Website voor studentenwerk

queffect
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Website voor studentenwerk

#1 , 02 jan 2017 23:15

Hallo iedereen,

Ik had het idee om een website, zoals freelancer.com, op te richten maar dan uitsluitend voor studenten.
Het idee zou dus zijn dat studenten een account kunnen aanmaken en zo hun online diensten zouden kunnen aanbieden (eg. websites designen, photoshop opdrachten, het bewerken van videos,...) en particulieren zouden dan met hen contact kunnen opnemen.

De studenten werken naar mijn weten in het zwart en vandaar dat dit idee interessant is want particulieren kunnen zo voor een goedkope prijs aan "freelancers" geraken.
Mijn vraag luidt dus als volgt: is het legaal om een portaal zoals hierboven beschreven te maken en studenten hierop een account te laten aanmaken?
Eventueel met restricties zoals een max. bedrag vragen of een max. aantal opdrachten, ...

Elk advies is welkom!
Alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 02 jan 2017 23:19

Voor het meewerken aan zwartwerk kunt ook u vervolgd worden, slecht idee dus.

queffect
Topic Starter

#3 , 03 jan 2017 00:01

Voor het meewerken aan zwartwerk kunt ook u vervolgd worden, slecht idee dus.
Maar is dit dan echt zwart werk?
Ik dacht misschien om een maximum aantal dagen in te stellen zodat de studenten werken als een soort van vakantiejob.

Er moet toch sowieso een manier zijn om dit legaal te maken of ben ik dan zo verkeerd?

Reclame

Blaatpraat

#4 , 03 jan 2017 08:42

Er is een manier ja:
Bij registratie laat je ze hun ondernemingsnummer invullen, en deze kun jij via een API controleren.
Freelancer = zelfstandig, en studenten kunnen dit perfect zijn.

puttemanp

#5 , 03 jan 2017 09:01

Of je schrijft ze zelf in als werknemer van jouw bedrijf met een studentencontract en laat ze elders werken...

Ow neen, dat bestaal al, een uitzendkantoor...

P.

queffect
Topic Starter

#6 , 03 jan 2017 09:59

Er is een manier ja:
Bij registratie laat je ze hun ondernemingsnummer invullen, en deze kun jij via een API controleren.
En zo'n ondernemingsnummer kan men gewoon aanvragen? Zelf ben ik niet bekend met dit systeem, maar studenten onder de 16 kunnen dit dan ook verkrijgen of niet?

Of je schrijft ze zelf in als werknemer van jouw bedrijf met een studentencontract en laat ze elders werken...

Ow neen, dat bestaal al, een uitzendkantoor...

P.
Het zou een te grote onderneming zijn om ze allemaal online in te schrijven in het bedrijf aangezien ik vooral een systeem wil creëren waar het portaal (de website) los staat van de interactie tussen de studenten en particulieren.

LeenW

#7 , 03 jan 2017 10:18

Freelancer is inderdaad zelfstandige en hiervoor is een ondernemingsnummer nodig. Onder de 18 is dit niet mogelijk en kan dit dus ook niet, zij moeten steeds in gewone loondienst werken.

Blaatpraat

#8 , 03 jan 2017 10:43

Er is een manier ja:
En zo'n ondernemingsnummer kan men gewoon aanvragen? Zelf ben ik niet bekend met dit systeem, maar studenten onder de 16 kunnen dit dan ook verkrijgen of niet?
Zoals LeenW al zei: minimaal 18 jaar moeten ze zijn.
Ik las ook studentenwerk, niet scholierenwerk. ;-)

De andere optie is samenwerken met een interimkantoor, maar dat gaan de meeste niet leuk vinden.
Nog een andere optie is zelf een interimkantoor worden.

Hetgeen jij specifiek zoekt, kan dus niet in België (zwartwerk).

queffect
Topic Starter

#9 , 03 jan 2017 11:00

Er is een manier ja:
Zoals LeenW al zei: minimaal 18 jaar moeten ze zijn.
Ik las ook studentenwerk, niet scholierenwerk. ;-)

De andere optie is samenwerken met een interimkantoor, maar dat gaan de meeste niet leuk vinden.

Hetgeen jij specifiek zoekt, kan dus niet in België (zwartwerk).

Sorry, had het inderdaad beter moeten verwoorden. Ik dacht dat aangezien 16-jarigen bijvoorbeeld ook "studentenjobs" kunnen doen, studentenwerk zowat hetzelfde betekende. Maar in ieder geval is het nu wel duidelijk hoe het zit met de regeling ivm zwartzwerk etc.

Bedankt!

queffect
Topic Starter

#10 , 03 jan 2017 11:11

Misschien toch nog 1 vraagje over dit onderwerp voor ik deze topic afsluit:

Als ik dit idee uitwerk maar dan gewoon een portaal maak waar particulieren of grotere bedrijven studenten/scholieren kunnen opzoeken
volgens de kwaliteiten, omgeving, bereikbaarheid,... van de studenten/scholieren en zo dan contact met hen zouden kunnen opnemen
om hen zo "aan te nemen" voor een studentenjob.

De betaling gebeurt dan weeral los van het platform en aangezien de studenten/scholieren volgens de Belgische wetgeving wel legaal (denk ik toch) een bijbaantje mogen hebben, gebeurt er zo niets in het zwart.

Ik heb het zo toch begrepen via: http://zakelijk.infonu.nl/juridisch/783 ... geren.html

Is dit dan wel legaal of blijft het dezelfde kwestie?

Lanox

#11 , 03 jan 2017 11:17

Heeft u advies nodig met betrekking tot Belgisch of Nederlands recht?

queffect
Topic Starter

#12 , 03 jan 2017 11:49

Heeft u advies nodig met betrekking tot Belgisch of Nederlands recht?
Laat ik beginnen met Belgisch recht aangezien het toch eerst een Belgische site wordt.
Bij een succes wil ik wel eventueel uitbreiden...

LeenW

#13 , 03 jan 2017 11:51

Uiteraard is de "gewone studentenjob" in loondienst volledig legaal, daar kunt u weinig verkeerd mee doen. Het enige dat ik dan zou aanraden is profielen die expliciet naar zwartwerk refereren (zowel bedrijven als werknemers) te verwijderen.

Gebruiker21

#14 , 03 jan 2017 11:59

Ik zie ook niet echt graten in een website waarbij je zowel studenten als bedrijven de mogelijkheid geeft om met elkaar in contact te komen, zodat een student uiteindelijk een studentencontract kan afsluiten met een bedrijf. Het is dan vooral kwesite van uw gebruiksvoorwaarden goed uit te werken zodat daar in staat dat de website zich beperkt tot het in contact brengen van potentiële jobstudenten en potentiële werkgevers, maar dat jij verder niet verantwoordelijk bent voor het feit of er al dan niet een arbeidsovereenkomst tot stand komt en alles wat daarna volgt.

Als er dan blijkt dat een student toch in het zwart gaan werken is bij één van de werkgevers, kan men jou dit moeilijk kwalijk nemen. Je gebruiksvoorwaarden stellen immers dat jij je platform enkel beschikbaar stelt om de eerst contacten te kunnen leggen.

Als echter blijkt dat zowat al uw gebruikers in het zwart gaan werken, heb je wel een probleem. Het is een beetje zoals "The Pirate Bay": een torrent is op zich niet illegaal, als de content van wat gedeeld wordt niet illegaal is. Een torrent van een zelf geschreven stukje software is perfect legaal, om maar iets te zeggen. Probleem is dat op The Pirate Bay 99,9% van wat er te vinden is, illegale content is. Zelfs met gebruiksvoorwaarden die stellen dat The Pirate Bay niet verantwoordelijk is voor de content van de torrents, kunnen ze hun verantwoordelijkheid niet afschuiven.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

denlowie

#15 , 03 jan 2017 12:12

.
Dit is zeer gereglementeerd en moet een zeer hoge borg storten !!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”