s-bvba

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

Re: s-bvba

#16 , 30 dec 2016 15:01

In principe kan je geen nieuwe zelfstandige activiteit uitoefenen tot de rechter je verschoonbaar heeft verklaard ;)
Dat is regelrecht in tegenspraak met alles wat hierover te lezen valt op bijv. dyzo.be of andere topics hier.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Roeland
Berichten: 172

#17 , 06 jan 2017 09:47

In principe kan je geen nieuwe zelfstandige activiteit uitoefenen tot de rechter je verschoonbaar heeft verklaard ;)
Dat is regelrecht in tegenspraak met alles wat hierover te lezen valt op bijv. dyzo.be of andere topics hier.
Ik heb niet gezegd dat het wettelijk verboden is he, het is alleen zo dat als je nog niet verschoonbaar bent verklaard en je start een nieuwe activiteit op, dat de schuldeisers en de curator beslag kunnen laten leggen op alle activa en inkomsten van je nieuwe activiteit. Men kan in dat geval bvb beslag laten leggen op je aandelen in de nieuwe vennootschap en alle inkomsten die je zou halen/gehaald hebben uit de nieuwe vennootschap. Het zou niet de eerste keer zijn dat het opstarten van een activiteit terwijl er nog geen verschoonbaarheid is, leidt tot een nieuw faillissement ;)

Als je dat wil riskeren, be my guest :)

Ik hoop dan ook dat je geen andere schuldeisers hebt dan de curator in dit faillissement...

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

#18 , 06 jan 2017 10:03

Opnieuw in tegenspraak met wat er door iedereen is gezegd...

In elk geval staat de s-bvba niet op mijn naam en ben ik er maar een bediende in...

Tenzij het Belgische wetboek ineens is veranderd wildat zeggen dat de curator niet aan die bvba aan kan... voor zo ver ze dat al had gekund als het op mijn naam had gestaan...

Andere schuldeisers dan een curator? Excuseer? Alles loopt toch via de curator? Hoe kan je dan andere schuldeisers hebben?

Reclame

Roeland
Berichten: 172

#19 , 06 jan 2017 10:16

Je kan bvb persoonlijk borg gestaan hebben voor bepaalde leningen en dan kan de bank je persoonlijk aanspreken (banken vragen vaak een persoonlijke borgstelling van de zaakvoerder voor een krediet zodat ze achter de zaakvoerder persoonlijk aan kunnen gaan bij een faillissement). In bepaalde omstandigheden kan de RSZ je rechtstreeks aanspreken enzovoort en dat zijn zaken waar de curator van je vennootschap geen zaken mee heeft... Het is maar als je ook persoonlijk failliet wordt verklaard dat echt alles via een curator loopt.

En de curator doet geen uitspraak over de verschoonbaarheid, dat doet de rechtbank. Het is niet omdat een gefailleerde meestal verschoonbaar wordt verklaard dat je daar zomaar vanuit mag gaan.

Om trouwens je geliefde Dyzo te quoten: "De verschoonbaarheid zorgt er voor dat een ondernemer na faling opnieuw kan leven zonder schuldenlast.
Het is niet strikt vereist dat je verschoonbaar verklaard bent om opnieuw als zelfstandige te starten. Opnieuw starten is namelijk altijd mogelijk, behalve wanneer een beroepsverbod opgelegd wordt."

Zie wat ik in het vet heb gezet, ze houden zelf een slag om de arm...

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

#20 , 06 jan 2017 11:28

Ik zou zeker Dyzo niet als mijn geliefde omschrijven... Mijn eenmanszaak is failliet gegaan, niet een vennootschap. En verschoonbaarheid speelt pas een rol na het afsluiten van het faillissement. Loonsbeslag blijft nl. geleden tot na het effectief is afgesloten...

In mijn geval ben ik persoonlijk een failliet en moeten dus al mijn schulden via de curator afgelost worden...

Dit gezegd zijnde...

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

#21 , 06 jan 2017 11:30

And I should add... als mijn vennootschap was failliet gegaan zou verschoonbaarheid geen rol spelen... Tenslotte: rechtspersonen (vennootschappen) ziijn nooit verschoonbaar...

Fortuin
Berichten: 1013

#22 , 06 jan 2017 11:30

Dan ben je ook geen zelfstandige, maar gewoon bediende. Er is in se geen verschil met het gewoon hebben van een job dan.

Rechtspersonen met aansprakelijkheidsbescherming moeten ook niet verschoonbaar worden verklaard. Bij faillissement (zonder fraude uiteraard) geef je bij wijze van spreken gewoon de sleutel af aan de curator, en done.

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

#23 , 06 jan 2017 12:52

Wel, ben nog steeds een zelfstandige, zaakvoerder in een GCV.

Ik mag er alleen niet in werken momenteel van de curator. Vandaar de bvba.

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

#24 , 09 jan 2017 14:26

Wat is er zo slecht aan een S-BVBA? Volgens mijn boekhouder zijn er een paar extra verplichtingen maar voor het overige geen verschil met een gewone bvba of eenmansbvba.

polk
Berichten: 438

#25 , 09 jan 2017 14:46

Het grote probleem is dat je weinig vertrouwen uitstraalt naar de buitenwereld (kredietverstrekkers, leveranciers, ...). Het komt over alsof je geen kapitaal hebt om in je zaak te steken, of dat je je eigen kapitaal niet wilt riskeren. Je bent m.a.w. geen aantrekkelijke handelspartner.

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

#26 , 09 jan 2017 14:52

Ah. In mijn geval niet echt van tel.

denlowie
Berichten: 15936
Juridisch actief: Nee

#27 , 09 jan 2017 15:15

Als ik de eerste berichten lees over de nieuwe wet op de vennootschappen zullen we in de toekomst de BVBA allemaal kunnen op starten met een zeer laag kapitaal zoals in Nederland de BV.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Jackrussell
Berichten: 701

#28 , 10 jan 2017 08:19

Wat is er zo slecht aan een S-BVBA? Volgens mijn boekhouder zijn er een paar extra verplichtingen maar voor het overige geen verschil met een gewone bvba of eenmansbvba.
Het feit dat iets een S-BVBA is, geeft al aan dat iemand niet over voldoende kapitaal beschikte voor het opstarten van een BVBA. Dat kan meespelen bij banken, leveranciers, etc.

Vaak maakt dat ook niets uit natuurlijk. Als je je leveranciers gewoon betaalt voor of bij levering en niet hoeft te lenen van de bank, dan vallen die nadelen al weg.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#29 , 10 jan 2017 08:42

Je financieel plan moet ook samen met een "boekhoudkundige" opgesteld zijn.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

denlowie
Berichten: 15936
Juridisch actief: Nee

#30 , 10 jan 2017 09:34

Je financieel plan moet ook samen met een "boekhoudkundige" opgesteld zijn.
Waarom moet er een boekhouder bij zijn voor het opstellen van het financieel plan ???

Dit staat toch niet in de wet dat er een boekhouder dit moet doen, zelfs de inhoud van het financieel plan is niet bij wet vastgelegd, en heb dit ook altijd zelf gedaan, heb meerdere bvba's gehad nooit heeft een boekhouder onze boekhouding of statuten gedaan!!


Er staat een zeer mooi voorbeeld van een financieel plan bij de BIBF
Door Georges Honoré,
Lid van de Nationale Raad BIBF
Gepubliceerd in Pacioli - 30.11.2000
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”