Aanmaning ontvangen voor soc. kas na faillissement

FreelancerIT
Topic Starter

Aanmaning ontvangen voor soc. kas na faillissement

#1 , 28 jan 2017 16:38

Ik weet niet direct in welke topic dit thuis hoort, daarmee plaats ik het in deze "algemene" topic.

Eind vorig jaar ging mijn eenmanszaak failliet, ik had daarbuiten nog een vennootschap. De vennootschap bestaat nog steeds, maar er wordt voorlopig niets mee gedaan. De bedoeling is om deze op termijn te vereffenen.

Mijn huidige boekhouder wil nog even wachten met de vereffening, en allereerst mijn "doorstart" in orde brengen.

Afgelopen week ontving ik van een GDW 2 aanmaningen:
  • Een aanmaning op mijn persoonlijke titel, dit voor een € 1000,00. Deze bestaat volledig uit verhogingen op openstaande bedragen uit € 2016.
  • Een aanmaning op mijn vennootschap: deze wordt solidair gesteld met mij en dient € 3800 te betalen, anders gezegd mijn bijdrage voor Q4/2016 + de verhoging hierop.
Nu viel mij persoonlijk al op dat die verhoging op Q4/2016 2x wordt aangerekend...

Ik ben hiermee naar mijn curator en mijn nieuwe boekhouder gestapt. De curator doet alsof zijn neus bloed en verwacht gewoon dat die betaald wordt vanuit de vennootschap. Mijn boekhouder stelt dat in 1ste instantie de bedragen niet kloppen. De vennootschap kan nooit gevraagd worden om het hele kwartaal te betalen: ze bestond niet bij de start van dit kwartaal en ik was failliet voor het einde er van. In elk geval, we hebben een maand, hij wil dit eerst uitklaren en gaat dan een afbetalingsregeling aanvragen.

Nu mijn vraag naar jullie toe: wat zijn de regels hieromtrent, en hoe zit het met Q1/2017? Mijn boekhouder ging zo snel mogelijk mij laten uitschrijven als zelfstandige, maar wat kan de sociale kas nog van mij verwachten?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#2 , 28 jan 2017 16:50

Er klopt hier iets niet?

Die vennootschap is niet failliet en bestaat nog steeds en nu al 25/01 reeds een aangetekend schrijven krijgen van het 4de kw 2016 ????

Een vennootschap betaald maar 347,50 euro voor 2016

Sommige vennootschappen zijn gedurende de eerste drie jaren na hun oprichting vrijgesteld van de vennootschapsbijdrage. Zij moeten voldoen aan de volgende voorwaarden:

Het moet gaan om een personenvennootschap. Kapitaalsvennootschappen zoals de NV en de Commanditaire vennootschap op aandelen komen dus niet in aanmerking.

bron: http://www.ikbenzelfstandige.be/infoban ... psbijdrage

Wat heeft u aan die mensen van de sociale kas allemaal verteld ???
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

FreelancerIT
Topic Starter

#3 , 28 jan 2017 17:03

Er klopt hier iets niet?

Die vennootschap is niet failliet en bestaat nog steeds en nu al 25/01 reeds een aangetekend schrijven krijgen van het 4de kw 2016 ????

Een vennootschap betaald maar 347,50 euro voor 2016
De vennootschap is solidair verantwoordelijk gesteld om de soc. bijdrage van haar zaakvoerder van Q4/2016 te betalen. Die heeft op zich niets te maken met de verplichtingen van de vennootschap op zich.

Ik ben het ermee eens dat er iets niet klopt. Volgens mij probeert de sociale kas gewoon wat... Mijn boekhouder leek er op zich niet van te verschieten, maar volgens hem vragen ze wel te veel.

Ik stel me dan persoonlijk ook vragen bij het dubbel aanrekenen van een verhoging...
Sommige vennootschappen zijn gedurende de eerste drie jaren na hun oprichting vrijgesteld van de vennootschapsbijdrage. Zij moeten voldoen aan de volgende voorwaarden:

Het moet gaan om een personenvennootschap. Kapitaalsvennootschappen zoals de NV en de Commanditaire vennootschap op aandelen komen dus niet in aanmerking.

bron: http://www.ikbenzelfstandige.be/infoban ... psbijdrage

Wat heeft u aan die mensen van de sociale kas allemaal verteld ???
Ik heb niets verteld aan de mensen van de sociale kas... Wat zou ik dan hebben moeten zeggen?

Reclame

denlowie
Juridisch actief: Nee

#4 , 28 jan 2017 17:06

Hoe komt het dat het niet klopt ???

Aanmaningen voor er iets dat niet vervallen is ???
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

FreelancerIT
Topic Starter

#5 , 28 jan 2017 17:09

Hoe komt het dat het niet klopt ???

Aanmaningen voor er iets dat niet vervallen is ???
µ
Geen idee... daarmee stel ik de vraag ook hier. :-)

Misschien gedaan onder het motto "proberen staat vrij"?

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”