Bvba oprichten bij huwelijk onder wettelijk stelstel

berwt
Topic Starter
Berichten: 1

Bvba oprichten bij huwelijk onder wettelijk stelstel

#1 , 22 mar 2013 17:24

Gegroet experts,

Ik zou graag een bvba oprichten om mijn activiteiten als freelancer in onder te brengen en het een en ander fiscaal te optimaliseren.
Momenteel ben ik getrouwd onder het wettelijk stelsel, gemeenschap van goederen dus.

Als oprichtingskaptiaal (al dan niet volgestort) staat er meer genoeg op de gemeenschappelijke rekening dus dat is allemaal in orde.
Er is volgens mij ook heel weinig risico om failliet te gaan omdat ik geen of amper schulden zal moeten maken.

Desalniettemin zou ik wel graag hebben dat in geval van problemen met mijn vrouw, de bvba, de auto op de zaak etc en de opgebouwde vermogens binnen de bvba gewoon op mijn naam staan zonder daar ook de helft van te moeten afgeven. Ik heb er uiteraard geen probleem mee om het loon dat de bvba mij gaat uitkeren en dat hoger gaat zijn dan haar loon op de gemeenschappelijke rekening terecht te laten komen "in de gemeenschap" dat vind ik ook maar correct. Desalniettemin vind ik dat ze "in geval van problemen tussen ons" recht heeft op de helft van de eigendom van de bvba.

Kan er iemand mij enige tips of richtlijnen geven hoe dit aan te pakken ?
Is een wijziging van het huwelijkscontract nodig naar scheiding van goederen ? of kan het ook anders ?

Alvast bedankt,

Bert

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38678

#2 , 22 mar 2013 19:48

Dan kan bij faling uw eigen vermogen en zeker de helft van het gemeenschappelijke in beslag gekomen. Zo mogelijk ook bvb het huis waarin u woont.
Misschien toch eens bespreken met een notaris en ook uw huwelijkscontract aanpassen
http://www.coventis.be/bvba-oprichten.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://economie.fgov.be/nl/binaries/bvb ... -31832.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Reclame

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”