Maatschappelijke zetel - BV - sociale huurwoning v. 3den

FabivMalderen
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Maatschappelijke zetel - BV - sociale huurwoning v. 3den

#1 , 30 mei 2020 10:26

Beste,

Concreet stel ik de volgende vraag: kan ik de maatschappelijke zetel van een BV plaatsen op de huurwoning van mijn ouders? Hierbij te vermelden dat ikzelf geen bewoner van de woning ben en het adres alleen zal gebruikt worden voor administratie (ontvangen van brieven, etc.). Mijn ouders zullen de huur ook niet aftrekken als beroepskosten, daar zij niets met de activiteiten van de BV te maken hebben en ook geen deel uitmaken van de BV.
M.a.w. kan ik dus als derde persoon een sociale huurwoning gebruiken mits de toestemming van de bewoners?

Bijkomstige vragen:
a) Dienen mijn ouders de sociale huisvestingsmaatschappij ter kennis te stellen?
b) Welke eventuele gevolgen kan dit hebben voor mijn ouders?

Dankbaar voor eenieder die me hieromtrent meer duiding kan geven!

Beleefde groeten,

Fabian

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38599

#2 , 30 mei 2020 10:46

En waarom die zetel niet zetten op uw adres of op de vestigingsplaats.
In de winkel die ik goed ken kwamen er regelmatig gerechtsdeurwaarders voor de vorige eigenaar van die zaak die in pand achter de winkel ( grond met garages en woning liep door tot achterliggende straat) een nieuwe zaak had opgestart. Ook voor die zaak kwam men regelmatig in de winkel binnen langs achter ook al hing daar een plaats met alle wettelijke gegevens aan de deur.

FabivMalderen
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 30 mei 2020 11:18

Beste,

Bedankt voor je antwoord. Ben zelf woonachtig in Nederland, vandaar. Anders had ik het op mijn eigen adres gedaan. We zijn een IT-start up, en we wensen zonder vestigingsplaats te werken. M.a.w. iedereen die van thuis uit werkt.

gr

Reclame

LeenW
Berichten: 12836

#4 , 30 mei 2020 11:32

1) Fiscus zal dit niet aanvaarden als zij niets met de BV te maken hebben en er daar niets gebeurt.
2) Gaat contractueel waarschijnlijk verboden zijn, lees het huurcontract maar eens na.
3) Als uw BV schulden maakt, zitten uw ouders met het probleem.

Er zijn genoeg bedrijvencentra waar u voor een kleine kost en kleine ruimte ter beschikking krijgt, dat lijkt mij een betere oplossing hier.

FabivMalderen
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#5 , 30 mei 2020 11:54

1) Fiscus zal dit niet aanvaarden als zij niets met de BV te maken hebben en er daar niets gebeurt.
2) Gaat contractueel waarschijnlijk verboden zijn, lees het huurcontract maar eens na.
3) Als uw BV schulden maakt, zitten uw ouders met het probleem.

Er zijn genoeg bedrijvencentra waar u voor een kleine kost en kleine ruimte ter beschikking krijgt, dat lijkt mij een betere oplossing hier.
Dag Leen,

Bedankt voor de duiding! Het is wel zo dat ik in mijn studententijd een vzw heb opgericht en die ook als maatschappelijke zetel de sociale huurwoning van mijn ouders heeft. Tot nu toe nog geen problemen mee gehad. Ik neem dus aan dat het met een BV anders is?

Mvg,

Fabian

LeenW
Berichten: 12836

#6 , 30 mei 2020 11:55

1) Fiscus zal dit niet aanvaarden als zij niets met de BV te maken hebben en er daar niets gebeurt.
2) Gaat contractueel waarschijnlijk verboden zijn, lees het huurcontract maar eens na.
3) Als uw BV schulden maakt, zitten uw ouders met het probleem.

Er zijn genoeg bedrijvencentra waar u voor een kleine kost en kleine ruimte ter beschikking krijgt, dat lijkt mij een betere oplossing hier.
Dag Leen,

Bedankt voor de duiding! Het is wel zo dat ik in mijn studententijd een vzw heb opgericht en die ook als maatschappelijke zetel de sociale huurwoning van mijn ouders heeft. Tot nu toe nog geen problemen mee gehad. Ik neem dus aan dat het met een BV anders is?

Mvg,

Fabian
1) Studententijd neem ik aan dat u nog thuis gedomicilieerd was? Dat maakt daar een verschil.
2) Het gaat echt van het contract afhangen, lees dat dus goed na. Het kan dat er geen clausule is, maar het zou mij verwonderen.
3) Blijft hetzelfde

jef007
Berichten: 1683

#7 , 30 mei 2020 12:24

zoals LeenW voorstelt : wat is er mis een MZ op een bedrijvencenter??
waarom uw ouders hiermee "belasten"?

FabivMalderen
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#8 , 30 mei 2020 12:30

zoals LeenW voorstelt : wat is er mis een MZ op een bedrijvencenter??
waarom uw ouders hiermee "belasten"?
Dank voor uw antwoord. We zijn alle vier IT'ers, alle vier in het buitenland woonachtig, en geen nood hebben aan een vestigingsplaats. Bijgevolg willen we ook geen onnodige huur betalen. Vandaar dat we ons afvroegen of het bij mijn ouders zou kunnen. Kunt u specificeren wat u met 'MZ' bedoelt?

Gr
Fabian

FabivMalderen
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#9 , 30 mei 2020 12:34

zoals LeenW voorstelt : wat is er mis een MZ op een bedrijvencenter??
waarom uw ouders hiermee "belasten"?
Dank voor uw antwoord. We zijn alle vier IT'ers, alle vier in het buitenland woonachtig, en geen nood hebben aan een vestigingsplaats. Bijgevolg willen we ook geen onnodige huur betalen. Vandaar dat we ons afvroegen of het bij mijn ouders zou kunnen. Kunt u specificeren wat u met 'MZ' bedoelt?

Gr
Fabian
MZ, maatschappelijke zetel ;) . Ja, dat zou eventueel kunnen. Maar we willen een lean-start up zijn, als we onnodige kosten kunnen vermijden, dan doen we dat.

Franciscus
Berichten: 38599

#10 , 30 mei 2020 14:07

Als u in NL woont waarom dan niet in NL en niet in BE?

jef007
Berichten: 1683

#11 , 30 mei 2020 14:10

ge gaat problemen zoeken waar er eigenlijk geen zijn!

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”