Schriftelijk eindexamen IAB accountant 30/3/2013

-ZK-
Topic Starter

Schriftelijk eindexamen IAB accountant 30/3/2013

#1 , 22 mar 2013 03:08

Hallo,
30/3 ga ik het schriftelijk bekwaamheidsexamen voor accountant bij het IAB meedoen.
Ik heb 1 vak waarmee ik in de knoei zit, nl. externe controle (accountantsonderzoek). Ik zet dit bij vennootschapswetgeving aangezien dit er het dichtst tegenaan leunt.
De vraag luidt als volgt:

NV opgericht in 1995. Op 1/9/2010 bent u aangesteld als accountant voor het opstellen van een verslag van ontbinding. Op de laatste jaarvergadering op 25/6/2010 zijn slechts 60% van de aandeelhouders verschenen, de aandelen van de venn. zijn aan toonder. de raad van bestuur geeft u een staat van actief en passief per 31/8/2010 en deelt u mede dat een nieuwe aandeelhouder ondertussen 30% van de niet verschenen aandelen heeft verworven. U dient balanspost "kapitaal" te controleren. Welke controles dient u uit te voeren.

1. alle aandeelhouders identificeren?
2. RvB naar "kennisgave" vragen van participaties van meer dan 25%?
3. Toetsing met de gecoördineerde statuten?
4. Raadplegen bijlagen Belgisch staatsblad?
5. Opvragen alle aktes zoals ze voorkomen in bijlagen BS?
6. Bevestiging bekomen van kapitaal bij notaris?
7. Opvragen notulen laatste AV'en?
8. Opvragen financieel plan bij notaris?
9. Nagaan wat samenstelling kapitaal is (incorporatie reserves)?
10. Saldo kapitaal vergelijken met grootboekrekeningen en toelichting in de jaarrekening?

Alvast heel erg bedankt voor diegene die mij uit de nood haalt :)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mblb1

#2 , 24 mar 2013 18:50

Tenzij u wordt aangesteld als revisor moet u niets doen. De taken komen toe aan RvB.

1. Als de aandelen aan toonder zijn, dient de RvB de oproeping voor de AVA overeenkomstig het W.Venn. te laten gebeuren (i.e. onder andere via oproeping in krant). Let wel, deze zijn bijna afgeschaft. Er bij aandelen aan toonder geen mogelijkheid om na te gaan wie de effectieve houders zijn (het kan zijn dat de statuten bepaalde vereisten opleggen, dus nagaan).
2. Er bestaat geen noodzaak om op zoek te gaan naar de beneficial owners (i.e. degene die meer dan 25% hebben). Dit zal vooral van belang zijn bij de oprichting waar een notaris meestal wil weten wie de benificial owners zijn (dit is anti witwaswetgeving).
3. Statuten moeten altijd worden bekeken. Wat staat er over de ontbinding en vereffening? Is een vereffenaar aangeduid id statuten? Zijn er bepaalde oproepingsregels (let wel de wet is in 2012 gewijzigd).
4. B.S. moet niet geraadpleegd worden, maar kan nuttig zijn om na te gaan wie de bestuurders van een vennootschap zijn.
5. Het opvragen van alle aktes is wellicht vrij duur (aan griffie vragen om kopie te nemen van het vennootschapsdossier). Eenvoudiger is om zelf naar de griffie te gaan en het vennootschapsdossier te gaan inkijken. Daar moet de laatste versie van de gecoördineerde statuten zijn.
6. Bevestiging van het kapitaal is op zich niet nodig, zal een taak zijn van vereffenaar.
7. Notulen opvragen van de laatste AVA helpt om te zien wie de bestuurders zijn, maar is niet nodig.
8. Financieel plan opvragen is niet nodig (kan wellicht ook niet). Het financieel plan speelt enkel de eerste 3 jaar (venn is van '95).
9. Samenstelling van het kapitaal is wel nuttig om de staat van actief en passief na te gaan.

Reclame

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”