Faillissement

Tasj
Topic Starter
Berichten: 5

Faillissement

#1 , 26 mar 2013 13:58

Beste,

Mijn vriend is enkele jaren geleden failliet gegaan. Een advocaat verdedigde dat dossier. Verder heeft hij daar niets meer van gehoord. Hij dacht dat het nog lopende was.
Nu heeft hij verleden week donderdag een brief van de politie ontvangen dat hij zich moet gaan melden bij de gevangenis binnen de 5 werkdagen. Nu weet ik niet meer wat er precies opstond maar als ik het goed begrepen heb is het voor 6 maanden tot één jaar. Van effectief heb ik niets zien staan.
De advocaat die zijn dossier heeft behandeld is ondertussen vertrokken bij dat advocatenbureau na het verdedigen hiervan maar hij heeft niemand niet op de hoogte gesteld van de uitspraak. Daarom dat mijn vriend er ook niet verder van op de hoogte was. Met gevolg dat hij ook geen beroep heeft kunnen aantekenen. Mijn vriend is zich deze morgen gaan aanmelden. Nu is mijn vraag kan iemand mij zeggen hoe dat verder verloopt? Ik zit hier ondertussen uren te wachten op teken van leven en weet mij geen raad. Ik heb wel al op het web gevonden dat straffen tot zes maanden niet uitgevoerd worden maar dat Minister Turtelboom wenst dat dit nu wel gebeurd. Is er hier iemand die mij een beetje duidelijkheid kan scheppen?

Met dank

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 26 mar 2013 14:06

Indien er in een rechtzaak een uitspraak valt, krijg je daarvan ALTIJD zelf bericht, op het (laatst) gekende adres. Het kan dus niet zijn dat hij van niks weet, wel kan het eventueel zijn dat hij een aangetekende zending niet afgehaald heeft.

Ik veronderstel dat het over een frauduleus faillissement gaat? Want voor een gewoon faillissement krijg je geen gevangenisstraf...

Tasj
Topic Starter
Berichten: 5

#3 , 26 mar 2013 14:21

Eerlijk gezegd weet ik dat niet! Ik ga er ook van uit! Hij had een voltijdse job en daarnaast heeft hij nummer van vakbekwaamheid gebruikt als zelfstandige activiteit! Hij werkte met personeel en zijn toenmalige vriendin deed de rest. Ondertussen zijn ze uit elkaar en is hij een andere zaak begonnen! Het zou goed kunnen dat hij een aangetekende brief niet heeft afgehaald! Kunt u mij vertellen hoe dat verder in zijn werking gaat?

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#4 , 26 mar 2013 14:45

Indien er in een rechtzaak een uitspraak valt, krijg je daarvan ALTIJD zelf bericht, op het (laatst) gekende adres. Het kan dus niet zijn dat hij van niks weet, wel kan het eventueel zijn dat hij een aangetekende zending niet afgehaald heeft.
Toch niet. In strafzaken wordt geen kopie van het vonnis aan de partijen overgemaakt. In de meeste burgerlijke zaken wordt een kopie van het vonnis aan de advocaat overgemaakt, niet aan de partij zelf als die een advocaat heeft.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 26 mar 2013 15:55

i stand corrected :)

Franciscus
Berichten: 38678

#6 , 26 mar 2013 20:53

Wat staat er op het gevangenisbriefje?

Tasj
Topic Starter
Berichten: 5

#7 , 27 mar 2013 09:30

Dat hij zich moest aanmelden met brief bij de gevangenis.
Een gevangenisstraf van één jaar met een uitstel van 6 maanden!

Xastheron
Berichten: 719

#8 , 27 mar 2013 11:40

Dan ziet het er naar uit dat u hem in 6 maanden kan gaan oppikken als u dit wenst...

basejumper
Berichten: 4656
Locatie: Diest

#9 , 01 apr 2013 21:20

Gevangenisstraffen miner dan 3 jaar worden in praktijk niet uitgevoerd. Zal normaal dus moeten gaan tekenen in gevangenisregister en daarmee is kous aaf.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”