Niet-europese vordering

BramVD
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Niet-europese vordering

#1 , 06 feb 2017 09:50

Hallo

In het verleden heb ik reeds een negatieve ervaring gehad met de Belgische rechtspraak. Ik had een klant die nalatend was
in zijn betaling. Na veel over en weer getrek met rappels en dergelijke uiteindelijk een rechtzaak gestart. Totaal te vorderen
bedrag was iets meer dan 15.000 EURO.
Zaak is voorgekomen in Oktober 2014, volledig en eenduidig in mijn voordeel beslist in Maart 2015 , maar intussen had die
persoon op 31/12 een faillisement ingediend en is vertrokken naar Spanje. Oordeel in de zaak "Ja, je hebt inderdaad recht op die
15.000 EURO maar je kan er naar fluiten want hij heeft een faillisement ingediend".
Tja, zo is het tuurlijk wel héél makkelijk :-)

Dat gezegd zijnde. Vandaag heb ik een klant uit India die reeds enkel jaren klant is. Betalingen steeds op tijd geweest. Maar nu sedert
6 maanden zijn het enkel "beloftes" die nooit waargemaakt worden door de klant. Intussen is het openstaand bedrag opgelopen tot
meer dan 6.000 EURO.

Maar naar aanleiding van mijn vorige ervaring heb ik nu het idee "Ach, doe geen moeite , het loont toch niet, je kan het nooit winnen zoiets"
Laat staan tegen een bedrijf uit India ...

Wat zouden jullie adviseren ?

PS : het betreft leveren van diensten in ICT & Marketing

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15935
Juridisch actief: Nee

#2 , 06 feb 2017 10:01

Hallo

het loont toch niet, je kan het nooit winnen zoiets"

Het is ook niet omdat je een zaak wint je daarvoor je centen krijgt !

Er is niks moeilijker om van iemand centen af te nemen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

BramVD
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 feb 2017 10:08

Het is ook niet omdat je een zaak wint je daarvoor je centen krijgt !

Er is niks moeilijker om van iemand centen af te nemen.

Dat bedoel ik ook net. Als mijn klanten niet betalen, dan is dat eigenlijk gewoon pech voor mij. Want als puntje bij paaltje komt
mag je zelfs nog volledig in je recht zijn, je geld krijgen is zo goed als onbegonnen werk.

Dus net daarom stel ik me de vraag, loont het wel de moeite tegen een Indisch bedrijf. Of zeg ik gewoon, ach ja , het was maar
6.000 euro, jammer :-)

Reclame

Fortuin
Berichten: 1013

#4 , 06 feb 2017 22:32

India zal waarschijnlijk geen Belgisch vonnis erkennen. Ik veronderstel dat je een zaak aanhangig zal moeten maken voor een Indische rechtbank. Met alle kosten van dien, uiteraard.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”