Faillissement huurwaarborg

verbenny
Topic Starter
Berichten: 36

Faillissement huurwaarborg

#1 , 03 feb 2019 22:57

Geachte,

Ik ben op datum van 17/09/2018 met grote spijt en een zwaar hart failliet verklaard door de rechtbank van koophandel.

Nu had ik op dat moment 2 kredieten bij belfius lopen.

Tevens had ik een huurwaarborg van 1700 euro staan bij belfius.

Nu vroeg ik me af of ze deze huurwaarborg kunnen opeisen door het faillissement?

Kan hier nergens een duidelijk antwoord van krijgen ook niet van de bank of van de curator ( Hij denkt) krijg ik dan als antwoord.

Aangezien ik de huisbazin echter niet plots ineens zonder huurwaarborg wil laten staan wil ik hier wel duidelijk antwoord in hebben.

Met vriendelijke groeten,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 04 feb 2019 09:22

Normaal zijn alle gelden, activa en tegoeden voor de curator, die de verdeling moet doen .!

Maar de verhuurder is een Bevoorrechte schuldeiser ! wat eigenlijk nog niks wil zeggen daar er ook bijzondere bevoorrechte schuld eisers kunnen zijn .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 04 feb 2019 09:37

Staat die HWB dan niet op een geblokkeerde huurwaarborgrekening? Die staat toch gewoonlijk op naam van de huurder.
Of ben jij de huurder?

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 04 feb 2019 09:51

@mava
Dit is net het probleem als het op de naam van de huurder staat maakt dit deel uit van de activa van het faillissement.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

verbenny
Topic Starter
Berichten: 36

#5 , 04 feb 2019 22:04

Ja klopt ik ben de huurder.

Staat inderdaad op een geblokkeerde huurwaarborgrekening.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 04 feb 2019 22:17

In dergelijke gevallen voorziet art. 10 Woning huurwet dat de verhuurder een voorrecht heeft op deze huurwaarborg, zowel op de hoofdsom als op de interesten.

In geval van faillissement zal de curator aan de verhuurder vragen akkoord te gaan om de waarborgrekening minnelijk te liquideren en de aanwezige hoofdsom en interesten te innen. De verhuurder zal onmiddellijk dan wel worden uitbetaald in het kader van de rangregeling, waarbij dit voorrecht dezelfde rang verkrijgt als het voorrecht op de inboedel,.
bron:. Pauwels advocaten.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

verbenny
Topic Starter
Berichten: 36

#7 , 05 feb 2019 06:12

Dus ik moet de verhuurder iets laten weten en deze krijgt dan de hoofdsom en ik moet een nieuwe huurwaarborg betalen??

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 05 feb 2019 07:32

Daar zal het op neer komen, want na een faillissement moet je toch je huur contract vernieuwen .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

verbenny
Topic Starter
Berichten: 36

#9 , 05 feb 2019 16:45

Daar zal het op neer komen, want na een faillissement moet je toch je huur contract vernieuwen .
Is toch absurd dat huisbazin dit dan krijgt terwijl het contract net is verlengt?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#10 , 05 feb 2019 20:02


Is toch absurd dat huisbazin dit dan krijgt terwijl het contract net is verlengt?
Als deze vernieuwd is net voor het vonnis is dit nietig, en moet je een nieuw contract maken !

Een faillissement vernietigd alle contracten om het even met wie .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

verbenny
Topic Starter
Berichten: 36

#11 , 17 feb 2019 15:24

Faillisement gebeurde op 17/09/2018 huurcontract werd verlengt in november.

Maar als ik het dan goed begrijp zoals u zegt denlowie dan vervalt wel het jaar daarvoor? En is een verlenging niet rechtsgedeldig en moet er nieuw contract zijn?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#12 , 17 feb 2019 16:55

Als je faillissement vonnis in september 2018 is en je heeft een nieuw aan gegegaan in november dan is dit huurcontract wel degelijk geldig daar dit na het vonnis is .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

verbenny
Topic Starter
Berichten: 36

#13 , 23 feb 2019 00:59

Maar het contract van ervoor is dan eigenlijk nietig? :P

Leuk weetje als dat zo zou zijn want dan zou in theorie de indexering ook niet geldig zijn :p

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#14 , 23 feb 2019 09:20

Welke indexering? Na 2 maanden kan er toch nog niet geïndexeerd zijn.

GB2702
Berichten: 232

#15 , 23 feb 2019 12:28

TS had een contract lopen wat in november verlengd is dus na het faillissement. TS zal bij verlenging huurcontract de jaarlijkse indexering gekregen hebben. En hij zal deze indexering bedoelen.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”