men is hier streng omdat feitelijke verenigingen al te dikwijls fictief waren en dienden om belastingen en successie te ontwijken.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Franciscus
Berichten: 38592

#6 , 22 jan 2022 01:19

U bent dan ook hoofdelijk aansprakelijk voor alles wat kan gebeuren.

UCLL01
Topic Starter
Berichten: 36
Juridisch actief: Nee

#7 , 22 jan 2022 17:27

Beste

Ik begrijp uw. Drijfveer niet. Een feitelijke vereniging is een vereniging van meerdere mensen (bvb alle leden van een sportclub) . Een bankrekening van een feitelijke vereniging dient om de gelden van die vereniging (lidgelden, barinkomsten enz) alsmede de kosten daaraan verbonden af te scheiden van het vermogen van de leden. Uw doel van de rekeningen vergoedingen in eigen naam te ontvangen. U bent toch geen feitelijke vereniging?
Men is hier streng omdat feitelijke verenigingen al te dikwijls fictief waren en dienden om belastingen en successie te ontwijken.
U bedoelt dat u niet begrijpt waarom ik mij afvraag wat het nut van de procedure van KBC is?

Ik vind het verwarrend omdat de voorzitter van de bond zegt dat dit niet nodig is. Ik heb deze sportclub net opgericht. De voorzitter van de bond vertelde mij dat ik gewoon een tweede rekeningnummer moest openen, gescheiden van mijn eigen rekening en ik zo de betalingen kon doen voor verenigingswerk voor trainers, (de vergoedingen van mijn prestaties als verenigingswerker gebeuren van dit 'nieuwe' rekeningnummer naar mijn 'prive'rekeningnummer), de betalingen voor huur van de zaal van de sportdienst, de aankopen van het materiaal, de betalingen aan de verzekering van de leden, .... Dit leek heel eenvoudig en zonder procedure. Dus ik begreep niet dat KBC de modelstatuten vroeg, alsook een verklaring van fiscale woonplaats (moet ter goedkeuring naar hoofdkantoor). Ik vraag mij af wat het verschil/voordeel hierin is en of dit wettelijk verplicht is. Indien dit wettelijk verplicht is wil het natuurlijk op de manier van KBC doen. Maar ik wil zsm een tweede rekeningnummer.

U bent dan ook hoofdelijk aansprakelijk voor alles wat kan gebeuren.
Daar ben ik mij bewust van, maar dit lijkt mij zeer weinig risico. De zaal wordt via de sportdienst gehuurd en is verzekerd, en elk lid is zelf verzekerd voor ongevallen tijdens training. Of zijn er risico's die ik niet zie?
Dat klopt, maar qua aansprakelijkheid, verzekering, banken, fiscaliteit, etc is vzw de betere optie.
Qua fiscaliteit zijn de individuele leden zelf verantwoordelijk voor hun inkomsten, toch? In 2021 moet er vanuit de feitelijke vereniging enkel 10% betaald worden op het geld dat naar verenigingswerk gaat. Ikzelf als verenigingswerker betaal dan ook nog eens 10% op het bedrag dat ik krijg. in 2022 is dit veranderd naar enkel 10% voor de verenigingswerker zelf, als ik het goed heb begrepen (dus feitelijke vereniging niets).. Als bestuurslid mag je jezelf betalen als verenigingswerker, enkel moeten deze prestaties strikt gescheiden zijn van je taken als bestuurder.


Bedankt alvast!

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#8 , 22 jan 2022 17:28

Men kan een rekening openen voor een feitelijke vereniging. Maar die vereniging moet in een bestuursbeslissing aanduiden wie er volmacht gaat krijgen op die rekening. En dat moeten tegenwoordig , dacht ik, 3 personen zijn. Er moet tevens bepaald zijn welke de 'zetel' is van de vereniging, meestal dus het adres van de penningmeester. Open vooral geen rekening voor de vereniging op een persoonlijke naam.
En beste UCLL, doe het niet : betalingen aan jezelf.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

UCLL01
Topic Starter
Berichten: 36
Juridisch actief: Nee

#9 , 22 jan 2022 17:32

Men kan een rekening openen voor een feitelijke vereniging. Maar die vereniging moet in een bestuursbeslissing aanduiden wie er volmacht gaat krijgen op die rekening. En dat moeten tegenwoordig , dacht ik, 3 personen zijn. Er moet tevens bepaald zijn welke de 'zetel' is van de vereniging, meestal dus het adres van de penningmeester. Open vooral geen rekening voor de vereniging op een persoonlijke naam.
En beste UCLL, doe het niet : betalingen aan jezelf.
Bedankt voor het antwoord. Dit moeten 2 personen zijn. En waarom geen betalingen aan jezelf? Ik heb contact gehad met de RSZ en dit kan perfect als verenigingswerker, zolang de prestaties als trainer gescheiden zijn van de bestuurszaken, mogen de prestaties voor het training geven vergoed worden

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#10 , 22 jan 2022 19:31

U mag betalingen doen aan uzelf, maar ik raad u aan dat niet te doen. U zal zo achteraf geen problemen krijgen met uw bestuursleden bij betwistingen.
Voor onze vereniging vroeg de bank 3 personen, die niet uit hetzelfde gezin kwamen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

jef007
Berichten: 1680

#11 , 22 jan 2022 19:34

en problemen met de fiscus??

UCLL01
Topic Starter
Berichten: 36
Juridisch actief: Nee

#12 , 22 jan 2022 22:54

en problemen met de fiscus??
Hoe bedoelt u? Dit is fiscaal toch in orde indien de nodige belastingen (10% worden betaald?)

2021: https://www.verenigingswerk.be/nl/
2022: https://www.vlaanderenvrijwilligt.be/ni ... uari-2022/

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#13 , 25 jan 2022 20:49

Beste

Het is alvast geen goed idee om gewoon een rekening op uw eigen naam te openen. Alle lidgelden, inkomsten enz komen dan op uw naam te staan. Quid als u morgen overlijdt? Dan komen die gelden in uw nalatenschap.
U kan niet fictief zeggen dat een rekening op uw naam eigenlijk een feitelijke vereniging is. De betaling van rekening 1 op uw naam naar rekening 2 op uw naam als vergoeding is ook al nonsens. U zal effectief een feitelijke vereniging moeten oprichten (of vzw) om dit regelmatig te kunnen organiseren. En elke ernstige bank wordt door de regelgevend terecht gehouden hier ernstige bewijzen voor te vragen. Zonder negatief te willen zijn : uw gebrek aan basisinzichten leiden mij ertoe u te adviseren iemand anders te vragen de financieel - administratieve kant te regelen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

UCLL01
Topic Starter
Berichten: 36
Juridisch actief: Nee

#14 , 04 feb 2022 15:11

Beste,

Ik doe de administratieve kant, want is niemand dat er iets meer van kent.

Ondertussen is de businessrekening in orde. Vanuit deze rekening worden betalingen voor huur zaal/ verzekering gedaan. De betalingen voor verenigingswerk (inclusief naar mijzelf) kunnen ook vanuit deze rekening gebeuren of gebeurd dit beter cash? (al het lidgeld is cash ontvangen). Het verenigingswerk werd wel in contract vastgelegd. Belastingen op het verenigingswerk wordt ook via de rekening betaald (voor 2021). Vanaf 2022 moet de feitelijke vereniging geen belastingen meer op het verenigingswerk betalen. Enkel de persoon die het ontvangt.

Bedankt

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”