NV verkocht

Creatief
Topic Starter

NV verkocht

#1 , 16 mar 2015 13:36

De NV van mijn broer werd verkocht. Hij had het kapitaal volgestort met gelden, maar ook gronden (bos- en landbouwgronden). Nu de nv verkocht is, vind ik de oprichtingsakte blijkbaar niet meer terug in het Staatsblad.

Vraag: gaan de bos- en landbouwgronden dan terug naar zijn eigen vermogen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#2 , 16 mar 2015 13:50

vind ik de oprichtingsakte blijkbaar niet meer terug in het Staatsblad.
Als je zoekt moet je goed zoeken, zie de volgende link

http://www.ejustice.just.fgov.be/tsv/tsvn.htm

Wat deze grond betreft dit kan de twee kanten uit, maar normaal zal dit terug naar je broer gaan.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Creatief
Topic Starter

#3 , 16 mar 2015 22:37

Bednakt Lowie. Je hebt me een flink stuik verder geholpen.

Reclame

Roeland

#4 , 17 mar 2015 09:35

Als die gronden in het kapitaal ingebracht zijn als een inbreng in natura gaan deze NIET terug naar je broer. De gronden zijn dan eigendom geworden van de NV in ruil waarvoor je broer aandelen heeft ontvangen.

Bij verkoop van de NV zal hij normaal gezien cash hebben ontvangen in ruil voor zijn aandelen.

roharro

#5 , 17 mar 2015 12:22

Als de gronden eigendom zijn geworden van de NV dan blijven die in de NV bij verkoop van de NV.
Om terug te keren naar de vorige eigenaar moeten die aan die persoon verkocht worden.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Creatief
Topic Starter

#6 , 17 mar 2015 21:01

Bedankt beste Roeland en roharro voor jullie antwoord, al maakt het antwoord me echt niet gelukkig.
De gronden zijn inderdaad ingebracht als kapitaal in natura. We dachten hierop beslag te kunnen leggen. Jammer, deze zijn dus aan onze neus voorbij gegaan.
Hopelijk staat de beslagrechter toe om een bewarend beslag te leggen op de gezinswoning, die hij nu te koop stelt.
Of misschien kunnen we nog een Pauliaanse vordering vragen.
Broer heeft zijn nv verkocht in 2013. Die centen zullen allemaal wel verteerd zijn. Hij heeft een grote schuld ten opzichte van mij en mijn zus i.v.m. een nalatenschap, waarvan de vereffening-verdeling gerechtelijk verloopt.

Toch in ieder geval, Roeland en roharro, bedankt! Nu weten we waar we aan toe zijn.

Roeland

#7 , 18 mar 2015 10:10

Dag Creatief,

Ik zie niet goed in op welke grond je een actio pauliana zou kunnen uitvoeren? Of zijn de aandelen van de NV voor een belachelijk lage prijs verkocht? Een actio pauliana vereist immers een bedrieglijke benadeling. Als de aandelen verkocht zijn voor een marktconform bedrag, is er van bedrieglijk opzet geen sprake.

roharro

#8 , 18 mar 2015 12:09

Dag Creatief,

Ik zie niet goed in op welke grond je een actio pauliana zou kunnen uitvoeren? Of zijn de aandelen van de NV voor een belachelijk lage prijs verkocht? Een actio pauliana vereist immers een bedrieglijke benadeling. Als de aandelen verkocht zijn voor een marktconform bedrag, is er van bedrieglijk opzet geen sprake.
Zal alleszins steeds moeilijk liggen.
Behalve in duidelijke gevallen gevallen; bv. verkoop van de nv voor een belachelijk lage prijs aan echtgenote (bij volledige scheidng van goederen) of aan één van de kinderen....
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Creatief
Topic Starter

#9 , 18 mar 2015 13:27

Dag Creatief,

De broer is zich onvermogend aan het maken om zijn broer en zus niet te moeten uitbetalen i.v.m. gerechtelijke verdeling van een nalatenschap. Hij heeft veel gesjoemeld met gelden van de LL ouder, pleegde héél veel meineed en is nog aan ons het reservatair deel verschuldigd. De sommen lopen torenhoog op, ook qua intresten.

Zijn eerste stap was:
- schenking van een deel van ZIJN gezinswoning aan zijn echtgenote (gehuwd met volledige scheiding van goederen)
- verkoop van de nv (we zagen het wel aankomen)
- verkoop van de gezinswoning (trachten daar nu een beslag op te leggen)
- nu "vlucht" hij naar het buitenland, waar hij een nieuwe zaak heeft opgericht

We zullen wel zien hoe het afloopt of verder moet gaan.
Broer heeft altijd gezegd dat hij ervoor zou zorgen dat we van hem geen centen zouden krijgen.
De eerste notaris, die instond voor de vereffening-verdeling, liet ons al horen dat de broer zich onvermogend aan het maken was. Deze had ook de schenkingsakte opgesteld van de gezinswoning.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”