CVBA-verantwoordelijkheid ex-bestuurder?

Liez25
Topic Starter

CVBA-verantwoordelijkheid ex-bestuurder?

#1 , 09 sep 2015 12:37

Beste forumleden,

Graag jullie mening/ervaring mbt tot onderstaande:

Mijn vriend is iets meer dan drie jaar zaakvoerder geweest van een CVBA. Dit mandaat is daarna overgenomen door zijn moeder (zijn ontslag werd gepubliceerd in het staatsblad), en twee jaar later is de zaak failliet gegaan.
-> in hoeverre zou mijn vriend nog kunnen aangesproken worden voor dit faillissement, wetende dat hij dus geen zaakvoerder meer was toen de zaak failliet draaide?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden!
Groetjed,

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#2 , 09 sep 2015 12:42

Normaal niets meer !

Als het een fraudeleus faillissement is, en er zijn feiten gebeurt toen je vriend nog zaakvoerder was, dan kan hij nog verantwoordelijk gesteld worden.

Als hij nog aandeelhouder is, en die aandelen zijn niet volstort, dan gaan ze natuurlijk ook komen bij je vriend.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Liez25
Topic Starter

#3 , 09 sep 2015 14:28

Hoi denlowie, bedankt voor je snelle antwoord, toch al iets meer gerustgesteld nu..hij heeft de 18k indertijd volstort dus dat is in orde.

Bijkomende vraag overigens: stel dat zijn moeder nu aansprakelijk gesteld wordt (we weten niet hoe zij de zaken regelde en dus of er fouten gebeurd zijn) maar zij heeft geen geld, wat gebeurt er dan? Inbeslagname van haar spullen maar veel meer dan een tv en computer heeft ze niet en appartement huurt ze...? Kan ze in dat geval bv een compromis maken over een bepaald bedrag ipv de volledige som, of hoe verloopt dit?

Thanks!

Reclame

denlowie

#4 , 09 sep 2015 14:35

Het is een bvba, dus er zal niemand iets moeten betalen, het is de BVBA die failliet is niet zijn moeder

Liez25
Topic Starter

#5 , 09 sep 2015 14:40

Nee maar ik bedoel in het geval zou geoordeeld worden dat zij een fout begaan heeft en dus bijgevolg wel aansprakelijk gesteld wordt?

denlowie

#6 , 09 sep 2015 14:45

Dan zouden ze persoonlijk kunnen failliet verklaren, en eventueel vervolgd worden voor fraude.

Maar je moet nooit het ergste denken .

Liez25
Topic Starter

#7 , 09 sep 2015 15:13

Nee dat is waar maar een beetje geruststelling helpt toch;-) bedankt voor je snelle antwoorden telkens!

Liez25
Topic Starter

#8 , 10 feb 2016 10:33

Beste forumleden;

Sorry voor de topicbump maar ik wilde even een update delen: in de KBO is de status veranderd naar 'Stopgezet'; Rechtstoestand staat op 'sluiting faillissement'. Ondertussen is ook in het staatsblad 'Summiere afsluiting faillissement' verschenen met een vonnisdatum; en staat als vereffenaar mijn schoonmoeder vermeld.

3 vragen:
- wil dit zeggen dat het nu allemaal uitgesproken is en we niet meer hoeven te vrezen?
- kunnen we dit vonnis ergens raadplegen?
- als ik bij vestigingseenheidsgegevens kijk, staat daar nog wel 'actief': wat wil dit zeggen?

Alvast bedankt!
Mvg;
Lies

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”