loonbeslag door curator

amagi
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

loonbeslag door curator

#1 , 16 feb 2019 22:33

Sinds 2016 ben ik in een faillissement procedure. Mijn activa is al uitverkocht geweest.
In november stuurde de curator een brief aan mijn werkgever met de aanvraag om vrijwillig beslag op mijn loon op te leggen.
Mag dat? of moet eerste de curator aan de rechter aanvragen en dan pas na een vonnis mijn werkgever informeren via een deurwaarder exploot,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 17 feb 2019 07:57

Dit mag, daar de curator werkt in opdracht van de RECHTER COMMISSARIS

Is dit een één man zaak of een vennootschap ??
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

amagi
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#3 , 17 feb 2019 12:42

Dit is één man zaak ik was zelfstandige in bijberoep.
Samen met notificatie aan mijn werkgever in zijn brief vraagt de curator dat ik een verklaring handteken waar ik
vrijwillig opdracht geef aan mijn werkgever on beslag van mijn loon aan de falingsbankrekening doorstorten.
Daarna zegt de curator aan mijn werkgever on dit verklaring mij te laten handtekenen om letterlijk "zodat U ingedekt ben"
Volgens mij ziet uit meer als een overdracht
Wat gebeurt als ik deze verklaring niet ondertekend?

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 17 feb 2019 17:02

Als je niet tekent is dit geen probleem maar dan zal dit via de deurwaarder gaan en wie gaat dit betalen ?
Wel u !!
Denk aan je kwijtschelding !!!!!!!
Als je tegen de curator werkt kan dit zeer nefaste invloed hebben op je kwijtschelding, en dan kan je nog jaren betalen !

Als je kans maakt op kwijtschelding, zijt mee willig kan enkel je te goede komen !!!!

Vergeet niet dat je nu nog onder CURATELE staat.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

amagi
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#5 , 18 feb 2019 09:14

Ik heb toch handgetekend .
Mag ik vervroegde verschoonbaarheid anvragen ? omdat ik weet na 2 jaar hoe lang zal de beslagname blijven?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 18 feb 2019 09:23

Ik heb toch handgetekend .
Mag ik vervroegde verschoonbaarheid anvragen ? omdat ik weet na 2 jaar hoe lang zal de beslagname blijven?
Ik weet niet wanneer je vonnis was, maar als dit al meerdere maanden is vraag dit snel aan want dit duurt ook 2 maanden en dan ben je vanaf.

Als je vonnis onlangs was (na 1 mei 2018) moet je dringend dit ook aanvragen, de nieuwe faillissementen moet je dit bij neerlegeng tot max 6 maanden aanvragen

Verschoonbaar bestaat niet meer dit noemt nu KWIJTSCHELDING

Dus er is werk aan de winkel voor u !!!!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 18 feb 2019 10:00

Dit is voor de faillissementen NA 1/05/2018

Art. XX.173.[1 § 1. Indien de gefailleerde een natuurlijke persoon is, zal hij ten aanzien van de schuldeisers worden bevrijd van de restschulden, onverminderd de zakelijke zekerheden gesteld door de schuldenaar of derden.
De kwijtschelding heeft gevolgen voor de onderhoudsschulden van de gefailleerde noch voor de schulden voortvloeiend uit de verplichting tot herstel van de schade verbonden aan het overlijden of aan de aantasting van de lichamelijke integriteit van een persoon waaraan de gefailleerde schuld heeft.
§ 2. De kwijtschelding wordt enkel toegekend door de rechtbank op verzoek van de gefailleerde, welk verzoekschrift hij dient te voegen bij zijn aangifte van het faillissement of dient neer te leggen in het register uiterlijk drie maanden na de bekendmaking van het faillissementsvonnis, zelfs indien het faillissement is afgesloten voor het verstrijken van die termijn. Het verzoekschrift wordt door de griffier ter kennis gebracht van de curator. Deze legt uiterlijk na één maand een verslag neer in het register over omstandigheden die kunnen aanleiding geven tot de vaststelling van kennelijk grove fouten, bedoeld in § 3.
Zonder de sluiting van het faillissement af te wachten en van zodra de termijn van zes maanden is verstreken, kan de gefailleerde de rechtbank verzoeken uitspraak te doen over de kwijtschelding.

De oude wetgeving voor 01/05/2018

art: 80 (De rechter-commissaris doet aan de rechtbank in raadkamer mededeling van de beraadslaging van de schuldeisers over de verschoonbaarheid van de gefailleerde en brengt verslag uit over de omstandigheden van het faillissement. De curator en de gefailleerde worden in raadkamer gehoord over de verschoonbaarheid en over de sluiting van het faillissement. Behalve in geval van gewichtige omstandigheden, met bijzondere redenen omkleed, spreekt de rechtbank de verschoonbaarheid uit van de ongelukkige gefailleerde die te goeder trouw handelt.

Dus de twee voorwaarden zijn

je moet te goeder trouw zijn
je moet ongelukkig zijn

Omdat het jaren kan duren voor een faillissement volledig is afgehandeld, kan al zes maanden na het uitspreken van het faillissement een uitspraak gevraagd worden over de verschoonbaarheid. Ook wordt een eventuele (ex-)echtgenoot of wettelijk samenwonende partner mee bevrijd.worden.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

amagi
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#8 , 19 feb 2019 13:42

Bedankt voor jouw reacties,
Mijn faillissement vonnis was in oktober 2016. De oude wetgeving is van toepassing in mijn geval. Daarom mag de curator beslag leggen op min inkomsten na de faillissement. In de nieuwe wetgeving na mei 2018 is dat dit niet meer mogelijk volgens mij.
Ik voldoet aan beide voorwarden.
opnieuw bedankt voor de nuttige info

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#9 , 19 feb 2019 13:50

Jij moest al lang je verschoonbaar aangevraagd hebben , doe dit vandaag nog, als je niet weet wat je moet schrijven, zal ik je een model dus zonder namen op je berichten zetten, wel na 21:00 uur.
Laat het hier weten of je het wil .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

amagi
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#10 , 20 feb 2019 10:54

Ik heb al een model gedownload en gestuurd naar de Griffie van de Rechtbank Koophandel.
Hoe lang zal ik moeten wachten voor een antwoord? Ik heb ergens gelezen dat 6-8 weken, klopt dat?
Als de vonnis mij verschoonbaar verklaart moet de loonbeslag onmiddelijk gestopt worden?
Opnieuw bedankt voor de info

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#11 , 20 feb 2019 11:53

ja dat klopt, er is nu geen vakantie en iedereen werkt dit moet op een 6 a 8 tal weken van de baan zijn.
en na dit vonnis moet dit in het staatsblad verschijnen.

art:73 De beslissing waarbij de gefailleerde verschoonbaar wordt verklaard, is binnen een maand te rekenen vanaf de bekendmaking van het vonnis tot sluiting van het faillissement vatbaar voor derdenverzet dat door iedere schuldeiser persoonlijk wordt ingesteld door middel van een dagvaarding gedaan aan de gefailleerde en aan de curator.)


Art. 110. De verschoonbaar verklaarde gefailleerde wordt geacht gerehabiliteerd te zijn.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

amagi
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#12 , 27 feb 2019 16:50

Ik heb juist gekregen een datum voor de terechtzitting voor mijn verschoonbarheid.
Is mijn aanwezigheid noodzakelijk of heb ik een advocaat nodig om mij te vertegenwoordigen ?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#13 , 27 feb 2019 19:20

Het is zeer aangeraden om daar aanwezig te zijn al was het maar uit beleeftfeid, en het gaat tenslotte over je toekomst.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

amagi
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#14 , 28 feb 2019 11:02

Inderdaad, maar zal ik tegen de rechter mijn aanvraag moeten argumenteren? of alleen de zitting bijwonen

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#15 , 28 feb 2019 11:07

alleen aanwezig zijn, en als de voorzitter u iets vraag antwoorden zoals het is .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”