gefailleerde heeft geen kwijtschelding aangevraagd

belada
Topic Starter
Berichten: 27
Juridisch actief: Nee

gefailleerde heeft geen kwijtschelding aangevraagd

#1 , 14 jul 2021 13:19

Beste
Ik had vorig jaar een voorschot betaald voor de levering en plaatsing van ramen en deuren. Echter de ramenleverancier is een aantal maanden later failliet gegaan. Het gaat hier over een eenmanszaak en via Regsol zag ik dat die zaak op zijn eigen naam stond, ipv de naam die op de factuur stond vermeld.
Wegens gebrek aan activa (natuurlijk!!) heb ik dus mijn voorschot niet kunnen terugvorderen en dat gaat misschien ook niet meer gebeuren.
Maar toch heb ik een aantal vragen:
1) de zaakvoerder heeft geen kwijtschelding van zijn schulden aangevraagd, dus ik kan in principe mijn geld nog steeds terugeisen via een deurwaarder. Maar ik heb gelezen dat die wolven er toch niet op reageren omdat de deurwaarder zonder een vonnis niet echt afdwingbaar is. Begrijp ik dat goed?
2) het is niet zeker waar de zaakvoerder woont, hij heeft zo veel adressen en in het faillissementsvonnis staat zelfs dat hij afgeschreven is en dan staat er een nieuw adres in vermeld, maar ook dat adres klopt niet. Hoe vind je zo iemand?
3) diezelfde zaakvoerder heeft nog voor de opening van zijn faillissement (één maand daarvoor) een nieuwe BV opgestart met 2 andere oprichters. Daar hebben ze maar 1 EURO in de zaak gestort. Dus hij heeft één zaak afgesloten en nu gaat hij met zijn nieuwe zaak mensen bedriegen. Hoe kan je zo iemand aangeven? Ik vind het gewoon niet kunnen dat zulke bedriegers zonder straf er van af komen!!
4) de zaakvoerder had nog voor dat ik wist dat hij failliet ging een papier opgemaakt (handgeschreven) waarin hij dus uitdrukkelijk heeft geschreven dat hij het voorschot zou terugbetalen indien de ramen niet voor de afgesproken datum werden geleverd. Hij maakte zelfs een credit nota op, maar is dus in gebreke gebleven om het terug te betalen. Kan ik die handgeschreven verklaring en de credit nota nog steeds tegen hem gebruiken?

Alvast bedankt om te antwoorden!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 14 jul 2021 16:37

Een gefailleerde heeft het recht om een BV op te richten, het gestort kapitaal is niet verplicht door de nieuwe wet .
U spreekt als maar over de zaakvoerder en over een één man zaak, en één man zaak daar is geen zaakvoerder.
Als deze één man zaak failliet is, en is deze reeds afgesloten ???

Als deze afgesloten is en deze heeft geen kwijtschelding aan gevraagd kan je na de sluiting deze nog het vuur aan de schenen leggen .

Maar als hij geen activa heeft en je moet alle kosten eerst zelf betalen, en je heeft geen zekerheid of je ooit gaat betaald worden, wel dan wens ik je veel succes toe.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

belada
Topic Starter
Berichten: 27
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 jul 2021 17:37

Een gefailleerde heeft het recht om een BV op te richten, het gestort kapitaal is niet verplicht door de nieuwe wet .
U spreekt als maar over de zaakvoerder en over een één man zaak, en één man zaak daar is geen zaakvoerder.
Als deze één man zaak failliet is, en is deze reeds afgesloten ???

Als deze afgesloten is en deze heeft geen kwijtschelding aan gevraagd kan je na de sluiting deze nog het vuur aan de schenen leggen .

Maar als hij geen activa heeft en je moet alle kosten eerst zelf betalen, en je heeft geen zekerheid of je ooit gaat betaald worden, wel dan wens ik je veel succes toe.

ja inderdaad, het gaat om een eenmanszaak die failliet is
hij heeft nog voor zijn faillissement een nieuwe BV opgestart met 2 andere personen. Dus in principe is het adres van zijn nieuwe zaak wel bekend, maar zijn persoonlijk adres veranderd voortdurend!
Hij had dus geen activa in zijn eenmanszaak en in de nieuwe BV heeft hij maar 1 EUR volstort, maar een nieuwe BV betekent toch nieuwe inkomsten dus uiteindeijk gaat hij wel inkomsten hebben, vermoed ik.
Via mijn verzekering kan ik een rechtzaak starten, of ik ooit mijn geld terug krijg is natuurlijk een grote vraag.
Maar mijn vraag is, kan ik deze persoon als zaakvoerder van zijn nieuwe bedrijf vervolgen voor de schulden die hij heeft gemaakt in zijn eenmanszaak? hopelijk is mijn vraag duidelijk

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 19 jul 2021 19:57

Dit kan je , enkel hem persoonlijk, dus niet de BV, en ja zijn kapitaal in de BV 1 € is ook niet de moeite hé, dus afwachten en om de 3 a 4 jaar terug hem een herinnering sturen zodat het niet verjaard , ooit heeft hij wel eens centen .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”