Ik heb sinds een paar maand een BVBA (samen met mijn vrouw), daarvoor 3 jaar een eenmanszaak.
De meeste zaken zijn voor mij vrij duidelijk, ik slaag er meestal ook in mijn belastingen en sociale bijdrage voraf goed in te schatten.
Met de BVBA heb ik nu wel één vraag, die ik niet opgelost krijg (en mijn boekhouder begint door te rekenen als ik maar blijf vragen...)
Ik heb nu een verlengd boekjaar beginnend in september 2012 tot eind 2014.
Ik keer mij sinds deze maand een loon uit van 2000 € en de inkomsten zijn voorlopig dubbel zo hoog. Voor de rest heb ik een spaarpotje van 17.000 € in de BVBA en wens dat zo te houden.
Mijn vrouw ontvangt geen loon en werkt voor de rest ook niet.
Indien de inkomsten blijven binnenkomen zoals nu, wens ik (in plaats van mijn loon te verhogen) mijn vrouw ook een klein loon te geven (+- 1000 € netto). Ok, dan moet ik sociale bijdrage betalen voor haar, maar dan bouwt ze ook pensioen op.
Eén zaak begrijp ik nog niet goed: op welk bedrag wordt de vennootschapsbelasting berekend: ik vermoed op de winst van de BVBA. Dat is de omzet- de kosten-uitgekeerd loon.
Zolang ik mijn vrouw geen loon uitbetaal, zal op een bepaald moment op mijn groeiende spaarpot, vennootschapsbelasting betaald moeten worden. Is dit op het einde van het boekjaar?
Indien ik dat betaal, hou ik een bedrag over na belasting en ik vermoed dat dat 'gereserveerd' wordt in de BVBA.
Als ik het volgend boekjaar dat geld gebruik om mijn vrouw uit te betalen... betaal ik daarop personenbelasting.
Ik vermoed dus dat het het meest interessant is om dit te optimailseren en mijn vrouw op tijd uit te betalen, zodat ik een dubbele belasting vermijd.
Of mis ik iets ?
Mumu