Beste,
Ik zit met een vraagje waar ik maar niet uit kom. Het gaat om het volgende. In art. 2 § 4 W. Venn. is de verwerving van de rechtspersoonlijkheid voor Belgische vennootschappen afhankelijk gesteld van de neerlegging van de oprichtingsakte op de griffie van de rechtbank van koophandel.
Mijn vraag is of deze bepaling ook geldt voor een immigrerende vennootschap uit een andere lidstaat die zijn hoofdvestiging (dus geen bijkantoor) in Belgie wil vestigen? En daaropvolgend, kunnen alleen oprichtingsaktes van Belgische vennootschappen worden ingeschreven? (Waardoor de vennootschap dus genoodzaakt is zich om te zetten in bijv. een BVBA.)
Ik heb hier alleen iets over kunnen vinden van Van Gerven. Hij stelt dat een niet-inschrijving slechts betekent dat de immigratie niet aan een derde kan worden tegengeworpen.
D. v. Gerven, Rechtspersonen, deel I: Rechtspersonen in het algemeen, verenigingen, stichtingen & publiekrechtelijke rechtspersonen, Mechelen: Kluwer 2007, p. 46.
Weten jullie hier meer over, of weten jullie wellicht een vindplaats waar ik meer hierover kan terugvinden?
Alvast bedankt voor de moeite.