starten zelfstandige autohandelaar

MarcVl
Topic Starter

starten zelfstandige autohandelaar

#1 , 09 dec 2015 18:49

Dag iedereen,
Ik ben Marc, 22 jaar uit Vlaams Brabant.
Ik zou graag starten als zelfstandige autohandelaar en heb hiervoor reeds mijn diploma bedrijfsbeheer gehaald.
Voor mijn diploma van intersectorale beroepsbekwaamheid in motorvoertuigen was ik niet geslaagd en nu moet ik 3 maand wachten voordat ik mijn examen opnieuw kan doen.
Ik heb op internet gelezen (www.diplodb.be) dat je je beroepsbekwaamheid ook kan aantonen door een master van burgerlijk ingenieur.
Een familielid van mij heeft dit diploma en ik zou het via deze weg willen oprichten. (het familielid gaat in realiteit niet helpen in de zaak).
Weet iemand hoe ik dit concreet aanpak?
Dank bij voorbaat!
Marc

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#2 , 09 dec 2015 19:24

Voor je beroepsbekwaamheid moet je familie lid effectief in de zaak zijn, en minstens 50% aandelen bezitten .

20 jaar geleden kon dit als men slechts 1% aandeel had, maar de misbruiken hebben dit doen veranderen wat eigenlijk ook maar normaal is.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

MarcVl
Topic Starter

#3 , 09 dec 2015 21:19

Voor je beroepsbekwaamheid moet je familie lid effectief in de zaak zijn, en minstens 50% aandelen bezitten .

20 jaar geleden kon dit als men slechts 1% aandeel had, maar de misbruiken hebben dit doen veranderen wat eigenlijk ook maar normaal is.
Hallo,
Moet hij dan ook meewerken? Mvg

Reclame

denlowie

#4 , 09 dec 2015 21:25

Normaal moet hij in het dagelijks bestuur zijn en de zaak runnen, je begrijp toch wel dat zulke dingen niet juist is, je haalt iemand van straat om je beroepskennis te bewijzen terwijl die man nooit in de zaak komt !
Je begrijpt toch ook dat de wetgever die deur dicht gedaan heeft, 20 jaar geleden kon dit nog !

Ik verwittig je maar wat je doet, want het is de concurrentie die je dan wel verklikt, en er zijn nu wel al verklik lijnen genoeg, en de boetes daarop zijn niet mals !

MarcVl
Topic Starter

#5 , 09 dec 2015 21:46

Normaal moet hij in het dagelijks bestuur zijn en de zaak runnen, je begrijp toch wel dat zulke dingen niet juist is, je haalt iemand van straat om je beroepskennis te bewijzen terwijl die man nooit in de zaak komt !
Je begrijpt toch ook dat de wetgever die deur dicht gedaan heeft, 20 jaar geleden kon dit nog !

Ik verwittig je maar wat je doet, want het is de concurrentie die je dan wel verklikt, en er zijn nu wel al verklik lijnen genoeg, en de boetes daarop zijn niet mals !
Ik begrijp wel dat dat in principe niet mag maar de overheid maakt die dingen te gecompliceerd voor een simpele zelfstandige die als bijberoep wat wagens wilt verkopen.... Zijn er geen andere manieren?

denlowie

#6 , 09 dec 2015 21:50

Zijn er geen andere manieren?
Tuurlijk zijn er andere manieren, neem iemand in dienst die het beroeps gedeelte heeft!

Dit doen toch ook al de grootwarenhuizen met hun beenhouwerijen ieder winkel heeft zijn slager die de ervaring en de vergunning geeft, als deze ontslag neemt dan moet die vervangen worden!

U begrijpt toch ook dat deze wet er is om het kaf van het koren te scheiden, en zeker in de autohandel die zo geviseerd is.

MarcVl
Topic Starter

#7 , 09 dec 2015 21:59

Zijn er geen andere manieren?
Tuurlijk zijn er andere manieren, neem iemand in dienst die het beroeps gedeelte heeft!

Dit doen toch ook al de grootwarenhuizen met hun beenhouwerijen ieder winkel heeft zijn slager die de ervaring en de vergunning geeft, als deze ontslag neemt dan moet die vervangen worden!

U begrijpt toch ook dat deze wet er is om het kaf van het koren te scheiden, en zeker in de autohandel die zo geviseerd is.
Ja maar als ik nog niet begonnen ben kan ik niet iemand in dienst nemen.. Dat kost veel te veel..

denlowie

#8 , 09 dec 2015 22:04

Ja maar als ik nog niet begonnen ben kan ik niet iemand in dienst nemen.. Dat kost veel te veel.

.
Geloof me wacht nog een paar maanden tot je zelf in orde bent, want het kan je zeer duur te staan worden.

LeenW

#9 , 10 dec 2015 01:09

Als je niet geslaagd bent, mis je de nodige kennis/vaardigheden volgens de wettelijke eisen. De garagesector zit al vol met mensen die denken dat ze alle regels mogen ombuigen in hun voordeel, wordt alstublieft niet de zoveelste in dat rijtje!

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”