BVBA geen loon uitkeren - nog ten laste of niet

rikketik
Topic Starter

BVBA geen loon uitkeren - nog ten laste of niet

#1 , 09 dec 2013 20:32

Ik ben momenteel ten laste van mijn partner.
Als ik een BVBA zou oprichten en mezelf geen loon uitkeer, blijf ik dan ten laste of niet?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 09 dec 2013 20:48

Ik ben momenteel ten laste van mijn partner.
Als ik een BVBA zou oprichten en mezelf geen loon uitkeer, blijf ik dan ten laste of niet?
Fiscaal kan men nooit ten laste zijn van zijn partner.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

denlowie
Juridisch actief: Nee

#3 , 10 dec 2013 07:37

En voor het sociale luik moet je als zaakvoerder rsz betalen als zelfstandige.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Jef 007

#4 , 11 dec 2013 11:50

wordt met "partner" vriend of vriendin bedoeld? of echtgenoot?

rikketik
Topic Starter

#5 , 14 dec 2013 07:44

Met partner wordt echtgenoot bedoelt.
Die verdient nu meer dan toen ik zelf werkte en niet ten laste viel. Hij moest bij zijn werkgever op eer verklaren dat ik geen enkel inkomen heb.
Ik vraag me af of dat wijzigt zodra ik een BVBA opstart of niet.
Als ik mezelf geen loon uitkeer heb ik eigenlijk ook geen inkomen.
Of zie ik dat fout?

denlowie

#6 , 14 dec 2013 08:15

Neen dit zie je goed!

De BVBA zal dan op al de winst belastingen betalen, en als jij dan een paar jaar later het geld opvraagt als dividend dan betaal je nog eens 25% belastingen.

Voor de sociaal verkering zal je dan enkel het minimum moeten betalen en dit = 735€ per drie maanden.(2013)

egeltje

#7 , 14 dec 2013 10:52

Fiscaal verandert er niks, u bent niet ten laste maar u krijgt een deel van uw echtgenoot zijn loon onder de vorm van het huwelijksquotient.
Wat de sociale kas betreft: u kan vrijstelling aanvragen op basis van het statuut van uw echtgenoot. U bouwt echter geen pensioen op.

Sent from my HTC Desire X using Tapatalk

egeltje

#8 , 14 dec 2013 10:55

De bvba zal ook meer belasting betalen nl 33.99% ipv 24,98% ( op de eerste 25000€)

denlowie

#9 , 14 dec 2013 12:43

Wat de sociale kas betreft: u kan vrijstelling aanvragen op basis van het statuut van uw echtgenoot. U bouwt echter geen pensioen op.
Niet interessant!!!!! heb twee vrienden die zo niet meer aan hun pensioen jaren komen en het ergste van het geval hun vrouw komt ook niet aan haar jaren, allebeide frituur uitbaters, moeten werken tot hun 65 jaar en ze komen een 10 jaar te kort ook hun vrouw, de schuld van de boekhouders die dachten hun klanten een plezier te doen en weinig te moeten betalen !

egeltje

#10 , 17 dec 2013 21:02

Het is ook niet de bedoeling om dit jaren aan te houden maar als starter kan het een oplossing zijn. Trouwens je kan altijd opteren voor het gezinspensioen. Dan moet je als koppel natuurlijk wel samen blijven.
Een boekhouder heeft enkel de taak om te adviseren, de beslissing ligt nog altijd bij de klant dus de schuld leggen bij de boekhouder is kort door de bocht.

denlowie

#11 , 18 dec 2013 08:26

Een boekhouder heeft enkel de taak om te adviseren, de beslissing ligt nog altijd bij de klant dus de schuld leggen bij de boekhouder is kort door de bocht.
Dit is zeker niet kort door de bocht, de boekhouder adviseert meestal in het profijt van de klant en dit is in dit geval soms zeer verkeerd, hoeveel faillissementen zijn er niet waar het kapitaal nog niet volstort is, nochtans had de boekhouder zeker de tijd gehad om dit boekhoudkundig te regelen, en wie is de klos, de gefailleerde zaakvoerder, die het niet weet.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”