Verwerving rechtspersoonlijkheid buitenlandse vennootschap

RonnyJ
Topic Starter

Verwerving rechtspersoonlijkheid buitenlandse vennootschap

#1 , 26 jul 2009 13:43

Beste,

Ik zit met een vraagje waar ik maar niet uit kom. Het gaat om het volgende. In art. 2 § 4 W. Venn. is de verwerving van de rechtspersoonlijkheid voor Belgische vennootschappen afhankelijk gesteld van de neerlegging van de oprichtingsakte op de griffie van de rechtbank van koophandel.

Mijn vraag is of deze bepaling ook geldt voor een immigrerende vennootschap uit een andere lidstaat die zijn hoofdvestiging (dus geen bijkantoor) in Belgie wil vestigen? En daaropvolgend, kunnen alleen oprichtingsaktes van Belgische vennootschappen worden ingeschreven? (Waardoor de vennootschap dus genoodzaakt is zich om te zetten in bijv. een BVBA.)

Ik heb hier alleen iets over kunnen vinden van Van Gerven. Hij stelt dat een niet-inschrijving slechts betekent dat de immigratie niet aan een derde kan worden tegengeworpen.
D. v. Gerven, Rechtspersonen, deel I: Rechtspersonen in het algemeen, verenigingen, stichtingen & publiekrechtelijke rechtspersonen, Mechelen: Kluwer 2007, p. 46.

Weten jullie hier meer over, of weten jullie wellicht een vindplaats waar ik meer hierover kan terugvinden?

Alvast bedankt voor de moeite.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 28 jul 2009 11:04

Ik ga ervan uit dat de immigrerende vennootschap rechtspersoonlijkheid verkreeg in haar land van herkomst.

“Art.112.De verplaatsing van de voornaamste vestiging van een rechtspersoon van een Staat naar een andere gebeurt slechts zonder onderbreking in de rechtspersoonlijkheid wanneer zij plaatsvindt met inachtneming van de *voorwaarden waaronder het recht van deze Staten zulks toestaat. Wanneer een rechtspersoon zijn voornaamste vestiging verplaatst naar het grondgebied van een andere Staat, wordt hij vanaf de verplaatsing beheerst door het recht van die Staat.”(16 JULI 2004. - Wet houdende het Wetboek van internationaal privaatrecht).

* Ik ken geen voorwaarden die België daarbij stelt.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

RonnyJ
Topic Starter

#3 , 28 jul 2009 15:38

Ik ga ervan uit dat de immigrerende vennootschap rechtspersoonlijkheid verkreeg in haar land van herkomst.

“Art.112.De verplaatsing van de voornaamste vestiging van een rechtspersoon van een Staat naar een andere gebeurt slechts zonder onderbreking in de rechtspersoonlijkheid wanneer zij plaatsvindt met inachtneming van de *voorwaarden waaronder het recht van deze Staten zulks toestaat. Wanneer een rechtspersoon zijn voornaamste vestiging verplaatst naar het grondgebied van een andere Staat, wordt hij vanaf de verplaatsing beheerst door het recht van die Staat.”(16 JULI 2004. - Wet houdende het Wetboek van internationaal privaatrecht).

* Ik ken geen voorwaarden die België daarbij stelt.
Bedankt voor je reactie.

Maar dat is toch in strijd met het artikel dat je aanhaalt? Het vennootschapsstatuut wijzigt vanaf de dag van de verplaatsing van de voornaamste vestiging. Dat zou betekenen dat de vennootschap dan rechtsgeldig dient te zijn opgericht naar Beglisch recht.
De vraag spitst zich dan toe of de vennootschap ook rechtspersoonlijkheid heeft naar Belgisch recht? M.a.w. wordt de vennootschap door het Belgische recht erkend?

Wat doe ik hier verkeerd?

Reclame

RonnyJ
Topic Starter

#4 , 30 jul 2009 11:10

Ik ben even verder gaan zoeken en voor de mensen die het interesseert, ik heb volgens mij mijn antwoord.

Van Gerven schrijft in een ander artikel het volgende:
'De zetel die wordt opgenomen in de oprichtingsakte en wordt bekandgemaakt, moet beantwoorden aan de werkelijke zetel.' (TRV 2006, p. 509)

Volgens mij betekent dit dus een omzettingsverplichting/wederoprichtingsverplichting voor een vennootschap die zijn voornaamste vestiging (werkelijke zetel) naar België verplaatst.

Graag jullie visie als jullie hier anders over denken.

Sedlex

#5 , 03 aug 2009 16:23

er is zeer veel Europese Rechtspraak over de internationale zetelverplaatsing, gecombineerd met het primair en secundair vestigingsrecht (en de daarbij horende continuïteit van de rechtspersoon, die al dan niet blijft bestaan).

Als ik er uit het hoofd enkele moet noemen, denk ik aan de arresten Daily Mail, Centros, Inspire Art, Uberseering,...

Zoek eens in die richting, want hoewel België de leer van de "werkelijke zetel" volgt, moet soms (zoals inderdaad hierboven vermeld werd) volgens art. 112 WBIPR rekening gehouden worden met de regels van het land waar de vennootschap werd opgericht (cfr. de "incorporatieleer")...

RonnyJ
Topic Starter

#6 , 04 aug 2009 15:26

er is zeer veel Europese Rechtspraak over de internationale zetelverplaatsing, gecombineerd met het primair en secundair vestigingsrecht (en de daarbij horende continuïteit van de rechtspersoon, die al dan niet blijft bestaan).

Als ik er uit het hoofd enkele moet noemen, denk ik aan de arresten Daily Mail, Centros, Inspire Art, Uberseering,...

Zoek eens in die richting, want hoewel België de leer van de "werkelijke zetel" volgt, moet soms (zoals inderdaad hierboven vermeld werd) volgens art. 112 WBIPR rekening gehouden worden met de regels van het land waar de vennootschap werd opgericht (cfr. de "incorporatieleer")...
Ik ben bekend met die jurisprudentie, maar ik wil weten hoe de materiele Belgische regelgeving in de praktijk wordt toegepast.
Theoretisch gezien is deze niet in overeenstemming (gebracht) met de jurisprudentie van het Hof van Justitie. Als deze regelgeving in de praktijk ook zo wordt toegepast dan is dit een belemmering voor de vestigingsvrijheid.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”