s-bvba

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

s-bvba

#1 , 29 dec 2016 16:44

Kan een s-bvba een eenmansbvba zijn? Of hoe zit dat juist?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding

Roeland
Berichten: 172

#3 , 30 dec 2016 08:21

Een S-BVBA is een gedrocht waar je best niet aan begint ;) Als je het geld niet hebt voor een gewone eenmansbvba (12.400 EUR) richt je best een ander type vennootschap op of wacht je op de hervorming van het vennootschapsrecht.

Reclame

Fortuin
Berichten: 1013

#4 , 30 dec 2016 11:54

Een S-BVBA is een gedrocht waar je best niet aan begint ;) Als je het geld niet hebt voor een gewone eenmansbvba (12.400 EUR) richt je best een ander type vennootschap op of wacht je op de hervorming van het vennootschapsrecht.
Tussenoplossing is een kennis of iemand in de familie 1 aandeel te geven bij oprichting, zo hoef je ook "maar" €6.200 te volstorten. Betere oplossing dan een s-bvba, lijkt me. Uiteindelijk moet je bij een s-bvba ook via de notaris, dus ben je ook al snel €1,500 kwijt om op te richten en alle formaliteiten in orde te brengen.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#5 , 30 dec 2016 12:05

Een S-BVBA is een gedrocht waar je best niet aan begint ;) Als je het geld niet hebt voor een gewone eenmansbvba (12.400 EUR) richt je best een ander type vennootschap op of wacht je op de hervorming van het vennootschapsrecht.
Is dat nog lang wachten?
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Roeland
Berichten: 172

#6 , 30 dec 2016 12:15

Dag Bart,

Volgens de laatste berichten zou het de intentie van minister Geens zijn dit op 1/1/2018 te laten ingaan. Met deze regering weet je natuurlijk nooit :)

denlowie
Berichten: 15936
Juridisch actief: Nee

#7 , 30 dec 2016 12:34

Het probleem is dat TS op dit ogenblik in staat van faillissement is, en de curator nauw toeziet hoe en wat hij doet van werk, kwestie van geld te innen.

Zie TS zijn andere topic curators.

viewtopic.php?f=42&t=77265&p=461160#p461160
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Roeland
Berichten: 172

#8 , 30 dec 2016 12:59

In principe kan je geen nieuwe zelfstandige activiteit uitoefenen tot de rechter je verschoonbaar heeft verklaard ;)

denlowie
Berichten: 15936
Juridisch actief: Nee

#9 , 30 dec 2016 13:03

In principe kan je geen nieuwe zelfstandige activiteit uitoefenen tot de rechter je verschoonbaar heeft verklaard ;)
Of het faillissement is gesloten, en je natuurlijk geen beroeps verbod heeft
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW
Berichten: 12959

#10 , 30 dec 2016 13:06

In principe kan je geen nieuwe zelfstandige activiteit uitoefenen tot de rechter je verschoonbaar heeft verklaard ;)
Of het faillissement is gesloten, en je natuurlijk geen beroeps verbod heeft
Dan moet je tegenwoordig al veel verkeerd gedaan hebben ;)

Ik zie de nieuwe vennootschapsvormen er niet voor de verkiezingen doorkomen.

Fortuin
Berichten: 1013

#11 , 30 dec 2016 13:08

In principe kan je geen nieuwe zelfstandige activiteit uitoefenen tot de rechter je verschoonbaar heeft verklaard ;)
Of het faillissement is gesloten, en je natuurlijk geen beroeps verbod heeft
Dan moet je tegenwoordig al veel verkeerd gedaan hebben ;)

Ik zie de nieuwe vennootschapsvormen er niet voor de verkiezingen doorkomen.
M.a.w. de kans is reëel dat ze er gewoonweg niet komen? Indien andere minister -> lopende dossiers in de vuilbak?

LeenW
Berichten: 12959

#12 , 30 dec 2016 13:14

Of het faillissement is gesloten, en je natuurlijk geen beroeps verbod heeft
Dan moet je tegenwoordig al veel verkeerd gedaan hebben ;)

Ik zie de nieuwe vennootschapsvormen er niet voor de verkiezingen doorkomen.
M.a.w. de kans is reëel dat ze er gewoonweg niet komen? Indien andere minister -> lopende dossiers in de vuilbak?
Inderdaad, enfin, ik ben maar aan het speculeren he. Maar deze verandering over 1 jaar in orde krijgen, zie ik echt niet gebeuren met dit "kibbelkabinet" en de gevolgen die het met zich mee zou brengen voor vennootschappen die niet binnen de geplande structuur gaan passen.
Laatst gewijzigd door LeenW op 30 dec 2016 13:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Fortuin
Berichten: 1013

#13 , 30 dec 2016 13:19

Lijkt me inderdaad (veel) te dicht bij de verkiezingen. Eigenlijk gek, hoe moeilijk het geworden is het land te besturen. Het notariaat zou alvast bedanken.. iedereen een BVBA.

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

#14 , 30 dec 2016 15:00

Ik heb van de curator toestemming om een BVBA op te richten, wel met mijn echtgenote als Zaakvoerder. Een 2de vennoot is er ook gevonden.

Volgens de accountant zou ik dat gerust zelf kunnen zijn, zolang ik zelf ook maar als bediende wordt ingeschreven. Zo voldoen we aan de vereisten van de curator.

Maar goed, we hebben een 3de bereid gevonden om dit te doen.

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

#15 , 30 dec 2016 15:01

In principe kan je geen nieuwe zelfstandige activiteit uitoefenen tot de rechter je verschoonbaar heeft verklaard ;)
Dat is regelrecht in tegenspraak met alles wat hierover te lezen valt op bijv. dyzo.be of andere topics hier.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”