VOF stille vennoot

zinc
Topic Starter

VOF stille vennoot

#1 , 18 mei 2015 20:36

Mijn situatie:
Ik ben ingeschreven als eenmanszaak en zou willen overstappen naar VOF samen met mijn zus. We wonen beide nog thuis bij de ouders. Mijn zus werkt fulltime. Ik ben zelfstandige in hoofdberoep.

Mijn vraag
1. Kan je stille vennoot zijn van een VOF waar de zaakvoerder en stille vennoot ingeschreven staan op hetzelfde adres? Of is het beter om haar in te schrijven als onbezoldigd zaakvoerder?

Alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Roeland

#2 , 19 mei 2015 08:36

Als je je zus stille vennoot wil maken, kan je beter een GCV (gewone commanditaire vennootschap) oprichten ipv een VOF. Is het de bedoeling dat je zus een "echte" stille vennoot wordt (enkel inbreng kapitaal en geen zeggenschap/vertegenwoordiging)?

Mvg

zinc
Topic Starter

#3 , 19 mei 2015 10:54

Ik zou haar inschrijven als stille vennoot dus enkel inbreng kapitaal. Maar is dit mogelijk wanneer wij beide wonen op het adres waar de maatschappelijke zetel staat opgegeven?

Bijkomende vraag: Is het mogelijk om een VOF op te richten op je eentje met inbreng stille vennoot? (zelfde opstelling als comm v)

Reclame

Roeland

#4 , 19 mei 2015 11:36

Waar jullie wonen maakt op zich niet uit voor een rechtsgeldige oprichting. Het "probleem" is echter dat wanneer jouw aansprakelijkheid (onbeperkt!) in het gedrang komt en men beslag wenst te leggen, het risico bestaat dat ook de goederen van je zus in beslag worden genomen indien zij niet voldoende identificeerbaar zijn.

Verder is het niet mogelijk om op je eentje een VOF op te richten. Indien je zus enkel kapitaal inbrengt zou ik dan ook opteren voor een GCV en niet voor een VOF.

zinc
Topic Starter

#5 , 19 mei 2015 12:16

Dat is duidelijk. Bedankt voor de uitleg!

SSC

#6 , 04 sep 2015 11:24

Vandaag was ik bij Acerta voor info i.v.m. een zijn van een stille vennoot in een VOF.
Hun eerste reactie was dat dit niet kon daar alle vennoten zaakvoerder zijn en er dus GEEN stille vennoten kunnen zijn!!!

Mijn argumentering was dat ik perfect stillen vennoot kon zijn als er ik activiteiten zou hebben inde vennootschap, dus niet werken, geen administratie en geen zaakvoerder volgens de statuten. Ik dien dan ook GEEN inschrijving te nemen in het register van zelfstandigen.

Wel behoud ik mijn volledige aansprakelijkheid als aandeelhouder voor alle gemaakte schulden.

Bij Acerta zou men het uitzoeken.... [ wordt vervolgd dus]
Wat is uw mening?

denlowie
Juridisch actief: Nee

#7 , 04 sep 2015 11:29

Ik vraag me af waarom niet een GCV ?

Daar is de stille vennoot volledig afgeschermd en is maar aansprakelijk voor zijn inbreng.

En jullie mogen op het zelfde adres wonen
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Fortuin

#8 , 04 sep 2015 13:19

GCV is hier inderdaad de correcte keuze. Je kan deze later nog steeds omvormen naar een VOF indien nodig.

Weo
Juridisch actief: Ja

#9 , 04 sep 2015 14:15

Mijn argumentering was dat ik perfect stillen vennoot kon zijn als er ik activiteiten zou hebben inde vennootschap, dus niet werken, geen administratie en geen zaakvoerder volgens de statuten. Ik dien dan ook GEEN inschrijving te nemen in het register van zelfstandigen.
Dat is allemaal goed en wel als je in een vennootschapsvorm zit die het gebruik van stille vennoten toelaat. Dit is niet zij bij een VOF. Dit houdt juist het grote verschil in met een gewone commanditaire vennootschap, die wel een verschil kent tussen 'werkende' en 'stille vennoten'. Een VOF kent enkel 'werkende vennoten'. Voor de rest verschillen deze twee vormen weinig, dus waarom vasthouden aan die VOF-vorm?

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”