Dit forum is geen vervanging voor professioneel juridisch advies. Raadpleeg steeds een erkend raadsman of vakspecialist. De redactie van dit forum is niet aansprakelijk voor eventuele schade die zou voortvloeien uit berichten geplaatst op dit forum. Lees onze forum-regels. Is dit uw eerste bezoek ? Lees dan even onze handleiding.
magiclife
Topic Starter
Berichten: 11

hulp bij administratie vzw

#1 , 1 week 2 dagen geleden (09 nov 2017 20:53)

Wij zijn een socio-culturele vereniging (vzw) met een meerderheid van senioren en er is dus nogal regelmatig verloop in het bestuur.

Nu is niemand van de bestuursleden echt op de hoogte van de wetgeving inzake de vzw.

We hebben ons reeds door de nieuwe digitale aangifte via biztax geworsteld, zover zijn we al, maar de actuele toestand van de samenstelling van het bestuur komt al lang niet meer overeen met de laatst gepubliceerde statutenwijziging (2004). Wij stoten hierdoor nu op problemen in verband met onze subsidie-aanvraag bij de gemeente aangezien onze jaarlijkse aanvraag tot erkenning bij het stadsbestuur (waarin vermelding van de bestuursleden) niet meer klopt met de informatie van de kruispuntbank.

Kan iemand me hier in duidelijke mensentaal stap voor stap duidelijk maken wat wij moeten doen om de gegevens in de kruispuntbank aan te passen (Ik neem aan dat die kruispuntbank zijn gegevens haalt uit de publicaties in het Staatsblad) ?

Het gaat dus niet om een echte statutenwijziging, enkel wijziging van bestuur.

Zeer hartelijke dank bij voorbaat voor alle info.

Rita

Reclame

DeRedelijkheidZelve
Berichten: 52
Juridisch actief: Nee

#2 , 5 dagen 14 uur geleden (13 nov 2017 12:06)

Persoonlijk zou ik gewoon naar de kruispuntbank stappen en uw vraag aan hen stellen. In het verleden heb ik een kleine aanpassing kunnen maken in de details van mijn BVBA, via hen, zonder notaris of andere red tape. Of de nodige veranderingen voor uw vzw zo zal kunnen, zullen de kruispuntbank medewerkers U snel kunnen meedelen.

denlowie
Berichten: 8466
Juridisch actief: Nee

#3 , 5 dagen 13 uur geleden (13 nov 2017 12:33)

DeRedelijkheidZelve schreef:Persoonlijk zou ik gewoon naar de kruispuntbank stappen en uw vraag aan hen stellen.


Dit zal zeer moeilijk gaan daar de kruispunt bank geen fysiek gebouw is !!!

De kruispunt bank als je daar iets wil wijzigen zal je naar de handelsrechtbank moeten gaan, of naar een ondernemingsloket daar doen ze de inschrijvingen.

Maar voor een VZW is het de handelsrechtbank waar je moet zijn en u zal zelf de formulieren moeten maken en laten publiceren voor het staatsblad.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.


denlowie
Berichten: 8466
Juridisch actief: Nee

#5 , 5 dagen 11 uur geleden (13 nov 2017 15:10)

Dit is wel voor de leden dus betalend, en dan omdat je het weet is het nog niet opgelost, zij gaan dit zeker niet doen.

Wat ik zo raar vind is dat men heeft een bestuur in de vzw maar geen enkele is op de hoogte van het reilen en zeilen van een VZW, dan moet je maar naar een boekhouder gaan.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”