Scheiden en huis onderbrengen in BVBA

boden
Topic Starter

Scheiden en huis onderbrengen in BVBA

#1 , 20 apr 2015 23:08

Ziet iemand gaten in het volgende:

Vriendin is ontslagen en wilt daarbij ook nog haar vriend buitengooien. Ze wonen feitelijk samen en hebben het huis gekocht met een gezamenlijke lening.
De vriendin is van plan een BVBA op te richten en nu heeft ze advies gekregen om na het oprichten van de BVBA een investeringslening te bekomen voor het hele bedrag van het huis + kosten. Met de BVBA het huis kopen, en het huis dan te gebruiken als praktijk/zetel. De BVBA gaat een lening aan en betaald vriend en vriendin.

Leek me nogal een rare constructie, direct de BVBA om geld af te wentelen richting oprichter.
Contra's die ik al gevonden heb.... huis in de BVBA telt niet meer als gezinswoning, en je hebt meerwaarde belastingen (34% denk ik op geschatte waarde) als je het huis ooit terug uit de BVBA wilt halen.

Doenbare constructie/legaal?

mvg,
Sven

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 20 apr 2015 23:23

Een bvba kan perfect een huis kopen.
Gebeurt dagelijks.

Het verband tussen buitengooien vriend, scheiden en bvba ontgaat me echter compleet.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

denlowie
Juridisch actief: Nee

#3 , 21 apr 2015 05:30

Niet doen !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

k.b.

#4 , 21 apr 2015 09:07

Als de gegeven uitleg overeenkomt met het "financieel plan" van deze bvba wil ik toch vermelden dat men de "inkomstenzijde" compleet vergeten is ...
en zonder dat gat men als zeker geen "financier" vinden ...

Mij lijkt men "geld" te zoeken op een manier die alleen geld kost ...

k.b.

boden
Topic Starter

#5 , 21 apr 2015 09:31

Ze was al langer aan het denken om een BVBA op te richten als dieet/gezondheids consulente, en was op zoek naar een locatie om te huren. 1 van de accountants die ze kent was met zoiets afkomen: als je toch je vriend buitengooit, start een BVBA, koop met de BVBA het huis over van jezelf en de vriend, doe wat kleine aanpassingen aan je huis en gebruikt het als "praktijk". Mij leek het wat fishy omdat je dan bij opstart van je bvba al direct een "shift" doet van geld... de BVBA gaat de lening aan en koopt het huis (waarbij de oprichter van de BVBA ook mede-eigenaar is van het huis dat wordt gekocht).

Moet ze ook nog wel de investeringslening rond krijgen. Reden waarom: ze zou graag het huis overkopen van de vriend... maar omdat ze nu zonder werk zit (en een eigen bedrijfje wil starten) wilt de bank haar geen lening geven om het huis persoonlijk over te kopen van de vriend.

denlowie

#6 , 21 apr 2015 10:51

Het probleem is als je start met een bvba waarvan je niet weet hoe het zal verlopen, en als het gaat mis gaat dan ben je wel alles kwijt, voor wat heeft de bvba dan gediend ???

En ik betwijfel dat je een financier voor zo een bvba zal vinden, als er geen goede borgen voor handen zijn.

boden
Topic Starter

#7 , 21 apr 2015 23:28

Ander ideetje dan ... huis houden in naakte eigendom en vruchtgebruik voor 20 jaar verkopen aan de bvba?

denlowie

#8 , 22 apr 2015 07:01

Pas toch op met zeer kleine BVBA's en daar je woonhuis in te steken, een vennootschap dient in de eerste plaats om je privé vermogen volledig te beschermen, maar je u privé vermogen borg of in de zaak steek dan ben je niks beschermd, en zeg nooit bij mij zal het niet gebeuren, dat zeggen al die meer dan 12000 zelfstandige die jaarlijks alles verliezen, zonder de zeer velen die geen faillissement hebben maar zo hun privé vermogen krijt geraken en daar zijn er veel meer van.

boden
Topic Starter

#9 , 22 apr 2015 15:44

Bedankt voor het advies. Ik heb een vermoeden dat ze de lening via een BVBA ook niet gaat krijgen... en een vruchtgebruik/naakte eigendom constructie ziet er heel complex en "vaag" uit.

k.b.

#10 , 22 apr 2015 15:50

Bedankt voor het advies. Ik heb een vermoeden dat ze de lening via een BVBA ook niet gaat krijgen... en een vruchtgebruik/naakte eigendom constructie ziet er heel complex en "vaag" uit.
Dat vermoeden hebben wij natuurlijk ook ...

k.b.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”