VZW oprichten en/of BTW nr. nodig voor huiskamergalerie?

nin
Topic Starter

VZW oprichten en/of BTW nr. nodig voor huiskamergalerie?

#1 , 27 feb 2016 10:51

Hoi allen,

Ik studeer aan een academie voor schone kunsten en heb veel kunstzinnige en muzikale vrienden. Nu had ik het idee om een deel van mijn privéwoning te gaan inrichten als atelier/galerie. Ik zou hier expo's organiseren van eigen werk, maar ook werk van anderen, er zouden lessen en workshops gegeven worden, maar ook bv. huiskamerconcerten. Het is, in eerste instantie, niet de bedoeling om hier geld mee te gaan verdienen, (het is meer bedoeld als uitwisselingsproject en promotiemiddel) maar occasioneel zou het natuurlijk wel kunnen dat er een werk verkocht wordt.

Is het nodig om hiervoor een VZW op te richten en/of een BTW nr aan te vragen? Ik had begrepen dat iedereen tot 5000 euro jaarlijks mag bijverdienen met hobby/kluswerk/etc..

Alvast bedankt voor jullie advies!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#2 , 27 feb 2016 10:59

Is het nodig om hiervoor een VZW op te richten en/of een BTW nr aan te vragen? Ik had begrepen dat iedereen tot 5000 euro jaarlijks mag bijverdienen met hobby/kluswerk/etc..
Van waar haal je dit??
Ja het is nodig om zelfstandig te worden of een VZW op te richten, je doet aan economische activiteit, BTW nummer aan vragen persoonlijk of een Vennootschap of een VZW oprichten.

Pas toch op met een VZW !!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

nin
Topic Starter

#3 , 27 feb 2016 11:08

Ik kan het niet meer terugvinden. Ik heb het waarschijnlijk ergens gelezen maar verkeerd geïnterpreteerd. Ik kon nu een ander bedrag vinden: 1393 euro/jaar. http://euro-bijverdienen.be/fiscaliteit ... verdienen/

Wat zijn de valkuilen bij een VZW a.u.b?

Reclame

LeenW

#4 , 27 feb 2016 11:14

Niet zomaar alles geloven wat je op internet leest. Kijk liever Artikel 4 btw wetboek eens na, al zou ik in uw geval ook Artikel 44 eens bekijken (lang artikel, maar een deel gaat zeker wel relevant zijn).

nin
Topic Starter

#5 , 27 feb 2016 11:17

Dankjewel voor de info. Ik zoek het op.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”