bvba en eenmanszaak failliet

Wesleyvuy
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

bvba en eenmanszaak failliet

#1 , 20 dec 2018 15:18

Beste,

Heb enige jaren geleden een zware tegenslag gehad financieel in de bvba waardoor de schulden zich zijn gaan opstapelen.
Telkens heb ik blijven proberen om alles terug op spoor te krijgen maar is mij niet gelukt in tegendeel.
Op aanraden van mijn boekhouder dan een eenmanszaak opgericht om bepaalde redenen.
door deurwaarders die extra kosten en boetes aanrekende zijn er dan ook schulden op de eenmanszaak gekomen en prive.
Heb jaren geprobeerd om iedereen terug te betalen maar het enige dat ik nu nog betaal is de deurwaarders en advocaten.
Schuldeisers zien er bijna nooit iets van.
Dit is niet draagbaar. dus was ik naar het ocmw gegaan en gevraagd om hulp bij mijn priveschulden en naar een advocaat voor mijn bvba.
Het ocmw kon mij niet helpen omdat ik niet genoeg verdiende om alles terug te betalen.
De advocaat had een overeenkomst bekomen met de meeste schuldeisers maar dit is enorm krap.
Waardoor ik nu terug enkele vaste kosten niet meer kan betalen.
Nu zou ik op aanraden van dyzo mij volledig failliet laten verklaren, vennootschap en eenmanszaak/prive.
Ze wisten me te vertellen dat je nu via de nieuwe insolventiewet volledig kan kwijtgescholden worden van al mijn schulden.
Klopt dit?
Wij huren een woning en ik werk momenteel in onderaanneming van een firma waar ik na faillissement in loondienst kan gaan werken.

Dus is de vraag nu?
Zijn effectief al mijn schulden dan verdwenen?
Kan ik met curator overeenkomen over mijn meubels/speelgoed van dochter enz dit te kunnen behouden.
Kan ik met curator ook overeenkomen dat ik mijn bedrijfswagen (enige vervoersmiddel) kan overkopen voor restwaarde bij de bank op mijn prive naam?

Alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Ghentian

#2 , 20 dec 2018 16:33

De twee vermogens (rechtspersoon en eenmanszaak/privé) staan los van elkaar en zullen onafhankelijk van elkaar worden afgewikkeld.

De schulden van de vennootschap blijven daar (dat is de idee van de beperkte aansprakelijkheid), tenzij er redenen zouden zijn om door te stoten naar uw privévermogen.

Alle schulden van de eenmanszaak zijn schulden van uw eigen privévermogen: hier is geen onderscheid. De bedoeling is dan ook om zoveel mogelijk schulden in de BVBA te houden. Schulden die een weg vinden naar een eenmanszaak zijn schulden die u zelf moet dragen.

Als onderneming (een onderneming kan ook één persoon zijn, bijvoorbeeld via een eenmanszaak) zal u failliet verklaard worden. Hier wordt hetzelfde stramien gevolgd: de curator zal alle activa verkopen (= zij die voor beslag vatbaar zijn) in een poging om de schulden te voldoen. Omdat u een onderneming bent, kan u in principe geen gebruik maken van de collectieve schuldenregeling.

Bepaalde goederen zijn niet voor beslag vatbaar: het speelgoed van uw kind is daarvan een voorbeeld. Maar een auto: dat zal men u niet toestaan. Men zal immers redeneren: waarmee denkt u een auto te kunnen kopen, indien u nog zoveel schulden hebt? (De auto zit in het vermogen van de vennootschap, niet in uw vermogen). Mocht hij in uw vermogen zitten, zou hij ook sowieso verkocht worden.

Hopelijk is dit een antwoord.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

Wesleyvuy
Topic Starter

#3 , 20 dec 2018 16:39

kunnen al mijn schulden kwijtgescholden worden?
Of wat zijn de gevolgen van beide zaken failliet te verklaren met kwijtschelding?

Reclame

Ghentian

#4 , 20 dec 2018 16:43

De restschulden kunnen inderdaad kwijtgescholden worden: dit zijn de schulden die overblijven nadat de curator alles heeft gecompenseerd. Uiteraard vindt de compensatie sowieso plaats: dus de schulden (van de eenmanszaak) worden in mindering gebracht met uw vermogen. Wat nog overschiet, kan worden kwijtgescholden indien u aan de voorwaarden voldoet en indien u dit ook vraagt.

Indien er geen kwijtschelding plaatsvindt, zal men overgaan tot loonbeslag.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

Wesleyvuy
Topic Starter

#5 , 20 dec 2018 17:08

er valt weinig te compenseren want er is niets. enkel nog de bedrijfswagen waar er een lening op staat nog.
en heb ook al gehoord als je geluk hebt dat je overeen kan komen met de curator om al je meubels terug te kopen voor bvb een 500€ aangezien het niet veel van waarde allemaal geeft. hij zou er meer tijd moeten insteken dan het waard is. en als ik nu morgen de boeken binnen doe voor de vennootschap en de eenmanszaak en een kwijtschelding aanvraag. wat zijn dan de gevolgen/stappen?
welke tijd gaat hierover? is dit enkele dagen, maanden, jaren?

denlowie

#6 , 20 dec 2018 19:53

Voor de bvba hoeft je geen zorgen te maken !

Persoonlijk moet je bij de neerlegeing van de boeken onmiddellijk kwijtschelding vragen, in tegenstelling tegen over vroeger ten vroegste 6 maanden.

Nu als je onmiddellijk je kwijtschelding vraagt kan en is nu ook een recht en krijg je na 6 maanden je kwijtschelding ondanks het faillissement nog niet is afgerond.

Heb je een eigendom dan kan je pech hebben zelfde met de wagen !

Hoe kan je nu u wagen kopen aan de curator als je failliet bent???

Je staat onder curatele je heeft geen centen, vergeet dit niet. want al je persoonlijke rekeningen zijn geblokkeerd, je heeft geen rekeningen meer, als je er één moe"t hebben zal je de toelating op papier moeten hebben van de curator.
Zo simpel is dit niet hoor, heb teveel mensen bijgestaan om deze werkwijze grondig te kennen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Wesleyvuy
Topic Starter

#7 , 21 dec 2018 09:22

Voor de bvba hoeft je geen zorgen te maken !

Persoonlijk moet je bij de neerlegeing van de boeken onmiddellijk kwijtschelding vragen, in tegenstelling tegen over vroeger ten vroegste 6 maanden.

Nu als je onmiddellijk je kwijtschelding vraagt kan en is nu ook een recht en krijg je na 6 maanden je kwijtschelding ondanks het faillissement nog niet is afgerond.

Heb je een eigendom dan kan je pech hebben zelfde met de wagen !

Hoe kan je nu u wagen kopen aan de curator als je failliet bent???

Je staat onder curatele je heeft geen centen, vergeet dit niet. want al je persoonlijke rekeningen zijn geblokkeerd, je heeft geen rekeningen meer, als je er één moe"t hebben zal je de toelating op papier moeten hebben van de curator.
Zo simpel is dit niet hoor, heb teveel mensen bijgestaan om deze werkwijze grondig te kennen.
Bij de bvba komt enkel het bedrag van de RC nog naar mij persoonlijk.
Voor deze procedure zal ik me laten bijstaan door dyzo.
Zodat ik zeker niets mis of doe.
heb niets van eigendom. enkel mijn meubels.
De wagen staat op de bvba (met lening waar ik persoonlijk borg heb voor gestaan)
Stel ik vraag het allemaal aan begin volgende maand
Wat dan met de huur van onze prive woning?
Wat met het loon van mijn vriendin?

Alvast bedankt voor het duidelijk antwoord.

denlowie

#8 , 21 dec 2018 09:44

Bij de bvba komt enkel het bedrag van de RC nog naar mij persoonlijk.
Voor deze procedure zal ik me laten bijstaan door dyzo.
Zodat ik zeker niets mis of doe.
heb niets van eigendom. enkel mijn meubels.
De wagen staat op de bvba (met lening waar ik persoonlijk borg heb voor gestaan)
Stel ik vraag het allemaal aan begin volgende maand
Wat dan met de huur van onze prive woning?
Wat met het loon van mijn vriendin?

Alvast bedankt voor het duidelijk antwoord

.
Naar DYZO gaan is een goede keuze !!

Ook de borg voor de auto vervalt met de kwijtschelding, maar de wagen zal je kwijt zijn .

als je geen achterstand heeft met de huur zal er ook geen probleem zijn om verder te huren .

U bent in faillissement en niet je vriendin, als zij geen borg getekend heeft is er niks aan de hand !.

Natuurlijk ik ken je bvba niet om duidelijk te antwoorden, maar als je kapitaal maar 6400€ volstort is zal je ook verantwoordelijk zijn voor de rest dus zeker 12.400€.
Maar door het feit dat je zelf persoonlijk ook in faillissement bent zal dit ook bij de kwijtschelding zitten .

Nu zorg je voor het volgende :
1/ Onmiddellijk aanvraag kwijtschelding in u persoon.

2/aanvraag faillissementsverzekering zodat je inkomsten heeft, dit moet de curator helpen aanvragen bij je sociale kas

3/ water en elektriek onmiddellijk meters afschrijven en een nieuw contract laten opmaken, eventueel op je vriendin ZEER BELANGRIJK.

4/ laat je hoofd niet zakken, een faillissement is het einde van de wereld niet, vele groten der aarde zijn ook al eens failliet gewest, bv : Donald Trump, Lincoln de eerste president van de usa, enz........

Als je naar DYZO geweest bent zal je zien dat de wereld nog niet vergaan is .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”