Is een rekening courant een bevoorrechte schuld?

ikke8
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Is een rekening courant een bevoorrechte schuld?

#1 , 04 jan 2017 14:10

Er is een vereffening uitgesproken omdat de boekhouder gedurende 3 jaar de jaarrekeningen niet neergelegd heeft.
Ik heb een R/C van 11 000 in mijn voordeel. Ben ik dat kwijt of is dit een bevoorrechte schuldvordering en kan ik die dus volledig opeisen?
Kan ik nog intresten ook aanrekenen voor die 11 000€

Dank voor feedback

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15935
Juridisch actief: Nee

#2 , 04 jan 2017 15:00

Neen!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Fortuin
Berichten: 1013

#3 , 04 jan 2017 15:36

Er is een vereffening uitgesproken omdat de boekhouder gedurende 3 jaar de jaarrekeningen niet neergelegd heeft.
Omdat u zelf nooit de opdracht gegeven heeft dus? Ik ken geen enkele boekhouder die geen jaarrekening neerlegt indien u klant bent.

Reclame

denlowie
Berichten: 15935
Juridisch actief: Nee

#4 , 04 jan 2017 15:41

U bent verantwoordelijk en niet de boekhouder voor het neerleggen van de jaar rekening.

Als er geld in de vennootschap zit, en er zijn geen andere schuld eisers dan komt het geld bij de aandeel houders terecht, ik veronderstel dat u ook aandeelhouder bent.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

ikke8
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 05 jan 2017 11:13

Boekhouder was toen zaakvoerder en ja ik ben enig aandeel houder........vraag is of een rc een bevoorrechte schuldeiser is

ikke8
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#6 , 05 jan 2017 12:18

Dank voor jullie kundig (ver)oordeel. Er werd heel duidelijk meermaals opdracht gegeven, en ik kreeg altijd zijn belofte maar door mijn ziekte lag mijn zaak stil en legde ik mijn vertrouwen in handen van de boekhouder en hij aanvaarde het zaakvoerderschap + maatschappelijke zetel op zijn adres = volledige carte blanche (achteraf is het gemakkelijk spreken dat dit idd oerstom was, maar toen was het mijn enige uitweg). Ik heb hem ondertussen ontslagen wegens fraude, oplichting, misbruik van vertrouwen en klacht neergelegd bij het bibf en hij is zijn licentie kwijt. Zelfs administratieve boete van 19 000€ omdat hij de aangiftes niet deed. Kan dit JA. We vertrouwen onze boekhouder blindelings dus ik stel me grote vragen bij de nut van het bibf en de controle op hun boekhouders. Ik hoor nu van medewerkers van belastingsdiensten en deurwaarders dat die gast heel slecht aangeschreven stond maar ja als klant weet je het niet en vertrouw je gewoon omdat diene hele administratieve reutemeut een onbegrijpbaar kluwen is. Boekhouding, fiscaliteit, vennootschapsrecht.........bon ik heb veel geleerd en vertrouw in elk geval niet meer. Ik controleer nu alles zelf.

Dus als je nog eens wil oordelen, bezin dan voordat je oordeelt want je weet nooit hoe de vork in de steel zit. Mensen komen altijd door stomme dingen in de shit te zitten nooit door slimme dingen

bosprocureur
Berichten: 6881

#7 , 06 jan 2017 10:41

Dus als je nog eens wil oordelen, bezin dan voordat je oordeelt want je weet nooit hoe de vork in de steel zit. Mensen komen altijd door stomme dingen in de shit te zitten nooit door slimme dingen

Het zou wel helpen als u de juiste info gaf.

Het is dus niet de boekhouder, maar dezelfde persoon met het petje van zaakvoerder die in de fout gegaan is. Dan worden er al eens verkeerde conclusies getrokken.

Voor de rest voel ik bijna 100% met u mee, voor een leek zit er maar één ding op, en dat is die zaken door een professional laten afhandelen. En bij het kiezen van die prof kan het al eens mis lopen. ....

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”