#9 , 11 jan 2016 20:25
Is een kwestie van overgang, hoogstens enkele maanden. Ik moet eerst mijn projecten "werken" binnenhalen, dit kan soms enkele weken duren afhankelijk van de projecten.
Daarna wil ik pas volledig in de bvba stappen.
Bedoeling is dat ik een 2 a 3 tal ploegen van 3a 4 buitenlandse personen per ploeg in de bouw tewerkstel.
zij werken voor mij als onderaanneming zeg maar, niet als arbeider, zei sturen mij wekelijks een factuur welke ik dan de week erop, na goedkeuring vorderingsstaat, betaal.
Ik heb hiervoor een zekere uitstraling nodig naar de grote bouwbedrijven, daarom een bvba.
Ik dien ook wekelijks mijn OA's te betalen zoals juist vermeld, en in de bouw geld normaal factuur betalen 60 dagen einde maand. (vb als ik naar de hoofdaannemer een factuur stuur op 15 maart, dat deze pas eind mei op mijn rekening wordt gestort.
Natuurlijk kan je een korting geven voor contante betaling van paar procent voor betalingen binnen de +- 2 weken.
Maar dit is natuurlijk afhankelijk voor welk bedrijf ik de eerste werken onderaannemingswerken binnenhaal.
Ik heb hierdoor in het slechtste geval "als ik ruil 2 maand dien voor te schieten" een buffer nodig van 60 a 70 duizend euro. Ik kan zelf +20 000 inbrengen( dus zeker het minimumstartkapitaal van 18600 euro)
Rest zal ik dus tijdelijk willen financieren door een startplus lening (3 procent rente) maar welke soort waarborg dien ik dan te geven (buiten een duidelijk financieel plan?) om toch in de worstcase scenario (2 maand voorschieten) te kunnen overleven. iemand ervaring met deze startlening +?
P.S. ik ben zelf ruim 3j werfleider in de bouw (opleiding bouwkundig ingenieur), ook ken ik alle marktprijzen, concurrenntie e.d. omdat ik er zelf dagelijks midden in sta. Ook ben ik op de hoogte van de formaliteiten van Limosa meldingen en A1 documenten voor mijn buitenlandse onderaannemers.
Alvast bedankt,
Jonas