Vraagjes over de vzw

FFEMT
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Vraagjes over de vzw

#1 , 13 jan 2017 13:12

Hallo!

Ik heb enkele vraagjes omtrent de vergaderingen die plaatsvinden bij een vzw.
Ook zelf al wat opzoekingswerk gedaan doch heb ik nog geen antwoord gevonden op mijn vragen. Misschien kunnen jullie me helpen?
Alvast bedankt!

1. Elk jaar moet er binnen een vzw minstens 1 AV plaatsvinden.
Is er een bepaald aanwezigheidsquotum voor een geldige AV te laten doorgaan?
Ik heb het enkel over de geldigheid van de AV en niet over de eventuele beslissingen die er genomen worden.

2. Tellen de leden van de Raad van Bestuur mee in dit eventuele aanwezigheidsquotum of niet?

3. Als er bepaalde beslissingen moeten genomen worden door de AV, dan zijn die enkel geldig indien er een 2/3de aanwezigheidsmeerderheid is en na stemming uiteraard. Tellen de leden van de Raad van Bestuur mee in deze aanwezigheidsmeerderheid of zijn het enkel de werkende (of vaste, of hoe je ze wil noemen) leden?

4. Men spreekt ook soms van de commissarissen. ik vermoed dat dit de werkende (of vaste) leden zijn?

Ik kijk uit naar jullie antwoord. Nogmaals bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding

giserke

#3 , 25 jan 2017 01:13

Hallo!

Ik heb enkele vraagjes omtrent de vergaderingen die plaatsvinden bij een vzw.
Ook zelf al wat opzoekingswerk gedaan doch heb ik nog geen antwoord gevonden op mijn vragen. Misschien kunnen jullie me helpen?
Alvast bedankt!

1. Elk jaar moet er binnen een vzw minstens 1 AV plaatsvinden.
Is er een bepaald aanwezigheidsquotum voor een geldige AV te laten doorgaan?
Ik heb het enkel over de geldigheid van de AV en niet over de eventuele beslissingen die er genomen worden.

2. Tellen de leden van de Raad van Bestuur mee in dit eventuele aanwezigheidsquotum of niet?

3. Als er bepaalde beslissingen moeten genomen worden door de AV, dan zijn die enkel geldig indien er een 2/3de aanwezigheidsmeerderheid is en na stemming uiteraard. Tellen de leden van de Raad van Bestuur mee in deze aanwezigheidsmeerderheid of zijn het enkel de werkende (of vaste, of hoe je ze wil noemen) leden?

4. Men spreekt ook soms van de commissarissen. ik vermoed dat dit de werkende (of vaste) leden zijn?

Ik kijk uit naar jullie antwoord. Nogmaals bedankt!
1 Minstens de helft moet aanwezig zijn voor het nemen van dagdagelijkse beslissingen of kwijten van het bestuur. 2/3 voor statutaire beslissingen zoals wijzigen statuten, en 4/5 voor ontbinding of verandering van VZW.

2 Iedereen die voldoet aan de voorwaarden van de statuten om lid te zijn is lid. Het bestuur is normaal lid dus ja hun aanwezigheid telt om in aantal te zijn.

3 Zie vraag 2: ja

4 commissarissen worden aangeduid door de leden, Hiervoor moet je bedrijfsrevisor zijn. In een gewone VZW zonder personeel zijn commissarissen niet nodig. Ze mogen wel worden aangeduid maar moet niet. Vanaf 50 vaste personeelsleden moet er een commissaris zijn.

Reclame

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”