Eind vorig jaar ging mijn eenmanszaak failliet, ik had daarbuiten nog een vennootschap. De vennootschap bestaat nog steeds, maar er wordt voorlopig niets mee gedaan. De bedoeling is om deze op termijn te vereffenen.
Mijn huidige boekhouder wil nog even wachten met de vereffening, en allereerst mijn "doorstart" in orde brengen.
Afgelopen week ontving ik van een GDW 2 aanmaningen:
- Een aanmaning op mijn persoonlijke titel, dit voor een € 1000,00. Deze bestaat volledig uit verhogingen op openstaande bedragen uit € 2016.
- Een aanmaning op mijn vennootschap: deze wordt solidair gesteld met mij en dient € 3800 te betalen, anders gezegd mijn bijdrage voor Q4/2016 + de verhoging hierop.
Ik ben hiermee naar mijn curator en mijn nieuwe boekhouder gestapt. De curator doet alsof zijn neus bloed en verwacht gewoon dat die betaald wordt vanuit de vennootschap. Mijn boekhouder stelt dat in 1ste instantie de bedragen niet kloppen. De vennootschap kan nooit gevraagd worden om het hele kwartaal te betalen: ze bestond niet bij de start van dit kwartaal en ik was failliet voor het einde er van. In elk geval, we hebben een maand, hij wil dit eerst uitklaren en gaat dan een afbetalingsregeling aanvragen.
Nu mijn vraag naar jullie toe: wat zijn de regels hieromtrent, en hoe zit het met Q1/2017? Mijn boekhouder ging zo snel mogelijk mij laten uitschrijven als zelfstandige, maar wat kan de sociale kas nog van mij verwachten?