Bewijsstukken boekhouding

Torken
Topic Starter

Bewijsstukken boekhouding

#1 , 04 feb 2016 10:23

Beste,

Ik ben onlangs als zelfstandige in bijberoep begonnen. Mijn boekhouding voer ik in excel (http://www.kmoshop.vlaanderen/boekhoude ... me.php&p=1). Aangezien ik hoogste waarschijnlijk maximum 2 facturen per maand zal hebben, kan ik dit nog perfect in excel doen.

Nu heb ik een vraagje i.v.m. de bewijsstukken. Is het voldoende om deze alleen digitaal bij te houden? Ik dacht elke aankoopfactuur en bankafschrift een nr te geven en deze dan in te scannen om deze zo digitaal bij te houden. Zo kan ik mijn excel document en bewijsstukken eenvoudig organiseren in een map structuur op mijn pc.

Nu als ik deze ook nog op papier moet bijhouden, hoe doe ik dit dan het beste?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Meeboo

#2 , 04 feb 2016 12:50

u dient van alles de originele stukken te bewaren. Ontvangt u een factuur op papier dan mag u die inscannen maar dient u de originele wel in uw archief te bewaren.
digitaal aangeleverde stukken mogen digitaal gearchiveerd worden, maar de authenticiteit en traceerbaarheid moet steeds gewaarborgd worden.

u boekt elk stuk in in uw boekhouding en geeft dit een uniek oplopend nummer. Dit noteert u op de stukken en archiveert u

Torken
Topic Starter

#3 , 05 feb 2016 13:11

Bedankt voor uw antwoord.

Ik veronderstel dat ik dit archief kan onderverdelen in facturen, aankoopbewijzen en bankafschriften. Elk onderdeel krijgt een prefix + nr?
Zo kan ik in mijn boekhouding zien, document met nr F1 => map met facturen, A1 => map met aankoopbewijzen, B1 => map met bankafschriften

Reclame

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”