Volstorten maatschappelijk kapitaal

Nico1984
Topic Starter
Berichten: 21

Volstorten maatschappelijk kapitaal

#1 , 12 mei 2014 13:43

Beste,

ik heb een vennootschap opgericht (bvba) en ben enige aandeelhouder. Heb dus €12.400 van het maatschappelijk kapitaal volstort.

Ik heb begrepen dat het interessanter is, ook met oog op latere dividenduitkeringen, om € 18.600 te volstorten.

Wat moet ik doen om de bijkomende € 6.200 te volstorten? Moet ik dan opnieuw langs de notaris passeren? Of volstaat een bankattest?

Bedankt voor jullie deskundige feedback :)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15936
Juridisch actief: Nee

#2 , 12 mei 2014 14:32

Over de manier waarop de latere volstorting van het kapitaal moet gebeuren, is in het Wetboek van Vennootschappen niets bepaald.
De eenvoudigste manier is dan ook ofwel een storting in de kas van de vennootschap in contanten of met cheque, ofwel een storting via bankoverschrijving.

Het simpelste is naar een postkantoor gaan en een storting( het overige van het kapitaal) doen op de rekening van de BVBA met vermelding volstorting kapitaal en je boekhouder zal dit dan in de boekhouding verwerken, en inschrijven in het aandelen boek.
Kan ook via u persoonlijke bankrekening.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Nico1984
Topic Starter
Berichten: 21

#3 , 13 mei 2014 08:41

Bedankt voor het duidelijke antwoord!

Reclame

egeltje
Berichten: 150

#4 , 13 mei 2014 20:54

Waarom langs een postkantoor? Gewoon overschrijven van uw privérekening naar de rekening van de bvba met vermelding "volstorting kapitaal"
Wat bedoelt u met "het interessanter is"? Als u doelt op de verlaagde roerende voorheffing van 15% dan zal een gewone volstorting niet volstaan.

Verstuurd vanaf mijn HTC Desire X dual sim met Tapatalk

hanse
Berichten: 103
Locatie: lint

#5 , 13 mei 2014 21:07

Voor dividenduitkering heeft dit inderdaad geen voordeel, want hiervoor dient u uw kapitaal te verhogen.

U heeft wel een groter eigen vermogen waardoor u meer notionele intrestaftrek hebt.

hans

erkend boekhouder

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”