Stemrecht minderjarige vzw

Arana
Topic Starter
Berichten: 37

Stemrecht minderjarige vzw

#1 , 31 okt 2013 23:42

Hebben minderjarigen, volgens de Belgische wet, stemrecht in een vzw? Ik weet dat ze niet in een bestuur kunnen zetelen enz ... maar mogen ze wel stemmen op de AV?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38683

#2 , 01 nov 2013 23:55

Om handelingsbekwaam te zijn dient men (in principe) meerderjarig te zijn bij mijn weten.

Arana
Topic Starter
Berichten: 37

#3 , 02 nov 2013 01:30

Dat vind ik ook terug. Maar heeft handelingsbekwaam ook te maken met stemrecht? Want daar vind ik nergens iets van terug.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38683

#4 , 02 nov 2013 13:24

Om een wettelijke 'aktie' te kunnen uitvoeren moet de betrokkene ook over de wettelijke mogelijkheid beschikken.
Wel die heeft men als men volwassen wordt dus op de leeftijd van 18 jaar.
(Ik ga hier niet op op enkele uitzonderingen).
Stel dat minderjarigen meestemmen op een Algemene Vergadering. Een algemene vergadering is een orgaan dat beslissingen neemt die de vereniging bindt.
Een minderjarige kan ( in principe) geen verbintenissen aangaan.
Een procedure tegen een foute beslissing van de AV zou kunnen leiden dat leden individueel aansprakelijk worden gesteld. In dat geval zullen de burgerlijk aansprakelijke personen van de minderjarigen opdraaien voor de kosten.

Arana
Topic Starter
Berichten: 37

#5 , 02 nov 2013 19:13

Kan je mij eens de link geven naar de wettekst aub? Graag waar duidelijk ook iets over stemrecht vermeld staat?

In Nederland en Engeland kunnen minderjarigen niet gaan stemmen als het over politiek gaat, maar in een vzw mogen ze dat wel. Daarom mijn vraag.

Oude Belg
Berichten: 3192

#6 , 02 nov 2013 20:30

Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Franciscus
Berichten: 38683

#7 , 02 nov 2013 23:56

U hebt wel gesproken over de Algemene Vergadering.
Uiteraard kunnen minderjarigen in de vereniging wel taken en verantwoordelijkheden opnemen.
Zie maar naar jeugd en sportverenigingen waar de leiding van een tak dikwijls ook nog minderjarig zijn.
Ze beslissen ook op een tak of groepsraad maar de eindverantwoordelijkheid lag wel bij volwassenen.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”