Website voor studentenwerk

sloeberken

Re: Website voor studentenwerk

#16 , 03 jan 2017 12:55

Wie iets aanbied is er ook verantwoordelijk voor, net zoals hier op het JF.
Alles afschuiven op de gebruikers zal nooit lukken, met welk statuut ga jij werken.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
queffect
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

#17 , 03 jan 2017 18:43

Ik zie ook niet echt graten in een website waarbij je zowel studenten als bedrijven de mogelijkheid geeft om met elkaar in contact te komen, zodat een student uiteindelijk een studentencontract kan afsluiten met een bedrijf. Het is dan vooral kwesite van uw gebruiksvoorwaarden goed uit te werken zodat daar in staat dat de website zich beperkt tot het in contact brengen van potentiële jobstudenten en potentiële werkgevers, maar dat jij verder niet verantwoordelijk bent voor het feit of er al dan niet een arbeidsovereenkomst tot stand komt en alles wat daarna volgt.

Als er dan blijkt dat een student toch in het zwart gaan werken is bij één van de werkgevers, kan men jou dit moeilijk kwalijk nemen. Je gebruiksvoorwaarden stellen immers dat jij je platform enkel beschikbaar stelt om de eerst contacten te kunnen leggen.

Als echter blijkt dat zowat al uw gebruikers in het zwart gaan werken, heb je wel een probleem. Het is een beetje zoals "The Pirate Bay": een torrent is op zich niet illegaal, als de content van wat gedeeld wordt niet illegaal is. Een torrent van een zelf geschreven stukje software is perfect legaal, om maar iets te zeggen. Probleem is dat op The Pirate Bay 99,9% van wat er te vinden is, illegale content is. Zelfs met gebruiksvoorwaarden die stellen dat The Pirate Bay niet verantwoordelijk is voor de content van de torrents, kunnen ze hun verantwoordelijkheid niet afschuiven.
Ahja, als ik het zo kan vermelden in mijn gebruiksvoorwaarden zou er inderdaad geen enkel probleem kunnen ontstaan.
Bedankt voor het advies, ik denk dat ik met dit project vooral moet oppassen met wat ik doe en hoe het gebruikt kan worden.

queffect
Topic Starter

#18 , 03 jan 2017 18:46

Wie iets aanbied is er ook verantwoordelijk voor, net zoals hier op het JF.
Alles afschuiven op de gebruikers zal nooit lukken, met welk statuut ga jij werken.
Maar op zich bied ik niet echt iets aan toch? Ik zorg voor een platform dat mensen kunnen gebruiken om contact te leggen niet om illegale zaken te regelen? Ik neem aan dat de ondernemers achter Facebook ook niet vervolgd worden wegens het aantal illegale zaken die worden afgesloten via hun website ofwel?

Ik begrijp ook volledig dat het nooit zal lukken mij volledig af te sluiten van de interactie tussen de gebruikers maar ik zal toch zo veel mogelijk juridische problemen te vermijden. En wat bedoelt u juist met statuut?

Reclame

sloeberken

#19 , 03 jan 2017 18:53

Als je diensten aanbied moet je zelfstandige zijn, wat gaan u verdiensten hierin zijn, gratis gaat niemand geloven.
Denk dat als u alles niet goed regelt u in zware nesten gaat belanden.

LeenW

#20 , 03 jan 2017 18:59

Om even extreem te gaan, google Ross Ulbricht eens. Die deed ook niets anders dan een website aanbieden. Intussen wel (meer dan terecht) levenslang gekregen.

Ik denk dat de vraag is hoe u inkomsten zou willen genereren?

queffect
Topic Starter

#21 , 03 jan 2017 19:45

Als je diensten aanbied moet je zelfstandige zijn, wat gaan u verdiensten hierin zijn, gratis gaat niemand geloven.
Denk dat als u alles niet goed regelt u in zware nesten gaat belanden.
Mijn verdiensten in deze service zullen vooral afhankelijk zijn van het aantal bezoekers.
De eerste paar maanden, wanneer er dus nog maar relatief weinig gebruikers zullen zijn, ben ik -hoe ongeloofwaardig ook-
niet van plan winst te maken.
Nadien is het de meest logische stap om gebruik te maken van advertenties via Google Adsense waarvoor enkel een account en een kredietkaart nodig zijn. Eventueel hoop ik ook in de toekomst een systeem toe te voegen dat ervoor zorgt dat de gebruikers kunnen betalen om hun vacatures/profielen hogerop in de lijst te plaatsen (ongeveer zoals een tweedehandssite of google zelf werkt).

Het systeem gebruiken zal sowieso gratis zijn en blijven, het zal echter functioneren zoals een Facebook of een Twitter functioneert: afhankelijk van vrijblijvende aankopen en advertenties.

Er zal inderdaad veel denkwerk moeten gebeuren, daarom heb ik ook het juiste advies nodig om uit eventuele problemen te blijven.

sloeberken

#22 , 03 jan 2017 19:55

In de eerste plaats zal je een zelfstandig statuut moeten hebben, of je winst maakt of niet. Facebook en Twitter is een sociaal netwerk die niets aanbieden, maar ook zij zijn een bedrijf en geen particulier.
In elk geval veel succes.

queffect
Topic Starter

#23 , 03 jan 2017 20:10

In de eerste plaats zal je een zelfstandig statuut moeten hebben, of je winst maakt of niet. Facebook en Twitter is een sociaal netwerk die niets aanbieden, maar ook zij zijn een bedrijf en geen particulier.
In elk geval veel succes.
Ja ik zorg daar ongetwijfeld voor. Maar op zich biedt ik ook geen diensten aan of ziet u dat anders?
Ik zorg enkel voor een platform waar mensen met elkaar contact kunnen opnemen, zoiets kan ook via Facebook alleen deze site zou zich enkel daarop toeleggen.

Bedankt trouwens voor het advies!

queffect
Topic Starter

#24 , 03 jan 2017 20:14

Om even extreem te gaan, google Ross Ulbricht eens. Die deed ook niets anders dan een website aanbieden. Intussen wel (meer dan terecht) levenslang gekregen.

Ik denk dat de vraag is hoe u inkomsten zou willen genereren?
Ik ben bekend met het hele incident omtrent Ross Ulbricht, maar als ik op zijn wikipedia pagina kijk zie ik wel dat hij wel voor wat meer dan enkel het beheren van een site is veroordeeld. Dat hij bestraft is geweest voor hacken etc is redelijk normaal.

Ik begrijp dat het beheren van een site die eventueel misbruikt kan worden ook verantwoordelijkheden met zich meebrengt, maar als ik mijn gebruiksvoorwaarden goed laat opstellen denk ik dat de kans op een eventuele vervolging wel aanzienlijk kleiner wordt aangezien ikzelf weinig te maken heb met hoe mijn gebruikers de site zouden gebruiken.
Natuurlijk zal er nagedacht moeten worden over hoe we misbruikers kunnen aanpakken, maar ik hoop dat ik zelf niet in de problemen zou kunnen komen.

LeenW

#25 , 03 jan 2017 20:23

Actief modereren zou ik zeggen, iedereen die om zwartwerk vraagt, vliegt eraf. Dan kan men u weinig verwijten.

queffect
Topic Starter

#26 , 03 jan 2017 20:26

Actief modereren zou ik zeggen, iedereen die om zwartwerk vraagt, vliegt eraf. Dan kan men u weinig verwijten.
Zal in het begin nog wel gaan. Wanneer er meerdere gebruikers komen wordt dit moeilijker.
Bedankt voor het advies!

Franciscus

#27 , 03 jan 2017 20:59

Ook deze website is een comm. vennootschap.

Gebruiker21

#28 , 04 jan 2017 09:14

In de eerste plaats zal je een zelfstandig statuut moeten hebben, of je winst maakt of niet.
Je hoeft helemaal geen zelfstandig statuut te hebben om een website in de lucht te houden. Ik heb zelf ook een website met een "interactief" gedeelte (waar mensen commentaar en vragen kunnen plaatsen). Dit is geen commerciële site, kost me zelf weinig (hosting is inbegrepen in mijn telecom abonnement), dus ik zou niet inzien waarom ik zelfstandige zou moeten worden.

Wel akkoord dat ik best een zelfstandig statuut aanvraag op het moment dat ik winst wil beginnen genereren met mijn site (maar dan zal ik ook een andere hosting oplossing moeten vinden, want een commerciële site is niet toegestaan bij mijn huidige provider).

De topic starter mag dus best zo'n site oprichten (wel geen advertenties of dergelijke), kijken hoe het draait en daarna beslissen of het de moeite is om hier zelfstandige voor te worden. Voor hetzelfde geld slaat de site niet aan en is het onmogelijk om er inkomsten mee te genereren. In dat geval zou de topic starter voor niets zelfstandige geworden zijn, ook met alle gevolgen vandien.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Gebruiker21

#29 , 04 jan 2017 09:17

Ook deze website is een comm. vennootschap.
Ja, maar waarom?
1. Omdat de hosting en het onderhoud moet betaald worden.
2. Omdat deze kost gefinancieerd wordt met advertenties op de site.
3. Net omdat deze site zoveel bezoekers heeft en zo populair is, zijn 1. en 2. nodig.

Zoals ik hierboven zei: als blijkt dat de site van de topic starter helemaal geen succes is, en hij er beter mee stopt, zou hij voor niets zelfstandige geworden zijn en voor niets kosten gemaakt hebben.

Niets belet de topic starter om op een goedkope manier de site te lanceren en even af te wachten of hij bezoekers trekt of niet. Hij kan daarna nog de beslissing nemen of hij zelfstandige wil worden of niet.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

LeenW

#30 , 04 jan 2017 10:22

Van zodra hij met publiciteit of membership fees begint, moet hij zelfstandige worden. Ik denk dat het niet mogelijk is zo'n project enkel met eigen middelen te onderhouden.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”