BTW herziening goodwill (na overname onder artikel 11)

Dries9620
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

BTW herziening goodwill (na overname onder artikel 11)

#1 , 24 jan 2019 19:17

Hallo iedereen

Ik heb een vraag over deze situatie.
Samen met mijn broer heb ik enkele jaren een VOF in bijberoep gehad, voor cloud services en pc verkoop- en herstellingen.
Doordat mijn broer niet genoeg tijd meer had omwille van zijn hoofdberoep en zijn privé leven, hebben we deze VOF stopgezet.
Om onze klanten wat verder te blijven helpen, ben ik als eenmanszaak verder gegaan.
Mijn boekhouder heeft dan onder artikel 11 alles verkocht aan mijn eenmanszaak, dus vrijgesteld van BTW.
Hier zat ook goodwill in, mijn boekhouder heeft dit op 7500€ gezet (was eigenlijk aan de hoge kant vond ik, maar ben hem hierin gevolgd).

Deze goodwill schrijf ik al 3 jaar af als investering (ben begonnen als eenmanszaak november 2015).
Doordat mijn privéomstandigheden veranderd zijn en ik zelf ook een drukkere job heb, heb ik mijn eenmanszaak stopgezet op 31/12/2018.
Normaal gezien moet er nu een herziening komen van mijn investeringen en bedrijfsmiddelen.
Er heeft echter niets een hogere waarde dan 1000€, dus is een herziening niet nodig normaal gezien.
Enkel mijn goodwill is wel een hoger bedrag, dus hier zou ik BTW op moeten teruggeven.
Ik mag voor 2016-2017-2018 20% aftrekken per jaar dus zou nog op 40% van het aanschafbedrag moeten BTW herzien, dus 21% BTW op 3000€, als mijn redenering klopt.
Nu zat ik mij echter af te vragen of ik hier effectief BTW moet teruggeven, omdat ik alles zonder BTW overgenomen heb van de VOF, aangezien het onder artikel 11 geregeld is.
Sinds ik eensmanszaak geworden ben, heb ik geen boekhouder meer maar doe ik alles zelf qua aangiften. En deze situatie gaat mijn kennis te boven.

Alvast bedankt voor jullie input in deze zaak.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 24 jan 2019 19:57

Bij een volledige stopzetting moet je niet herzien maar onttrekken, dit is aan de normale waarde in plaats van de herzieningswaarde. Dat van die 1000 euro speelt dus niet. Voor iets waar geen btw-aftrek op was, moet je inderdaad geen onttrekking gaan doen.

Reclame

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”