Onderverhuren aan bvba, dingen waarop ik moet letten

Joey
Topic Starter

Onderverhuren aan bvba, dingen waarop ik moet letten

#1 , 21 jul 2008 00:54

Hallo,
Ik heb een eenmanszaak (consultant), mijn vriendin en ik wonen samen in haar huis. (100% van haar).
Op aanraden van zowat bijna iedereen (waaronder oa. mijn boekhouder :) ), gaan we een huurcontract opmaken waarbij ik een deel huur van haar als privépersoon. Daarna ga ik onderverhuren aan mijn bvba (kantoorruimte).
Is er iets speciaal waarop ik moet letten bij het opmaken van de huurcontracten? Zijn er dingen waarover de fiscus kan vallen? Typische fouten? Hoe pak ik het best de omschrijving en aanduiding van de gehuurde ruimten aan? Ik wil het waarschijnlijk zo vaag mogelijk houden? of is dat juist een slecht idee?
Nog ander dingen waarop ik moet letten?

thanks,
Joey

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mijnhuurder

#2 , 03 jan 2009 20:55

Dit is een juridisch forum, geen fiscaal, maar here goes :-)

*ALS* je ooit controle krijgt gaan ze zeker vragen naar een huurcontract, en afhankelijk van je controleur gaat daar meer of minder detail moeten instaan.
Maar als je een standaard contract neemt zoals er veel te vinden zijn op het net (let er op dat het deel "zal niet gebruikt worden voor handelsactiviteiten" er uit gehaald wordt)

Of je er iets mee wint met tussen haar en je bvba als huurder in te gaan staan weet ik niet ... wonen jullie officieel samen ?

Wat de huur betreft moet je oppassen voor herkwalificatie (google maar eens), maar het komt er op neer dat je op basis van het deel van het KI van wat je huurt maar een bepaalde huur mag betalen omdat het anders als loon wordt gezien (en belast !!).

Voor de rest, goede oplossing om wat kosten te maken en geld te verdienen.
De referentie rond verhuren in Belgie, appartement, huis, garage, box, etc: www.mijnhuurder.be

John B

#3 , 07 jan 2009 09:28

in sommige gevallen maakt de fiscus hier een probleem van: als uw vriendin rechtstreeks zou verhuren aan de BVBA, zou zij zwaarder belast worden dan wanneer zij verhuurt aan u en je in het huis geen beroepsactiviteiten mag uitoefenen.
Door de huur-onderhuur-constructie kan dit vermeden worden (de vriendin wordt gunstig belast op basis van het KI - jouw huurinkomsten worden belast als diverse inkomsten maar de huur die je aan jouw vriendin betaalt, is aftrekbaar zodat je enkel op het saldo belast wordt).
Soms drijven mensen het echter te ver en is het overduidelijk dat de tussenplaatsing van de huurder enkel gebeurt owv fiscale redenen: de onderhuur heeft betrekking op hetzelfde goed (niet een deel ervan, ...), de huurprijs is quasi-gelijk, de onderhuurovereenkomst is van dezelfde datum als de hoofdhuur, ...
In dergelijke gevallen zal de fiscus mogelijk door de huur-onderhuurconstructie kijken en uw vriendin belasten alsof zij rechtstreeks verhuurt aan de BVBA

Reclame

mijnhuurder

#4 , 07 jan 2009 21:32

Goed punt, had ik nog niet bij stilgestaan, maar een vermoeden is genoeg om in de spotlight te komen staan en dan gaan ze alles doorspitten.

You don't want that.
De referentie rond verhuren in Belgie, appartement, huis, garage, box, etc: www.mijnhuurder.be

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”