Rekening courant bvba opeisen na afstand?

Katrien_vo
Topic Starter

Rekening courant bvba opeisen na afstand?

#1 , 06 feb 2015 12:11

Beste allemaal,

Wegens BTW-zaken (veel te lang verhaal) zijn van de bvba van mijn man en zijn collega de statuten gewijzigd. De btw stelde zich vragen bij de jarenlange slechte cijfers en een controle dreigde. Onder motivatie van een statutenwijziging en een ondertekend document waarin zowel mijn man als zijn collega verklaren dat zij de schuld van de bvba aan zichzelf (hun rekening courant) kwijtschelden, draait de bvba nu op een kleine winst. Nu zou ik de bvba overnemen van zijn collega, maar die eist nu ineens wél weer de rekening courant op. Dat is de normale gang van zaken als ik het goed voor heb, maar dat ondertekende document dat is doorgegeven en voorgelegd aan de BTW heeft toch ook zijn waarde? Kan daar, nadat dat is voorgelegd aan een officiele instantie als de BTW, nog teruggeroepen worden? Kan mijn man zijn collega ineens de staart terugtrekken en toch nog die rekening courant opeisen? Dat zou een zware streep door onze rekening zijn... Alvast merci voor het antwoord :)

groetjes,

Katrien

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 06 feb 2015 12:27

Voor de BTW geldt enkel het aspect Fiscus - BVBA, terwijl hier het aspect zaakvoerder - BVBA speelt. Het een heeft dan ook niets met het ander te maken en de BTW is hierin dan geen officiële instantie. Het is moeilijk uitspraak te doen zonder heel het verhaal te kennen, maar als hij zijn verklaring intrekt, kan hij het m.i. nog opeisen, waardoor ook de afspraak met de BTW kan vervallen.

Katrien_vo
Topic Starter

#3 , 06 feb 2015 12:33

Goh het hele verhaal is wel erg lang en voor de meesten misschien saai? In elk geval is dat een document dat beide zaakvoerders ondertekend hebben, al kan dat boekhoudkundig niet zomaar ineens verdwijnen. Dus dan s het perfect mogelijk dat je zaken op papier zet, je staart intrekt en dan toch het tegenovergestelde doet in een bvba? :?

Reclame

denlowie
Juridisch actief: Nee

#4 , 06 feb 2015 13:11

Een RC zijn eigenlijk niks anders dan voorschoten en leningen in Beide richtingen.

Hij kan dit opeisen, maar dan zal zoals leen al schreef de BVBA wel moeilijkheden krijgen.

Is het kapitaal volstort?

Is het ook verstandig om zo een deel van een BVBA die geen winst geeft nog over te nemen .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#5 , 06 feb 2015 13:16

Als je een schuld kwijtscheldt kan je daar niet eenzijdig op terugkomen.

Deze kwijtschelding van de schuld zou trouwens moeten blijken uit de boekhouding en de stand van de rekening courant. U moet dan wel zorgen dat u in het bezit bent van het document waaruit deze schuldkwijtschelding blijkt.

bartvdv

#6 , 06 feb 2015 13:45

Maar hij zou bijvoorbeeld wel het verloren bedrag van de R/C kunnen trachten te recupereren via de aandelenverkoop. Tenslotte kan hij vragen wat hij wil voor zijn aandelenpakket, zelfs al is dat een onredelijk hoog bedrag. (Tenzij afspraken zijn gemaakt over de berekeningswijze van de aandelen.)

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”