Rekening courant bvba

Vrbke
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Rekening courant bvba

#1 , 22 feb 2018 07:12

ik verkocht onlangs mijn aandelen in de bvba die ik hielp opstarten. Ik heb op zich dus niets meer met de bvba te maken. de bvba is mij echter wel nog geld verachuldigd die op mijn rekening courant staat. Er is stom en naïf genoeg geen afbetaling op papier gezet. Toen ik vroeg om dat alsnog te regelen kreeg ik het antwoord dat alle kosten ingebracht werden in de BVBA waardoor de volstorting gebeurd is. Dat zou volgens hen neerkomen op een vermindering van het bedrag dat nog openstaat op mijn rekening courant.
Ik verkocht mijn aandelen voor die kosten ingebracht werden en met overdracht van volstortingsplicht.
Kunnen ze op die manier mijn rekening courant voor een groot stuk zomaar weg werken? ? Of zijn ze aan het bluffen? En heb ik op een of andere manier als externe persoon/schuldeiser toch nog recht om dat deel van de boekhouding op te vragen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
my_key
Berichten: 221
Juridisch actief: Ja
Locatie: Hasselt
Contacteer: Website

#2 , 19 apr 2018 02:01

Behoudens andersluidende overeenkomst staat de overnemer in voor de volstorting van de aandelen. De niet-volstorting wordt in principe geacht in de prijs te zijn verrekend, gezien de overnemer er kennis van had kunnen hebben via het aandelenregister. Als de volstorting opeisbaar is geworden vóór de inschrijving van de overdracht in het aandelenregister kan de bvba de overdragende vennoot wel verplichten tot volstorting.

De rekening courant is in principe persoonlijk en komt u als ex-vennoot toe (zelfs al staat er in de boekhouding gewoon "rekening courant zaakvoerder").

Als u achteraf niet voor verrassingen wilt komen te staan, doet u er hoe dan ook goed aan om bij de overname van een vennootschap zeer duidelijke afspraken te maken over het lot van de rekening-courant, die u het best schriftelijk overeenkomt. Om die reden staat er in de meeste aandelenoverdrachten dat de r/c eerst aangezuiverd dient te worden...

Er is voor de bvba geen wettelijke regeling zoals voor de nv in artikel 506 en 507 W. Venn. om die reden zijn er in de rechtspraak en rechtsleer soms uiteenlopende visies te lezen.

Reclame

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”