Bedrijfsbeheer door familie in een eenmanszaak

Luz
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Bedrijfsbeheer door familie in een eenmanszaak

#1 , 13 dec 2016 09:40

Ik weet dat als je een zaak wilt beginnen, je bedrijfsbeheer nodig. Aangezien ik dat niet heb en ik weet dat mijn broer dit wel heeft kan hij dit uitlenen aan mij.
Wat ik graag zou willen weten is als hij mijn daar in helpt voor het bedrijfsbeheer dit zou invloed hebben op zijn kinderbijslag? Momenteel doet hij hoger onderwijs en krijgen mijn ouders daar nog kinderbijslag voor.
Ook zou ik willen weten of hij dan ook sociale zekerheid moet betalen?
Dank

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie

#2 , 13 dec 2016 09:57

Ik geloof niet dat een broer dit kan bij een één man zaak, wel bij een vennootschap waar hij 33% van de aandelen bezit !

Voor familie gelden deze regels en ik zie geen broer of zus erbij staan !!

de echtgenoot of echtgenote,
de wettelijk samenwonende partner,
de partner met wie hij minstens zes maand samenwoont,
een personeelslid met een arbeidsovereenkomst van onbepaalde duur,
een zelfstandig helper, die met het zelfstandig ondernemingshoofd verwant is in de eerste, tweede of derde graad en een verklaring voorlegt van een sociale verzekeringskas voor zelfstandigen waaruit blijkt hij zelfstandige helper is van het betrokken ondernemingshoofd.

Maar geloof me als je zelfstandig word volgt toch ten minstens u bedrijfsbeheer dit is zeker geen luxe, hoe kan je anders je boekhouder controleren, en andere zaken ???
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Luz
Topic Starter

#3 , 13 dec 2016 10:13

Je hebt een eenmanszaak
Volgende personen komen in aanmerking:
je echtgeno(o)t(e), je wettelijk samenwonende partner, of iemand met wie je al minstens 6 maanden samenwoont

iemand van je familie (beperkt tot familieverband in de derde graad)

een werknemer die instaat voor het dagelijkse beheer

Iemand van de familie dus broer mag toch.
De reden dat ik mijn broer er bij betrek is dat ik momenteel geen tijd heb voor dit te doen (uitstel is zeker geen afstel)

Reclame

sloeberken

#4 , 13 dec 2016 10:28

In een éénmanszaak kan iemand anders ook de kennis van bedrijfsbeheer bewijzen:
Je echtgeno(o)t(e) of je wettelijk samenwonende partner
Iemand van je familie (beperkt tot familieverband in de derde graad)
Een werknemer die instaat voor het dagelijkse beheer

Let op! Wanneer je iemand anders het bewijs van bedrijfsbeheer laat leveren, zijn de echtgeno(o)t(e), de partner of het familielid verzekeringsplichtig in het sociaal statuut van de zelfstandigen!
Daarom moeten de partner en het familielid zich aansluiten bij het sociaal verzekeringsfonds, als ‘helper’.
De echtgeno(o)t(e) en de wettelijk samenwonende partner moeten zich aansluiten als ‘meewerkende echtgeno(o)t(e)’.
Meer info over het statuut van de zelfstandige helper en de meewerkende echtgeno(o)t(e) vind je in het deel Je aansluiten bij het Sociaal Verzekeringsfonds.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

denlowie

#5 , 13 dec 2016 10:31

sorry even verstrooit je broer kan, maar lees toch eens goed wat sloeberke schrijft en bedrijfsbeheer is zeker geen luxe!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Luz
Topic Starter

#6 , 13 dec 2016 11:22

Bedankt, ondertussen antwoord gekregen van acerta. Blijkbaar als student in de hogeschool of universiteit kan je een vrijstelling krijgen voor de sociale zekerheid en behoud hij zijn kinderbijslag.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”