Wijziging statuten in vzw leidt tot rechtbank

lucash
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Wijziging statuten in vzw leidt tot rechtbank

#1 , 24 aug 2016 11:34

Onze vzw heeft als doel het ondersteunen en organiseren van events/ festivals.
Momenteel houden we ons bezig met events en festivals te ondersteunen via vrijwilligers dia daar kleine taken uitoefenen zoals de bar, bandjescontrole, etc.

We hebben met ons 3 een vzw opgestart maar de derde persoon die is penningmeester en heeft hiervan misbruik ervan gedaan door oa. betalingen te doen zonder ons hiervan op de hoogte te stellen en stuurt emails naar organisaties en regelt een hoop dingen zonder wij er enige weet van hebben.

Ik en de andere hebben hem op de hoogte gesteld dat dit NIET kan en willen dus 2 personen erbij als bestuurdslid en deze dan functies geven.
Hiermee is de derde niet akkoord en begint kinderachtig te doen door te zeggen dat hij dan ook 2 personen langs zijn kant wil in de vzw als bestuurslid.

En nu dreigt hij ermee om naar een advocaat te stappen omdat wij er leden bij willen voegen zonder dat hij mee erover beslist, maar wij ik en de andere zijn 2/3 van de bestuursleden. En online heb ik gelezen dat voor een wijziging in statuten en dergelijke 2/3 van de bestuursleden het over eens moet zijn.

Vandaar nu mijn vraag: is hij (derde persoon) in staat om een advocaat te gebruiken hiervoor en kan dit een negatief gevolg hebben voor ons? Ik zie er namelijk geen probleem in dat wij er personen bij willen bij voegen die ervaring hebben.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Weo
Berichten: 414
Juridisch actief: Ja

#2 , 24 aug 2016 12:27

Statutenwijzigingen worden doorgevoerd door de algemene vergadering. Dit is gelijk aan de Raad van Bestuur.

Hier gaat het niet echt om een statutenwijziging, maar om benoemingen van bestuurders. Dit is ook een bevoegdheid van de algemene vergadering. Je zal dus een bijzondere algemene vergadering moeten samenroepen, omdat deze normaal gezien maar 1 keer per jaar samenkomt.

Dit eens checken:
http://www.vzwstart.be/4.-Wat-bij-wijzi ... noemingen/

Verder kan je ook contact opnemen met VSDC (www.vsdc.be) dat is een vzw die vzw's begeleidt in hun werking.

lucash
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#3 , 24 aug 2016 13:42

Bedankt voor de link!

We hebben reeds uitnodigingen voor deze uitzonderlijke algemene vergadering verstuurd en vind 31 augustus plaats.
Ik heb hem (3de lid) al op de hoogte gesteld hiervan en nu dreigt hij met een advocaat om dit alles. Dit omdat hij geen penningmeester zal zijn en omdat hij geen extra bestuurders erbij wil (wat wel noodzakelijk is voor een betere werking).

Ik heb ergens gelezen dat namelijk 2/3 van de bestuurders en werkende leden aanwezig moet zijn op de algemene vergadering en dat 2/3 ergens voor moet stemmen om dit in te voeren zoals het benoemen van een lid. We zijn enkel met 3 bestuurders en hebben nog geen werkende leden dus aan die 2/3 geraken we zeker.

Maar zal zijn dreigement om naar een advocaat te stappen effect kunnen hebben op de vzw? Want voor zover ik weet hebben we niets verkeerd gedaan en is er niets mis met dit.

Reclame

Fortuin
Berichten: 1013

#4 , 24 aug 2016 17:11

> Maar zal zijn dreigement om naar een advocaat te stappen effect kunnen hebben op de vzw? Want voor zover ik weet hebben we niets verkeerd gedaan en is er niets mis met dit.

Mogelijk kan men u dagvaarden voor een of andere reden. Of het gegrond is, dat is een andere vraag. Allemaal beetje belachelijk + verspilling van geld, als je het mij vraagt. 99% van alle disputen kan men makkelijk regelen in der minne, als alle partijen niet belachelijk doen.

Ik kan enkel aanraden, indien het vertrouwen zoek is, om dit bestuurslid bij 2/3de meerderheid te ontslaan op de AG. Dechargé zou ik hem alvast niet verlenen, moesten er nog lijken uit de kast vallen. Wel eens de statuten nakijken voor de opgenomen procedure.

giserke
Berichten: 2434

#5 , 24 aug 2016 17:23

Statutenwijzigingen worden doorgevoerd door de algemene vergadering. Dit is gelijk aan de Raad van Bestuur.

Hier gaat het niet echt om een statutenwijziging, maar om benoemingen van bestuurders. Dit is ook een bevoegdheid van de algemene vergadering. Je zal dus een bijzondere algemene vergadering moeten samenroepen, omdat deze normaal gezien maar 1 keer per jaar samenkomt.

Dit eens checken:
http://www.vzwstart.be/4.-Wat-bij-wijzi ... noemingen/

Verder kan je ook contact opnemen met VSDC (http://www.vsdc.be) dat is een vzw die vzw's begeleidt in hun werking.
De algemene vergadering is helemaal niet gelijk aan de RVB in een VZW. De algemene vergadering bestaat uit de leden van de VZW. Die leden verkiezen hun RVB. Het kan natuurlijk zijn dat de VZW maar 3 leden heeft, en ze alle 3 bestuurslid zijn.
Een VZW moet jaarlijks een statutaire vergadering houden om het bestuur de kwijten en een nieuw bestuur de kiezen.

Als 2 van de 3 leden kiezen om lid 3 uit de VZW te zetten dan moeten zij gewoon stemmen tijdens de eerst komende AV.

Weo
Berichten: 414
Juridisch actief: Ja

#6 , 25 aug 2016 09:08

De algemene vergadering is helemaal niet gelijk aan de RVB in een VZW. De algemene vergadering bestaat uit de leden van de VZW. Die leden verkiezen hun RVB. Het kan natuurlijk zijn dat de VZW maar 3 leden heeft, en ze alle 3 bestuurslid zijn.
Een VZW moet jaarlijks een statutaire vergadering houden om het bestuur de kwijten en een nieuw bestuur de kiezen.
Inderdaad, het belangrijkste woord van mijn zin staat er niet in... Niet goed nagelezen.
Wat ik dus wou zeggen: "Statutenwijzigingen worden doorgevoerd door de algemene vergadering. Dit is NIET gelijk aan de Raad van Bestuur."
De bevoegdheid om een statutenwijziging door te voeren of andere bestuurders te benoemen ligt bij de AV, niet bij de RvB.

Zijn dreigement om naar een advocaat te stappen, lijkt me nogal ongefundeerd. Zorg wel dat je alles goed volgens de regels doet: wijze waarop je de AV oproept, termijn van oproeping, wijze van stemming, publicatie in het staatsblad ... Anders kan hij je natuurlijk pakken op formalistische zaken

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”