Ontbinden vzw via rechterlijke weg..

BartDM
Topic Starter
Berichten: 13

Re: Ontbinden vzw via rechterlijke weg..

#16 , 07 jul 2014 22:06

Is dat dan de taak voor die twee overblijvers (als de rest inderdaad zijn ontslag geeft) Franciscus?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38738

#17 , 07 jul 2014 22:11

U kan dus samen met alle andere aanwezige leden de bestuurders afzetten en hen verplichten alles terug binnen te leveren.

BartDM
Topic Starter
Berichten: 13

#18 , 07 jul 2014 22:16

Maar wat als mijn vrouw en ik ook ons ontslag zouden indienen? Moeten wij dan nog die AV samenroepen of is dat dan de taak van de overblijvers?
En wat met het adres van de zetel van de vzw?

Reclame

Roeland
Berichten: 172

#19 , 08 jul 2014 08:47

Ontslag indienen kan je makkelijk zelf. je stuurt een aangetekende brief naar de leden en je vult de publicatieformulieren in die je vindt op http://www.ejustice.just.fgov.be/tsv_pub/form_n.htm" onclick="window.open(this.href);return false; . Deze teken je en stuur je op naar de bevoegde griffie van de rechtbank van koophandel samen met een betalingsbewijs van de publicatiekosten.

De zetel kan je ook laten schrappen. Er is hier onlangs nog een topic over geweest op dit forum maar vind het niet direct terug.

Mvg

denlowie
Berichten: 15936
Juridisch actief: Nee

#20 , 08 jul 2014 10:06

Ontslag indienen kan je makkelijk zelf. je stuurt een aangetekende brief naar de leden en je vult de publicatieformulieren in die je vindt op http://www.ejustice.just.fgov.be/tsv_pub/form_n.htm" onclick="window.open(this.href);return false; . Deze teken je en stuur je op naar de bevoegde griffie van de rechtbank van koophandel samen met een betalingsbewijs van de publicatiekosten.

De zetel kan je ook laten schrappen. Er is hier onlangs nog een topic over geweest op dit forum maar vind het niet direct terug.

Mvg

Zo simpel is dit niet .

Voor de zetel te verplaatsen heb je de AV voor nodig, anders procedure opstarten, en voor het ontslag van bestuurder eerst je statuten nalezen hoe het daarin geregeld is.

Iedereen kan een AV bijeenroepen wanneer dit gedragen is door 1/5 van de leden.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

denlowie
Berichten: 15936
Juridisch actief: Nee

#21 , 08 jul 2014 10:10

Oorzaken van gerechtelijke ontbinding zijn

1/ de vereniging is niet in staat haar verbintenissen na te komen.

2/ de vereniging wendt haar vermogen of de inkomsten uit dat vermogen voor andere doelen aan dan die waarvoor zij is opgericht.

3/ de vereniging handelt in ernstige mate in strijd met de statuten, de wet of de openbare orde .

4/ de vereniging heeft gedurende drie opeenvolgende boekjaren geen jaarrekening neergelegd

5/ de vereniging telt minder dan drie leden
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Roeland
Berichten: 172

#22 , 08 jul 2014 10:25

Een bestuurder in een vennootschap of vereniging mag steeds zijn ontslag geven (ad nutum afzetbaarheid). Dit recht mag niet beperkt worden. Ik zou als ik Bart was wel maken dat ik als eerste mijn ontslag geef. Als er na zijn ontslag nog bestuurders ontslag geven, maar er moeten volgens de statuten X aantal bestuurders zijn, dan blijft de rest in principe in functie tot in hun vervanging voorzien wordt.

Voor de rest zou ik ook alle grieven aangetekend opsturen naar alle leden, duidelijk maken dat je als bestuurder hier niet mee akkoord bent en dat je hiervoor geen aansprakelijkheid aanvaardt. ik hoop ook dat deze houding op alle raden van bestuur en algemene vergaderingen kenbaar is gemaakt en genotuleerd?

Mvg

denlowie
Berichten: 15936
Juridisch actief: Nee

#23 , 08 jul 2014 10:48

Ontslag indienen kan je makkelijk zelf. je stuurt een aangetekende brief naar de leden en je vult de publicatieformulieren in die je vindt op
Alles hangt ook af wat staat er in de statuten?

En natuurlijk mag hij zijn ontslag geven, en moet je de leden ervan op de hoogte stellen, maar hij kan dit niet bekend maken door publicatie in het staatsblad zoals je schrijft, dit moet de voorzitter of de secretaris doen, en daar moet je eerst de AV voor nodig hebben, en die kan hij ten alle tijde bijeenroepen als dit gedragen word door 1/5 van de leden, het zou nog al wat worden in het staatsblad moest ieder lid of bestuurder maar in naam van een VZW gaat publiceren.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Roeland
Berichten: 172

#24 , 08 jul 2014 11:41

Een bestuurder mag steeds zelf zijn ontslag laten publiceren en dat gebeurt regelmatig ook. Uiteraard mag hij geen andere beslissingen publiceren in naam van de VZW. Maar zijn eigen ontslag is geen enkel probleem.

BartDM
Topic Starter
Berichten: 13

#25 , 08 jul 2014 17:14

Heren,
Bedankt voor alle info.
Indien nodig stap ik met allles naar een advokaat om een procedure (of hoe men dat ook noemt) te laten opstarten, die extra kost wil ik er wel nog bij nemen.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”