VOF: Moet ik nog sociale bijdragen betalen?

Blizzardje
Topic Starter
Berichten: 3

VOF: Moet ik nog sociale bijdragen betalen?

#1 , 24 sep 2014 11:43

Beste forumleden,

In april 2011 heb ik een VOF opgericht met 1 extra vennoot (mijn vader) en is later stopgezet in oktober 2012.
Deze heeft echter nooit inkomsten gegenereerd. Ikzelf, alsook mijn vader zijn steeds in hoofdberoep blijven werken gedurende deze periode (hierboven vermeld).

We hebben na schrapping uit het BTW-register en stopzetting van VOF (na publicatie in het staatsblad, via algemene vergadering) ook niets meer op zelfstandige basis uitgevoerd.

Nu is mijn vraag:

- Kan ik op 1 of andere manier nog voor eerder welke betalingen in aanmerking komen (ik denk hierbij aan sociale bijdragen?)
- Is dit correct afgesloten op deze manier?

Alvast bedankt voor de hulp.

Met vriendelijke groeten.

Dennis.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15931
Juridisch actief: Nee

#2 , 24 sep 2014 11:49

Is er al een afsluiting controle geweest van de BTW of van de belastingen(vennootschappen)?, zo niet is er nog steeds mogelijk dat je nog belastingen zal moeten betalen en dat u dan eventueel ook nog rsz zal moeten betalen op de sommen die door de controle als meer waarde nemen, door verwerping van sommige kosten.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Blizzardje
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 24 sep 2014 12:04

Nee , is er inderdaad nog niet geweest.

Nu ik heb in die periode ook nooit inkomsten gehad op de VOF. Is het dan toch nog mogelijk dat er kosten zullen komen?

Alvast bedankt voor de reactie.

Reclame

denlowie
Berichten: 15931
Juridisch actief: Nee

#4 , 24 sep 2014 12:10

Ik spreek wel van de periode april 2011 tot oktober 2013 daar zal er misschien nog controle op gebeuren, als je natuurlijk nooit geen inkomsten heeft gehad deze periode zal er ook geen kosten meer na komen.

Heb je soms veel BTW gerecupereerd tijdens die periode ?
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Blizzardje
Topic Starter
Berichten: 3

#5 , 24 sep 2014 12:17

Er zijn geen aankopen geweest waarop we BTW konden terugvorderen. Dus hier is ook het antwoord neen.

Alvast bedankt!

denlowie
Berichten: 15931
Juridisch actief: Nee

#6 , 24 sep 2014 12:28

Wel dan komen er geen rekeningen meer na!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

gebruiker
Berichten: 713
Locatie: Aalst

#7 , 01 okt 2014 14:12

Beste forumleden,

In april 2011 heb ik een VOF opgericht met 1 extra vennoot (mijn vader) en is later stopgezet in oktober 2012.
Deze heeft echter nooit inkomsten gegenereerd. Ikzelf, alsook mijn vader zijn steeds in hoofdberoep blijven werken gedurende deze periode (hierboven vermeld).

- Kan ik op 1 of andere manier nog voor eerder welke betalingen in aanmerking komen (ik denk hierbij aan sociale bijdragen?)
Jullie waren beide onderhevig aan sociale bijdragen als zelfstandige.

Of je iets zal verschuldigd zijn aan sociale bijdragen hangt in de eerste plaats af van welke inkomsten jullie uit de VOF verkregen.

Zelfs al verkregen jullie 0 € aan dergelijke inkomsten dat zorgt dit nog steeds niet voor een niet verschuldigd zijn aan sociale bijdragen.

De vraag hier is (was, voor elk deel van een kwartaal dat jullie deel uitmaakten van die VOF) of jullie beiden een vrijstelling van sociale bijdragen aanvroegen gebaseerd op jullie hoofdberoep (ik veronderstel als werknemers)?

Maw hoofdberoep als werknemers doch geen vrijstelling aangevraagd, terwijl er geen inkomsten waren uit de VOF, maakt dat jullie wel degelijk de minimum sociale bijdragen dienden te betalen voor elk lopend kwartaal.µ

Voorbeeld :

- oprichting 28/04/2011, vof stopgezet op 1/10/2012 = 3 kwartalen in 2011 en 4 kwartalen in 2012.
Al wat nodig is om het kwaad te laten triomferen, is dat goede mensen niets doen (Edmund Burke)

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”