Verschoonbaar verklaring faillissement

AaLe
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Verschoonbaar verklaring faillissement

#1 , 09 feb 2017 18:42

Beste,

Mijn man had een eenmanszaak en daarna een vof. Beiden zijn vorig jaar in faillissement gegaan. Wij is dus ook persoonlijk failliet.
Nu zegt de curator dat wij niet verschoonbaar kunnen verklaard worden.
Wil dat zeggen dat wij na afsluiting van het faillissement nog aansprakelijk kunnen worden gesteld voor de openstaande schulden?
Maar ik las dat verschoonbaarheid een recht is. Hoe zit dat dan?

Mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 09 feb 2017 18:47

Dat is helemaal geen recht. In de eenmanszaak ik dit gebruikelijk, doch niet verplicht. Ik neem aan dat er wat (serieuze) fouten zijn gebeurd?

sloeberken

#3 , 09 feb 2017 20:04

U curator heeft gelijk.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

denlowie

#4 , 09 feb 2017 20:07

Dit is een zekere recht wanneer er geen strafbare feiten zijn gebeurd dit staat letter lijk in de wet !

de verschoonbaarheid uit van de ongelukkige gefailleerde die te goeder trouw handelt

als alles netjes gebeurd is dan is dit een recht, wanneer er iets ten laste kan gelegd worden , dan mag je het vergeten hoor !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

scorpioen

#5 , 09 feb 2017 22:31

Waarom kan TS niet verschoonbaar verklaard worden?

sloeberken

#6 , 09 feb 2017 23:23

Even te snel geweest:

Als een vennootschap failliet verklaard wordt, zijn de vennoten in principe niet failliet.
Er is echter een soort vennootschappen die de vennoten geen bescherming biedt tegen schuldeisers.
De curator kan zich bij faillissement van zo'n vennootschap dus probleemloos bedienen van het vermogen van de vennoten om de schulden van de vennootschap te voldoen.
Wellicht omdat deze vennoten bij faling dezelfde aansprakelijkheid dragen als iemand die handel drijft in een eenmanszaak, komt het vaak voor dat deze vennoten ook failliet verklaard worden.
Dat kan samen met de vennootschap of later gebeuren.
Eens de faling van de vennootschap afgesloten is, kan het niet meer.
Vennoten van een failliete VOF, GCV, CVA of CVOA die het voordeel van de verschoonbaarheid willen bekomen moeten uitdrukkelijk vragen om ook zelf failliet verklaard te worden.
Niet elke rechtbank spreekt immers uit eigen beweging het faillissement van deze vennoten uit, alhoewel ze wel allemaal ingaan op een vraag om persoonlijk failliet verklaard te worden in voormeld geval.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

denlowie

#7 , 10 feb 2017 08:56

T.S schrijft duidelijk dat haar man persoonlijk failliet verklaart is.

Er moet een strafrechtelijk een reden zijn waarom de curator dit zegt, zijn er ongedekte cheques uitgegeven ??, valsheid in geschrifte gepleegd ?, er kan zoveel redenen zijn waarom u man niet ter goeder trouw gehandeld heeft.

Als je in het staatsblad de afsluitingen leest van faillissementen dan zijn er toch nog veel gefailleerden die niet verschoonbaar verklaart worden, zeer veel proberen nog iets te versieren in hun boekhouding met het gevolg van schriftvervalsing.

AaLe
Topic Starter

#8 , 10 feb 2017 11:56

Er zijn geen strafbare feiten gepleegd.
De curator heeft me op de dag dat het faillissement begon dadelijk gezegd dat we niet verschoonbaar verklaard kunnen worden. Als ik hem ernaar vraag krijg ik geen antwoord. Dus ik weet niet wat ik nu nog moet/kan doen..

denlowie

#9 , 10 feb 2017 12:30

Als ik hem ernaar vraag krijg ik geen antwoord. Dus ik weet niet wat ik nu nog moet/kan doen..
Eén voordeel in deze zaak is dat de curator je man niet verschoonbaar moet verklaren maar de handels rechter.

6 maanden na het vonnis kan je een verzoekschrift indienen voor verschoonbaar, en als alles normaal is ben je +/- 8 weken nadien verschoonbaar, daarom is het faillissement nog niet afgesloten !

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”