Eenmanszaak in bijberoep - vrijstellingsregel : aankopen

BrickHunters
Topic Starter

Eenmanszaak in bijberoep - vrijstellingsregel : aankopen

#1 , 30 dec 2014 15:47

Besten, eerst en vooral bedankt om onze vraag te lezen,

Ik en mijn vriendin hebben samen een eenmanszaak opgericht vorige maand. Nu hebben we de voorbije maanden enorm hard onze stock liggen spijzen met artikelen. Deze waren uiteraard niet op onze BTW gezet. We genieten, of willen genieten, van de vrijstellingsregel tot 15000€ omzet per jaar. Is het een vereiste dat al de producten dat wij verkopen moeten aangekocht zijn op onze BTW nummer?

We deden vooral kasaankopen van producten en zijn pas van start gegaan met het aankoop van producten op factuur na onze ontvangst van het BTW nummer. Ik heb vandaag ook op het internet gelezen dat je de BTW kunt terugtrekken van uw goederen als je het als voorbereidend werk kunt bewijzen voor het oprichten van een vennootschap of eenmanszaak. Dat is voor ons niet echt van toepassing met die vrijstellingsregel.

Kort gesteld: mogen wij met de vrijstellingsregel voor BTW verkopen doen van artikelen dat niet op onze BTW geregistreerd zijn?

Bijkomende vraag: we doen enorm veel handel in 2dehands producten, fronst de overheid hierop? Ik heb vernomen dat telkens een onderneming een 2dehands artikel overneemt ze een formulier moeten laten invullen en tekenen.

Wij zouden enorm dankbaar zijn als iemand deze vragen eventjes zou kunnen beantwoorden.

Alvast 1000 maal dank!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#2 , 30 dec 2014 15:58

Als je artikelen aankoopt zonder op je BTW nummer word dit geacht dat het zwarte aankopen zijn !!

Pas daar toch met op !

Wat je andere vraag is wat tweede hands goederen betreft "Regeling van belastingheffing over de marge"

Zie deze link

http://financien.belgium.be/nl/ondernem ... _de_marge/
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

BrickHunters
Topic Starter

#3 , 30 dec 2014 19:11

Dat begrijp ik ergens wel. Wat is de beste stap om dit dan aan te pakken? Ik kan moeilijk al deze artikelen in de vuilbak zwieren.

Is er geen weg omheen?

Reclame

denlowie
Juridisch actief: Nee

#4 , 30 dec 2014 19:52

Neem deze producten op in je stock en zo in je boekhouding en je beschrijft het als dat je het aangekocht heeft voor je zelfstandig werd, dit zal normaal gezien geen problemen geven daar je met iets moest beginnen als zelfstandige in Bijverdienste, controleurs zijn ook mensen !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

BrickHunters
Topic Starter

#5 , 30 dec 2014 22:46

Dat zal ik doen. Vriendelijk bedankt!

JPV
Juridisch actief: Ja

#6 , 31 dec 2014 07:22

Wij hebben ook zo alle producten en investeringen (mét kassabewijs) in onze boekhouding gestoken. Toen we controle kregen van de belastingen is er daarover geen opmerking gemaakt. Zelfs niet over het feit dat we een naaimachine 6 maanden reeds gekocht hadden voor start van zelfstandige zaak en dat ik die voor 100% afgeschreven heb (was ook volledig voor bijberoep, laat dat duidelijk zijn)

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”