GCV - 2 Engelse vennoten reeds ontbonden

Sheeboo
Topic Starter

GCV - 2 Engelse vennoten reeds ontbonden

#1 , 06 mar 2013 11:34

Ik heb een vordering op een Gewone Commanditaire Vennootschap, waarvan de 2 vennoten (1 stille en 1 werkende) allebei Limited companies zijn in het Verenigd Koninkrijk.
Deze 2 Limited companies zijn echter beide reeds "resolved" (ontbonden). Dit was ook al zo toen de zaakvoerder van de GCV aan mij de fakturen uitschreef waarover de betwisting gaat. Alle 3 de bedrijven zijn door 1 en dezelfde persoon opgestart.

Mijn vragen:
1. Kan deze GCV nog bestaan wanneer haar beide vennoten niet meer bestaan?
2. Heeft de zaakvoerder de wet overtreden door vanuit die GCV nog fakturen uit te schrijven?
3. Wie is er nu hoofdelijk aansprakelijk voor de schulden van deze GCV en wat moet ik doen om deze te vorderen? Verondersteld dat ik aanspraak kan maken op het privévermogen van de zaakvoerder, moet ik daarvoor een zaak in het Verenigd Koninkrijk opstarten of kan alles in Belgie geregeld worden?

Alle andere tips om deze persoon de rekening te presenteren (inclusief tips voor strafrechterlijke vervolging voor oplichting enz.) zijn welkom.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#2 , 06 mar 2013 12:31

Eerst eens na zien wie hier de zaakvoerder is ?

De zaakvoerder kan perfect de werkende limited zijn en dan ?

Wanneer de zaakvoerder van de Belgische GCV een limited is dan is de wettelijk vertegenwoordiger de persoon die jij denkt de zaakvoerder te zijn.
En die kan je niks maken wanneer hij in naam van de zaakvoerder de limited gewerkt heeft.

De tijd voor ontbinding in Engeland duurt iets meer dan 5 maanden, want dit moet daar ook gepubliceerd worden in de een krant zoals hier het staatsblad.

Als je wilt procederen zal je toch naar Engeland moeten gaan, daar men hier geen Engelse firmas op de rechtbank van koophandel gaat behandelen, want het geeft dan niks meer te zien met de Belgische GCV.

Een limited kan hier ook nooit failliet verklaart worden als zij een uitbating heeft in Engeland, daar voor moet je naar Engeland gaan.

Als de GVC nog niet ontbonden in Belgie is, dan heb je het recht om deze GCV te dagvaarden in faillisement, daar er geen vennoten meer zijn.

Denk goed na eer je bezint, want ik denk dat je niks van je centen zal terug zien, enkel kan het je kosten opleveren
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Sheeboo
Topic Starter

#3 , 06 mar 2013 14:48

@ denlowie: bedankt voor uw snelle reactie.
Gesteld dat ik zelf geen kosten meer wil maken, kan ik tegen de natuurlijke persoon die achter deze mesthoop zit een klacht bij de politie indienen?
(Vb. wegens oplichting, schriftvervalsing... weet ik veel: omwille van het feit dat hij nog contracten onderekende en fakturen uitschreef terwijl de 2 vennoten van zijn GCV al ontbonden waren)

Bedoeling zou enkel zijn om anderen te beschermen tegen deze man zijn praktijken.

Ter info: de ontbinding van beide Ltd companies is ondertussen in het VK al op de officiele website verschenen.

Reclame

denlowie
Juridisch actief: Nee

#4 , 06 mar 2013 16:18

Ter info: de ontbinding van beide Ltd companies is ondertussen in het VK al op de officiele website verschenen.
Als dit zo is kan je die man zeker voor de rechtbank brengen hier in Belgie .

Dit is dan wel valsheid in geschrifte.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

j.demoor

#5 , 08 mar 2013 12:46

“Art.202.De gewone commanditaire vennootschap is een vennootschap die wordt aangegaan tussen één of meer hoofdelijk aansprakelijke vennoten, beherende vennoten genoemd, EN één of meer geldschieters, stille vennoten genoemd.”(7 MEI 1999. - Wetboek van vennootschappen).

‘Ik heb een vordering op een Gewone Commanditaire Vennootschap, waarvan de 2 vennoten (1 stille en 1 werkende) allebei Limited companies zijn in het Verenigd Koninkrijk.Deze 2 Limited companies zijn echter beide reeds "resolved" (ontbonden).’

“Art.203.Vennoten in een...gewone commanditaire vennootschap kunnen niet persoonlijk worden veroordeeld op grond van verbintenissen van de vennootschap zolang deze niet zelf is veroordeeld.”(7 MEI 1999. - Wetboek van vennootschappen).
Het verdwijnen van alle samenstellende vennoten door hun ontbinding houdt ook in dat uw vordering tegen de Gewone Commanditaire Vennootschap vervalt.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”