Nieuwe vennootschapsrecht -> impact VVPR Bis?

SaRed
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Nieuwe vennootschapsrecht -> impact VVPR Bis?

#1 , 23 mar 2019 10:25

Ik heb een BVBA sinds mei 2017, waarvan 6200 EUR volstort is van het kapitaal. Om van de VVPR Bis regeling gebruik te kunnen maken over enkele jaren, zou ik mijn kapitaal moeten volstorten naar 18 600 EUR.

Is er al duidelijkheid hoe de VVPR Bis onder de nieuwe vennootschapswet toegepast wordt?
Als ik mijn BVBA binnenkort omvorm naar een BV, is het dan nog altijd een vereiste om 18600 te volstorten aangezien een BV geen minimum kapitaal heeft?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
MellowCaballero
Berichten: 92
Juridisch actief: Ja

#2 , 23 mar 2019 15:09

De volstortingsplicht die gekoppeld is aan de gunstregeling moet u los bekijken van een vereiste van minimumkapitaal. Als u een verlaagd tarief roerende voorheffing wilt genieten op uitgekeerde dividenden, moeten de aandelen die beantwoorden aan die uitkeringen volgestort zijn. Dat verandert niet na de wetswijziging. Ze hebben er een punt van gemaakt om deze hervorming zo fiscaal neutraal mogelijk te houden.

Fortuin
Berichten: 1013

#3 , 24 mar 2019 12:12

Maar uw kapitaal is nog steeds 18,600 EUR, waarvan 1/3de volstort is (6.200 EUR). Een nieuwe vennootschap die aandelen uitgeeft (bijvoorbeeld: kapitaal 1,000 EUR) daar zijn de aandelen wel geheel volstort bij oprichting.

Reclame

Trilex
Berichten: 1
Juridisch actief: Ja

#4 , 09 apr 2019 11:54

Ik heb begrepen dat het bestaande kapitaal van een BVBA (BV) zal worden omgevormd tot "onbeschikbaar eigen vermogen", dat mits statutenwijziging toch uitkeerbaar kan worden.

Op het eerste zicht lees ik in de VPPRbis regeling geen verplichting om het bestaande kapitaal (en dus binnenkort het onbeschikbaar vermogen) in stand te houden (cf. ook afschaffing minimumdrempel voor vennootschappen zonder rechtspersoonlijkheid)?

Zou een herleiding van het onbeschikbaar eigen vermogen tot bijv. nul gevolgen hebben voor het VVPRbis regime?

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”