Vzw minderjarig bestuurslid?

Menno
Topic Starter

Vzw minderjarig bestuurslid?

#1 , 17 feb 2016 14:06

Geachte leden

Wij willen een VZW oprichten samen met onze 16 jarige zoon. Nu weten we dat je minimaal 3 mensen nodig hebt om de VZW op te richten. Nu zeggen een aantal boekhouder kantoors dat een 16 jarige wel in het bestuur mag zitten omdat wij de ouders zijn. Maar een aantal ook niet. Nu is mijn vraag hoe zit het nu? Want wij willen graag onze zoon betrekken?

Met vriendelijke groet
Menno

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat

#2 , 17 feb 2016 14:41

Ik weet dat dit bij een BVBA toegelaten is.
Ik vermoed dat dit bij een VZW ook wel zo zal zijn dus.

Specifiek de regeling voor VZW's opgezocht:
Een minderjarige kan evenwel geen voorzitter zijn of
deel uitmaken van de raad van bestuur. Volgens de
principes van het gemeen recht kan een minderjarige
namelijk geen verbintenissen aangaan zonder
medeondertekening van één van zijn ouders
Bron: http://justice.belgium.be/sites/default ... VZW_NL.pdf

Wat ik zei in m'n eerste alinea gaat over vennootschappen, gaat dus niet op in dit geval.
Het mag dus niet.

j.demoor

#3 , 19 feb 2016 11:30

“Art.9.De akten betreffende de benoeming of de ambtsbeëindiging van de bestuurders, van de personen aan wie het dagelijks bestuur is opgedragen, van de commissarissen en van de personen gemachtigd om de vereniging te vertegenwoordigen, vermelden hun naam, hun voornamen, hun woonplaats, hun geboortedatum en plaats of, ingeval het rechtspersonen betreft, hun naam, hun rechtsvorm, hun ondernemingsnummer en hun zetel. De akten betreffende de benoeming van de bestuurders, van de personen aan wie het dagelijks bestuur is opgedragen en van de personen gemachtigd om de vereniging te vertegenwoordigen vermelden bovendien de omvang van hun bevoegdheden en de wijze waarop zij die uitoefenen, ofwel alleen, ofwel gezamenlijk, ofwel als college...”(27 JUNI 1921. -Wet betreffende de verenigingen zonder winstoogmerk...).

“Art.488.De meerderjarigheid is vastgesteld op de volle leeftijd van achttien jaren; op die leeftijd is men bekwaam tot alle handelingen van het burgerlijk leven.Art.1124.Onbekwaam om contracten aan te gaan zijn : minderjarigen...”(Burgerlijk Wetboek).
Zulke onbekwame kan de vereniging dus niet vertegenwoordigen = er bestuurder van zijn.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”