wijzigingen bestuur vzw

LamontSylvie
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

wijzigingen bestuur vzw

#1 , 05 dec 2016 15:14

Ik was in 2015 voorzitter van de vzw Waregemse Bierfanaten. Begin 2016 gaf ik mijn ontslag en werd er een ander bestuurslid ontslagen. Tot op heden werden deze wijzigingen nog niet doorgegeven en bijgevolg geregistreerd in het Belgisch Staatsblad, hoewel we al meerdere keren hebben gevraagd het nodige hiervoor te doen.
Welke gevolgen kan dit hebben voor mij? Wat kan ikzelf doen om de wijzigingen door te geven?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38603

#2 , 05 dec 2016 16:04

Onder die benaming zijn er wel ontslagen geweest in 2015 maar idd niet van u.
Is er een verslag waar uw ontslag instaat?

http://www.vsdc.be/content/frame.htm
http://www.vsdc.be/

Hier al eens lezen
http://www.vsdc.be/NL/Faq/wat_moet_er_g ... ontslag-13

LamontSylvie
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 dec 2016 12:34

Ik heb mijn ontslag schriftelijk ingediend, de andere persoon hebben ze mondeling ingelicht dat ze hem liever niet meer op vergaderingen zagen.
Er wordt ook niet gereageerd wanneer wij vragen het nodige te doen inzake de wijzigingen aan te geven want intussen is er een nieuwe voorzitter en penningmeester aangesteld.
Ik weet dat die formulieren dienen ingevuld te worden, want hadden dat het jaar voordien ook moeten doen omwille van een sterfgeval binnen het bestuur.

Reclame

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#4 , 09 dec 2016 21:01

Zolang niet gepubliceerd, bestaat het gevaar dat je tegenover derden nog persoonlijk aansprakelijk gesteld wordt voor de daden van de raad van bestuur, zelfs wanneer je niet meer aan de beraadslagingen hebt deelgenomen.
Je kan met een - best aangetekende - ingebrekestelling de vzw én de voorzitter aanmanen om de nodige publicatie te doen. Bv. dat men binnen de week bewijst dat men de nodige neerleggingen heeft gedaan bij de Griffie.
Als dat geen effect heeft, dan kan je volgens mij via de vrederechter of de rechtbank van eerste aanleg een publicatiegebod afdwingen.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#5 , 09 dec 2016 21:12

NB: m.b.t. "dat andere" bestuurslid: ontslag van een bestuurder kan enkel door de Algemene Vergadering gebeuren.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”