BVBA met 18.600€ op rekening bij opstart, maar volgens notaris niet volstort

Neledl
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

BVBA met 18.600€ op rekening bij opstart, maar volgens notaris niet volstort

#1 , 15 mar 2019 13:27

Beste forummers

In Januari 2014 zijn ik en mijn partner een BVBA gestart. Er stond bij opstart 18.600€ op de rekening omdat we wouden dat onze BVBA meteen volstort zou zijn.
We zijn nu 5 jaar later maar moeten de zaak helaas failliet laten verklaren. We zijn hiermee bezig met onze boekhouder, maar hij liet ons weten dat onze BVBA niet volstort zou zijn. We zijn de oprichtingsakte gaan opzoeken en vonden volgende terug:

'De comparanten verzoeken ons, notaris, de authentieke akte te verlijden van een Besloten Vennootschap met Beperkte Aansprakelijkheid die zij op heden opgericht hebben onder de benaming x met zetel te x, met een kapitaal van acttienduizend zeshonderd euro (18.600 EUR) en volledig is geplaatst, onderverdeeld in honder zesentachtig (186) aandelen zonder nominale waarde.
......
PLAATSING EN STORTING VAN HET KAPITAAL
De comparanten verklaren en erkennen:
- Dat het maatschappelijk kapitaal van actien duizend zeshonderd euro volledig geplaatst is, en is volstort to beloop van één/derde.'


We zouden dus maar tot 1/3e volstort zijn, terwijl er wel 18.600€ op de rekening stond. We waren al deze jaren in de waan dat we volstort waren, dus dit is wel een tegenvaller. Ik en mijn partner hebben de akte destijds natuurlijk zelf getekend dus we hebben denk ik geen voet om op te staan, maar is er een rede waarom er wel vermeld wordt dat er 18.600€ volledig geplaatst is, MAAR toch niet volstort?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
MellowCaballero
Berichten: 92
Juridisch actief: Ja

#2 , 15 mar 2019 13:41

Als u destijds voor de notaris verklaard zou hebben dat u slechts een deel van het kapitaal onmiddellijk wenst te volstorten, zal hij dit ook zo akteren. Ik kan mij niet voorstellen dat hij dit tegen uw wensen in zou hebben vastgelegd. Overigens is 1/3de ook een hogere volstortingsgraad dan wettelijk voorgeschreven op het ogenblik van oprichting, wat vrij specifiek overkomt.

Op welke rekening had u dat totaalbedrag gestort? Het veiligste is dat u een bankoverschrijving van persoonlijke rekening doet naar de rekening van de BVBA met duidelijke vermelding van volstorting van kapitaal of aandelen. Geld opnemen in de vennootschap via rekening-courant geldt overigens niet onmiddellijk als volstorting vermits dit als een 'lening' wordt beschouwd. Daarvoor kan u wel de schuldvergelijking inroepen, maar na faillissementsvonnis wordt dat moeilijk.

Neledl
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#3 , 15 mar 2019 14:16

Wij hebben meteen van onze persoonlijke rekening 18.600€ naar de BVBA gestort, dit staat ook zo in de akte (ik denk niet dat we er een mededling hadden bij gezet):

'De genoemde bedragen, hetzij een totaal bedrag van achtienduizend zeshonderd euro zijn bij storting of overschrijving gedeponeerd op een bijzondere reking onder nummer xxxxxxxx bij de (naam van de bank) op 20 januari 2014 en geopend ten name van de Besloten Vennootschap met Beperkte Aansprakelijkheid XXX in oprichting, afgegeen door voornoemde instellin, dat ons is overhandigd.
Over die rekening kan alleen worden beschikt nadat de werkende notaris aan genomde bankinstelling het verlijden van onderhavige akte heeft gemeld'.

Ik heb zeker nooit gevraagd aan de notaris om te melden dat we maar voor 1/3e wouden volstorten (ik zou ook niet weten welk voordeel hier aan zou vast hangen). Ik heb geprobeerd de notaris te bellen maar ze is niet bereikbaar. Zou dit gewoon een fout kunnen geweest zijn van haar? Fouten zijn al bij al menselijk, maar het heeft natuurlijk wel spijtige gevolgen voor ons.

In het verleden had de BVBA al eens een schuld, die we toen ook in persoonlijke naam ondertekend hadden. Aangezien de BVBA toen ook de middelen niet had, heb ik de schuld toen persoonlijk betaald (had ook niet echt de keuze). Ik heb dit toen niet laten mee opnemen op de rekening courant omdat ik niet wist dat dit al dan niet kon (en onze boekhouder destijds was niet geweldig in zijn job), maar is dit wat eventueel nog gebruikt kan worden? Dit ging toch ook over +5000€.

Reclame

MellowCaballero
Berichten: 92
Juridisch actief: Ja

#4 , 15 mar 2019 14:29

Welnu, dan zal het erop aankomen om de bankoverschrijving te bepleiten als zijnde de volstorting van het kapitaal. Wat er ook vermeld staat in de oprichtingsakte, dit is slechts een momentopname. Een 'latere' volstorting kan zonder probleem plaatsgevonden hebben, doch betreft een feitenkwestie.

De rekening-courant-verhouding kan u inderdaad in sommige gevallen gebruiken om schuldvergelijking toe te passen. Afhankelijk van datum van faillissementsvonnis zal u al dan niet connexiteit met de volstortingsverplichting moeten aantonen.

Dit is voer voor een advocaat, want wees gerust dat een curator hier zijn slag weet thuis te halen.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 15 mar 2019 15:03

Zo werkt dit niet
Men moet deze storten op een geblokkeerde rekening bij een bank
Bij de notaris krijg je een brief mee na de akte om deze gelden vrij te geven
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

MellowCaballero
Berichten: 92
Juridisch actief: Ja

#6 , 15 mar 2019 15:33

Een bijzondere rekening moet slechts geopend worden voor gelden die initieel gedeponeerd worden om te strekken tot kapitaalvorming bij oprichting (idem voor een kapitaalverhoging). De latere volstorting kan met een eenvoudige overschrijving geschieden.

Mijn vermoeden is dat er aanvankelijk 1/3de van het maatschappelijk kapitaal voor oprichting werd geblokkeerd op een bijzondere rekening, geopend voor en ter beschikking gehouden van de vennootschap in oprichting, waarvan de notaris kennis genomen heeft aan de hand van het bankattest, hetwelk hij vervolgens derwijze heeft geakteerd.

Neledl
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#7 , 15 mar 2019 15:47

De volledige 18.600€ was geblokkeerd bij opstart, stond op een geblokkeerde rekening op naam van de bvba. We hebben inderdaad moeten wachten tot de akte van de notaris om aan dit geld aan te kunnen, de bank kon dit eerder niet vrijgeven.

Om dus toch volstort te zijn op papier, hebben we dit in oktober (toen we dit te weten kwamen) nog gedaan. Dus van eigen vermogen nog 12.600€ naar de zaak gestort met de vermelding 'volstorting'. We hebben dit geld dan enkele weken daarna gebruikt om terug te storten naar onze privé rekening, om eigenlijk de bvba zo de 'lening' voor een deel te laten terugbetalen aan onze privé rekening aangezien wij privé 18.600€ aan de bvba 'geleend' hadden voor de opstart.
Indien de currator dit merkt zal ze misschien niet echt akkoord zijn met deze manier van handelen (wat ik ook kan begrijpen), maar hebben we hier ook echt iets onwettig mee gedaan of mag dit op papier wel? Onze boekhouder zei dat we het zo konden doen maar had er ook wel wat zijn twijfels over.
We willen zeker niets onwettigs doen, maar voor ons gevoel waren we in principe al van dag 1 volstort... We willen gewoon graag dat de currator ons ook al volstort behandeld.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 15 mar 2019 16:12

Een bijzondere rekening moet slechts geopend worden voor gelden die initieel gedeponeerd worden om te strekken tot kapitaalvorming bij oprichting (idem voor een kapitaalverhoging). De latere volstorting kan met een eenvoudige overschrijving geschieden.
Dit is juist !
En de latere stortingen niet vergeten in het aandelen boek in te schrijven of je kan bij een faillissement ook problemen hebben .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#9 , 15 mar 2019 16:17


Om dus toch volstort te zijn op papier, hebben we dit in oktober (toen we dit te weten kwamen) nog gedaan. Dus van eigen vermogen nog 12.600€ naar de zaak gestort met de vermelding 'volstorting'. We hebben dit geld dan enkele weken daarna gebruikt om terug te storten naar onze privé rekening, om eigenlijk de bvba zo de 'lening' voor een deel te laten terugbetalen aan onze privé rekening aangezien wij privé 18.600€ aan de bvba 'geleend' hadden voor de opstart.
Indien de currator dit merkt zal ze misschien niet echt akkoord zijn met deze manier van handelen (wat ik ook kan begrijpen), maar hebben we hier ook echt iets onwettig mee gedaan of mag dit op papier wel? Onze boekhouder zei dat we het zo konden doen maar had er ook wel wat zijn twijfels over.
De curator zal dit zeker niet graag zien !
Maar hij moet het dan nog zien hé, de curatoren hebben veel verschil .

Als hij dit merkt zal hij de datum van staking van betaling vervroegen, en dit kan hij
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Fortuin
Berichten: 1013

#10 , 16 mar 2019 13:34

Elke lening die loopt tussen u en de vennootschap (dus waar de vennootschap nog geld moet van u) zal u moeten terugbetalen. Het gaat hier immers om een rechtspersoon. Het spel moet correct gespeeld worden.

Indien u in het verleden werkelijk volstort heeft dan staat het u vrij de bankafschriften door te geven aan de curator. Ik hoop dan voor u dat er "volstorting" in de mededeling staat.

Ann45
Berichten: 194
Juridisch actief: Nee

#11 , 17 mar 2019 07:33

Als ik het goed begrijp was er aanvankelijk een geblokkeerde rekening met het bedrag op naam bvba. U heeft echter dit bedrag terug uit de bvba genomen omdat u dit als een lening van privaat naar bvba beschouwde? Dan was het geld wel volstort op moment akte maar als aandeelhouder was dit geen lening naar bvba want u moest storten voor de oprichting. Vanaf het moment dat u de gelden eruit hebt gehaald had u via uw r/c een schuld t.o.v de bvba. Men zou dus kunnen stellen dat er wel degelijk een volstorting was maar dat u een schuld hebt t.o.v de bvba/curator. Gezien de rare constructie zou het best kunnen dat er nog meer problemen opduiken ivm schuld aan faillissement door zaakvoerders...

Neledl
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#12 , 17 mar 2019 09:11

Een rare constructie is het helemaal niet. Mijn enige vraag is waarom de notaris in de akte heeft gezet dat de bvba maar voor 1/3e volstort was terwijl er wel 18.600€ op de rekening stond.
Omdat de zaak het soms moeilijk had, heb ik heel veel zaken door de jaren heen van mijn prive geld betaald (ik ben ook een werknemer). Totaal bedrag minstens 10.000€. De boekhouder heeft ons dus de bvba laten volstorten enkele weken voor de aanvraag van het faillissement, en dit geld enkele dagen later weer naar mij laten overschrijven aangezien de zaak echt een ‘schuld’ had bij mij. (De 18.600€ van bij de opstart niet meegerekend).
Met de constructie van de bvba is zeker niets mis. De vraag is wat de currator gaat vinden van de volstorting. Volgens mijn boekhouder is de manier waarop wettelijk, maar de timing nogal ongelukkig aangezien dit vlak voor het fallissement gebeurde.
Moest ik zelf nog geld hebben zou ik het blijven bijsteken in de bvba om deze verder te kunnen laten bestaan, maar ieders geld geraakt ooit op (en het mijne is nu op). We hebben altijd de beste intenties gehad, maar we hebben niets meer en we zitten nu vooral in de problemen door de akte van de notaris. De zaak op zich is ‘clean’ (buiten dat het verlieslatend is nu), daar ben ik zeker van.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#13 , 17 mar 2019 09:40

Waren jullie er niet bij als deze akte voorgelezen werd ???

En er was toch een voorbeeld akte voor de ondertekening naar jullie gestuurd om alles na te zien ??
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Fortuin
Berichten: 1013

#14 , 17 mar 2019 14:56

Staat er in de overschrijving de mededeling "volstorting aandelen" of iets vergelijkbaar? Heb je dit in het aandelenregister ingeschreven? Zo ja, geen probleem.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”